Review: SteelSeries Rival 700 Review: SteelSeries Rival 700
Over de jaren heen ben ik tot de conclusie gekomen dat het winnen of verliezen van een game vaak grotendeels afhankelijk is van hoe... Review: SteelSeries Rival 700

Over de jaren heen ben ik tot de conclusie gekomen dat het winnen of verliezen van een game vaak grotendeels afhankelijk is van hoe goed en ervaren jij bent in een bepaalde game. Toch is dit niet het enige wat een grote rol speelt in het winnen van games. Het hebben van een goede muis heeft namelijk ook invloed op je speelstijl en daarom ook het winnen van games. Ik heb door de jaren heen veel muizen geprobeerd en ben uiteindelijk bij de SteelSeries Rival 700 muis uitgekomen. En ik moet zeggen dat het echt een hele fijne muis is in vergelijking met de concurrerende muizen van nu.

steelseries_rival_700_-_2

Ik speel best heel veel games van verschillende genres, zo speel ik de ene keer League of Legends en de andere keer weer een shooter zoals Battlefield en Call of Duty, maar deze muis weet met elke game wel raad. Door de programmeerbare knoppen, hoge DPI, makkelijk vast te houden design en optical sensor is de muis wel van elke markt thuis. Bij veel concurrerende muizen ontbreken sommige van deze features. Doordat de Rival 700 deze features juist wel heeft brengt dit meteen een stukje zelfvertrouwen mee als je een online lobby binnentreedt.

steelseries_rival_700_-_3

Doordat de muis van SteelSeries is mag je er eigenlijk al vanuit gaan dat de muis geoptimaliseerd is voor professional gamers, maar een average gamer kan ook prima gebruik maken van de muis.

De muis kan gebruik maken van de SteelSeries Engine, hier kan je alles aanpassen naar je eigen wil. Zo kan je je de kleur van de ledverlichting veranderen van de muis maar ook de programmeerbare knoppen, de muis beschikt over 7 programmeerbare knoppen om precies te zijn, deze knoppen kan je aanpassen naar je eigen smaak. Dit is vooral handig als je bijvoorbeeld een MOBA speelt of een MMORPG. Ook kan je instellen dat de muis een beetje trilt als een cooldown voorbij is, dit is zeer handig voor games zoals League of Legends.

TactileCooldowns

Ook kan je in de SteelSeries Engine verschillende macro’s aanpassen, zo kan je bijvoorbeeld met een druk op de knop je wapen in 3-burst laten schieten of je muis de hele tijd automatisch laten klikken. Let wel op, sommige games kunnen voor het automatisch laten klikken een ban geven.

Een welkome toevoeging is het OLED-schermpje in de muis. In de SteelSeries Engine kan je verschillende .GIF-plaatjes naar de muis uploaden waarna ze vervolgens worden getoond op het schermpje. Dit is iets wat eigenlijk nog nooit eerder is toegevoegd aan een muis. Op dit OLED-schermpje kan je ook andere dingen tonen, zo kan het schermpje een cooldown timer tonen of aantonen hoeveel headshots je deze match gemaakt hebt.

steelseries-oled1-590x330

De Rival 700 beschikt over modulaire eenheden. Zo is het mogelijk om bepaalde onderdelen van de muis los te halen en makkelijk te vervangen. Vind je bijvoorbeeld een matte muis niet zo mooi? Dan kan je ervoor kiezen om de mate cover te vervangen voor een glimmende cover. Ook is het mogelijk om je kabel korter te maken of langer te maken door de kabel om te wisselen in de muis. Dit is handig voor als je bijvoorbeeld op een laptop gaat gamen, of als je de muis mee neemt onderweg. Door de modulaire eenheden is het dus ook mogelijk om bijvoorbeeld makkelijk je laser te vervangen als deze kapot is, dit zorgt ervoor dat je niet direct een hele nieuwe muis hoeft te kopen als een onderdeel stuk is.

dots_full_bg

De muis zelf voelt heel duur aan en heeft een prachtig design. Met zo’n 110 euro is de muis wel wat aan de prijzige kant, maar met alle features en mogelijkheden trekt dit de prijs wel gelijk. De Rival 700 heeft veel verschillende aanpassingsmogelijkheden en met de SteelSeries Engine heb je altijd de mogelijkheid om de muis te programmeren naar jouw smaak door de macro’s aan te passen of de kleur van de ledverlichting aan te passen. Mocht je op zoek zijn naar een nieuwe muis dan is de Rival 700 echt een aanrader.

Dylan van Tongeren Editor-in-chief of www.in2gaming.com

Doe mijn ding bij In2Gaming | Enthousiaste gamefanaat | Xbox 360, Xbox One, PlayStation Vita, PlayStation 3, PlayStation 4, 3DS, Wii U, Switch, PC