Review: Assassin’s Creed Rogue Remastered

Assassin’s Creed Rogue is de Assassin’s Creed-game die een paar jaar geleden tegelijk met Assassin’s Creed Unity verscheen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC. De game werd helaas overschaduwd door Unity en de nieuwe generatie consoles die net uit waren gekomen. Desondanks was Rogue een aardig succes en  daarom krijgt de game een tweede kans. Ditmaal op de PlayStation 4 en Xbox One. Is de remaster van Assassin’s Creed Rogue is een succes te noemen? Je leest het in deze recensie.

In Rogue kruip je in de huid van Shay Patrick Cormac. Shay is een Ierse sluipmoordenaar die vanaf het begin van de game al niet helemaal meewerkt met de orde. Hij is ongehoorzaam en wil lekker zijn eigen pad kiezen. Zo begint een van de eerdere missies met drie boze npc’s die een uur op hem hebben moeten wachten, terwijl het om zijn training gaat. Doordat hij getalenteerd is gaat alles hem gemakkelijk af en komt hij ermee weg.

Assassin’s Creed Rogue neemt je mee naar een gebied aan de Oost-kust van Noord-Amerika. Hier vind je verschillende kleinere en grotere steden, rivieren en bossen. Het is allemaal een stuk kouder en er ligt meer sneeuw dan in Black Flag, maar er is genoeg variatie te vinden. En er is genoeg te doen.

Rogue verscheen in 2014 al voor de PlayStation 3 en Xbox 360, in hetzelfde jaar dat Unity naar de huidige generatie consoles kwam. Hierdoor is de release wat ondergesneeuwd en bij veel gamers onder de radar gebleven. Een goed excuus om de titel opnieuw uit te brengen, en nu is misschien nog wel een beter moment dan in 2014. Assassin’s Creed: Black Flag was net verschenen verschenen en Rogue bouwde verder op dezelfde fundering, met een grote focus op gevechten te water. Origins bevatte ook een aantal van deze elementen,maar toch voelt Rogue nu een stuk frisser dan toen hij voor het eerst uitkwam. Dit komt uiteraard deels vanwege de opgepoetste graphics, al is het vooral de hogere resolutie die opvalt.

Andere verbeteringen komen op het gebied van de belichting en schaduwen en de hoeveelheid personages die op je scherm verschijnen. Gevoelsmatig hebben deze niet heel veel invloed, maar wanneer je beide games naast elkaar legt, zullen de verschillen ongetwijfeld opvallen. Het is vooral prettig dat de game zeer soepel draait; The Ezio Collection werd geplaagd door bugs, maar daar hebben wij ditmaal geen last van gehad.

Al met al is Assassin’s Creed Rogue vooral voor fans van de Assassin’s Creed-serie een must-play, zeker als je de game niet eerder hebt gespeeld. Rogue is een Assassin’s Creed-game die zeker zijn eigen plek in de serie verdient. De game is grafisch mooi opgepoetst en de missies voelen niet repetitief aan.

Assassin’s Creed Rogue Remastered is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One.

• 8/10
    Gameplay - 8/10