Review: Assassin’s Creed Origins – The Curse of the Pharaohs

Assassin’s Creed Origins verscheen vorig jaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. De game was een enorm succes. Recentelijk heeft Ubisoft de allereerste DLC vrijgegeven van de game, ‘The Hidden Ones’. Nu komt Ubisoft met wederom een nieuwe uitbreiding voord de game, ‘The Curse of the Pharaohs’. De DLC neemt je terug naar Egypte en speelt enkele jaren na het einde van de game af. Of de DLC het succes van de game weet na te leven lees je in deze recensie.

Het avontuur van The Curse of the Pharaohs speelt in op de regeerperiode van farao Achnaton. Een andere belangrijke naam is die van Ramses de Grote en die mag zeker niet onbenoemd blijven. Hier wordt duidelijk dat de Oude Egyptenaren vroeger meerdere goden aanbaden. Achnaton en Nefertiti waren het hiermee oneens en wilden hier verandering in brengen. Anders dan het aanbidden van meerdere goden wilde Achnaton dat de Egyptenaren slechts één god gingen aanbidden, Aton. Hij was de enige god waarin de Oude Egyptenaren moesten gaan geloven.

In deze DLC vecht je ook weer tegen nieuwe vijanden, zoals de wachters van Anubis. Ook is de level-cap verhoogd naar 55, de gameplay blijft hetzelfde. Dit betekentMoeilijkere vijanden van een veel hoger niveau kan je in het begin dus beter mijden. Daarom is het verstandiger om eerst verschillende zij-missies of andere activiteiten op te pakken. Als je ook het verhaal van The Hidden Ones gespeeld hebt, begin je vanaf 45. Ben je nog niet zover, dan kan je jezelf vanaf je laatste savegame boosten naar level 45. Je speelt dan door tot maximaal level 55.

Er valt binnen de wereld dus genoeg te doen en te beleven waarbij je zoals eerder genoemd ook weer in level kan en moet stijgen. Daardoor kan je weer nieuwe vaardigheden vrijspelen plus dat je ook weer nieuwe materialen moet gaan zoeken om je outfit en attributen te verbeteren. Je kan jezelf daarbij in nieuwe pakjes hijsen en je kunt in totaal elf nieuwe wapens verdienen. Dus voor de verzamelaars onder ons is er weer genoeg te doen in deze uitbreiding, mede dankzij de vele uitroeptekens die je op de kaart treft.

Gedurende het spelen van deze uitbreiding heb ik mijzelf erg vermaakt. In alles is dit een duidelijke verbetering ten opzichte van The Hidden Ones. Dat zit hem sowieso in de veel langere speelduur. Afhankelijk van wat je allemaal doet, ben je gemiddeld wel een uur of vijftien kwijt. Daarom is deze DLC zeker het aanschaffen waard.