Review: ARK: Survival Evolved

ARK: Survival Evolved draait om het overleven op een eiland vol met dinosaurussen. ARK: Survival Evolved is een van de survivalgames die opbloeide in Early Acces op Steam en is nog steeds een van de meest populaire games in het genre na de release. De combinatie van dinosaurussen en het ontwikkelen van hedendaagse technologie spreekt zich bij veel mensen aan.

Je spoelt aan op een mysterieus eiland, genaamd ARK, bewoond door dinosaurussen. Je moet niet alleen van dino’s zien te overleven maar ook je medespelers. Nadat je je eigen unieke character hebt gemaakt spawn je in de wereld met helemaal niks. Je begint met je vuisten op bomen te slaan, hierdoor krijg je hout en kun je je eerste items creëren. Daarna ga je als een echte jager op zoek naar eten en bouw je je eerste schuilplaats. Nadat je genoeg grondstoffen hebt verzameld kun je je basis uitbreiden en wapens maken. Om dit allemaal te kunnen bereiken en maken moet je eerst genoeg experience verzamelen. Bij bijna alles wat je doet verzamel je automatisch experience. Wanneer je een nieuw level bereikt ontdek je nieuwe skills. Ook kun je de eigenschappen van jouw eigen character verbeteren, zoals health, stamina en weight.

Wat ARK: Survival Evolved zo bijzonder en uniek maakt zijn de toevoegingen van dino’s. Er zijn inmiddels 30 dino’s voor de PS4 en nog heel veel andere unieke beesten die je kunt ontdekken. De ontwikkelaars voegen ook regelmatig nieuwe dino’s toe in het spel.

Vanzelfsprekend moet je oppassen met de meeste dino’s. Je bent nog steeds een bron van voedsel en wilt niet opgegeten worden door een T-rex of enkele Velociraptors. Je zult in het begin snel leren dat je beter met een grote boog om bepaalde dino’s heen kunt lopen. Schrik niet, bijna elke dinosaurus kan getemd worden! Je temt een dinosaurus door hem bewusteloos te maken met bijvoorbeeld een verdovingsmiddel. Terwijl de dino bewusteloos is voedt je hem rauw vlees of bessen. Nadat de dino ontwaakt kun je je dino opdrachten geven zoals, jouw laten volgen, berijden en een nieuwe naam geven. Ook kan een dino gebruikt worden als grondstofverzamelaar, transportmiddel en als een onoverwinnelijk wapen. De door jouw getemde dinosaurussen levelen even snel als jij. Net zoals bij jezelf kun je ook de eigenschappen van de dino verbeteren. Je kunt de dino sneller, sterker en gevaarlijker maken. Uiteindelijk naar een paar dagen heb je een eigen basis en een klein leger aan dino’s die je kunt blijven uitbreiden.

Wat we hierboven hebben geschreven gebeurd niet snel, maar juist tergend langzaam. Het duurt minstens 3 uur voordat je een huis kunt bouwen dat niet snel geplunderd kan worden door andere spelers. En voordat je echte wapens zoals een pistool kunt bouwen ben je weer 10 uur verder. De snelheid van het levelen voelt een beetje aan als bij een MMO. Het levelen is ook steeds weer hetzelfde, je verzamelt experience, je leveled up en je begint weer opnieuw. Het levelen gaat sneller als je met vrienden een tribe start. Samen verdien je sneller experience en kun je resources en dino’s delen met elkaar.

Je hebt je huis gebouwd, een tribe gemaakt met je vrienden en een paar dino’s getemd. Natuurlijk speelt niemand non-stop en heeft bijna iedereen werk of school waar je naar toe moet. Dus wat doe je, je gaat offline. Zes uur later kom je weer thuis en log je in op de server. Je kijkt om je heen en ziet dat niet alleen je huis is vernietigd maar dat ook iemand je dino’s heeft gedood en je resources heeft gestolen. Andere spelers tonen geen berouw en vernietigen alles wat ze zien. Je moet weer helemaal opnieuw beginnen… Een tegenslag zoals dit is niet voor iedere speler weggelegd maar bereidt je voor want het gaat je gegarandeerd overkomen. Welkom in de wereld van PvP.

ARK: Surival Evolved ziet er op de PlayStation 4 grafisch goed uit. Het probleem is dat de game praktisch niet op hogere specs kan worden gedraaid op de PlayStation 4. Mooier dan wat je nu hebt gaat het niet meer worden op de PlayStation 4. Naast de grafische prestaties zijn er ook een paar technische mankementen. Interactie met dinosaurussen geeft je vaak lag. Het plaatsen van muren, kisten of andere objecten gaat ook niet al te soepel. Ook zie je af en toe dino’s zweven en vissen boven water zwemmen en komen getemde dino’s vaak vast te zitten waardoor je ze niet meer kunt gebruiken. Het gedrag van de dino’s zelf valt te exploiteren waardoor de uitdaging van de game verdwijnt. Ook is de AI van de dinosaurussen erg simpel. En met een first person view op een dinosaurus rijden zit er al helemaal niet in.

Je begint standaard op een wereld die The Island heet. The Island bestaat uit drie delen/klimaten. Inmiddels zijn er drie DLC’s uitgekomen: Scorched Earth, The Centre en Ragnarok. The Centre en Ragnarok zijn gratis DLC terwijl je voor Scorched Earth iets moet bijbetalen. De ontwikkelaars zijn constant bezig met het verbeteren van hun game. Niet alleen voegen de ontwikkelaars nieuwe items en dino’s toe, maar ze luisteren ook naar de feedback van hun spelers en proberen de game zo optimaal te laten lopen!

We weten inmiddels dat ARK: Survival Evolved nog niet de beste game is. Er zitten nog genoeg bugs in de game. Ook gaat het levelen traag en kun je het bijna niet alleen spelen. Wel is ARK: Survival Evolved een unieke game in de survival genre en kan zich blijven uitbreiden met nieuwe updates en DLC. Technisch gezien kan de game zich dus nog verbeteren. Een performance boost kan ook geen kwaad. De game wordt zoals ik gezegd heb vaak geüpdatet en wordt dus ook veel verbeterd. Maar ondanks alles raad ik ARK: Survival Evolved toch aan. Niet alleen is het concept geweldig maar vind ik het ook een van de beste games in het survival genre. ARK: Survival Evolved is een hele toffe game die je zeker weten in je collectie moet hebben!