Review: A Way Out

Electronic Arts en Hazelight hebben samen de co-op game A Way Out uitgebracht. In de game kruip je samen met een vriend in de huid van Vincent en Leo, waarbij beide spelers een van de twee personages door het avontuur leiden. ­Na de aankondiging op de E3 hadden gamers hoge verwachtingen van deze game. Weet A Way Out deze verwachtingen na te leven? Je leest het in deze recensie.

A Way Out is een game die mij sinds afgelopen E3 al nieuwsgierig houdt. Niet voor niets, want de game is geheel in co-op en kent een eigen aanpak. Het spel kent geen singleplayer, dus wil je aan de slag dan moet je een vriend vinden die samen met jou wil ontsnappen. Je hoeft gelukkig niet beide je spaarpot om te keren of een spelletjesboer te beroven. Met één exemplaar kun je een vriend gratis mee laten spelen. Zodra je hem hebt uitgenodigd, kan hij de trial versie gratis downloaden, waarmee je samen het hele spel kunt spelen.

Waar games over het algemeen een nog bijzondere fantasiesetting hebben, is A Way Out een serieus misdaaddrama. Het spel begint in een gevangenis waar de twee speelbare personages elkaar voor het eerst ontmoeten. Leo is de ietwat prikkelbare beroepscrimineel die zijn straf al een tijdje uitzit en de wat kalmere Vincent is een voormalig bankier. Al snel blijkt dat de twee meer gemeen hebben dan alleen hun lange gevangenisstraf, waarna ze het samen op het ontsnappen wagen.

De eerste anderhalf uur ben je inderdaad bezig om uit de gevangenis te breken, maar gelukkig houdt het verhaal daar niet op. Nadat je goed en wel weg bent uit het gevang is het tijd om je wraak te plannen tegen degene die zowel voor Vincent als Leo een van de redenen is geweest om in de bajes te belanden. Die wraak is niet zomaar naar zijn huis rennen en daar binnenvallen, het is plannen om alles wat je nodig hebt te vergaren. Ondertussen probeer je verder van de gevangenis en dichterbij bij het ultieme doel te komen.

Door het verhaal heen leer je Vincent en Leo kennen en bouw je samen een band op. Het verhaal kent een aantal mooie, zeer emotionele momenten die soms wel, maar niet altijd helemaal de lading overbrengen. Zo is de vrouw van Vincent hoogzwanger en is het natuurlijk verschrikkelijk voor hem dat hij niet bij de geboorte kan zijn. Dit wordt een paar keer in beeld gebracht met een poging om dit zwaar te laten wegen, maar we merkten dat we er eerder grapjes over maakten dan met hen mee te leven.

Het is duidelijk dat A Way Out het van het verhaal moet hebben, maar ook hier raakte het spel ons dikwijls kwijt. De game legt veel nadruk op de omgeving en nodigt je uit tot verkennen. Maar de zijpaden die je hierbij bewandeld, leveren vrijwel niks op. Het nut van een extra stukje verdiepend dialoog kunnen we nog wel waarderen, al is dit ook vrijwel afwezig, maar de game zit ook bomvol nutteloze zij-activiteiten. Denk hierbij aan het kunnen doen van push-ups, waarbij enkel een toets herhaaldelijk ingedrukt hoeft te worden. Het zijn elementen die verder geen enkel doel in het verhaal hebben en gameplaytechnisch gezien niet de nodige verrijking bieden. Het is onbevredigend en vooral saai, doordat je geen actieve rol in het narratief lijkt te hebben. Het rustig verkennen van een game-wereld lijkt ook niet heel geschikt voor het splitscreen-co-op-principe.

Een groot voordeel van de game is dat je altijd ziet wat de andere speler doet. Ook als je de game online speelt, is er sprake van een splitscreen-view. Op die manier weet je dus altijd precies wat je maat aan het doen is en kun je bepaalde acties perfect timen. Het oogt aan het begin wat vreemd wanneer je het online gaat spelen en deze view hebt, maar het is eigenlijk heel erg logisch.

Al met al is A Way Out een fantastische co-op game. De game weet goed de balans te vinden tussen film en game. Het acteerwerk is erg goed en de gameplay is simpel en goed onder te knie te krijgen. Ondanks dat de game wat traag aan voelt aan het begin van het spel, brengt de game in een later stadium veel moois om van te genieten. A Way Out is een aanrader voor iedere liefhebber van co-op games.

8/10
8/10
    9/10