Review: FIFA 18

Een nieuw voetbalseizoen is aangebroken en daar hoort natuurlijk een bijpassende FIFA-game bij. Het nieuwste deel ziet er op papier enorm goed uit. Met een nieuw AI-systeem, vernieuwingen aan Ultimate Team en het vervolg op The Journey is de game net weer anders dan de vorige FIFA. Weet EA het succes van de voorgaande FIFA-games na te leven? Je leest het in deze review.

Voor een buitenstaander lijkt elk jaar een nieuwe FIFA totaal niet vernieuwend. Dat is natuurlijk ook erg lastig om een game elke keer weer anders en beter te laten aan voelen. Het ene jaar is beter dan de andere. Dit jaar zijn er dan ook meer veranderingen dan voorgaande jaren. De spelers en hun animaties zijn vele malen realistischer dan in de vorige FIFA games. Zo kun je aan een gezichtsuitdrukking bijvoorbeeld de emoties zien van een speler. Je zult dus op een hele realistische manier een teleurstelling op het gezicht van de speler zien, die de bal net naast het doel schoot.

Vorig jaar kregen we te maken met de nieuwe samenwerking van EA en Frostbite Engine. Dit jaar is er aandacht besteed aan het verbeteren en bijwerken van de kleine foutjes die er in de gameplay zat. Het dribbelen met de bal en het passen van de bal en het baltempo komen natuurlijker over en dit geeft een fijnere beleving tijdens het spelen. Kleine spelers hebben het voordeel dat zij makkelijker kunnen draaien en een stuk sneller en soepeler bewegen dan grotere voetballers, die grotere stappen en bewegingen moeten maken. Het geven van een voorzet is dit jaar goed uitgewerkt. Voorheen hadden spelers moeite met het scoren van een voorzet maar dit jaar kunnen spelers verschillende passen geven en trekt je team goed mee naar voren.

Nieuw dit jaar is het toepassen van snelle wissels. Voor de wedstrijd kan je drie spelers kiezen die onder een sneltoets vallen waarmee je die kan wisselen tijdens je potje. Als je geen opdracht vooraf geeft helpt het spel je met een voorstel zodat als een van je spelers vermoeit raakt je die snel kan wisselen zonder het hele spel te hoeven pauzeren. Naast hulp met wisselen heeft EA ook de Trainers Indicator aangepast. Vorig jaar stonden er afbeeldingen van toetsen boven je hoofd zodat je wist welke knoppen je kon indrukken, dit jaar wordt je geholpen door kleine pijltje onder je speler zodat je de loop en paas richting ziet en komen er pijlen te staan waar je naartoe schiet.

Wat ook tof is, is dat The Journey in FIFA 18 terugkeert. Vorig jaar introduceerde deze modus het verhaal van Alex Hunter en zijn reis in de voetbalwereld. In het tweede seizoen is Hunter wat volwassener geworden en heb je het gevoel meer op het veld dan op de trainingsveldjes te staan. Je begint deze modus bij je favoriete Premier League-club, maar van daaruit beleef je een mooie reis langs een aantal interessante teams. Tussen de verhalende stukken en wedstrijden door, heb je de mogelijkheid om te trainen en via skillpoints Alex te verbeteren. Ook krijg je per hoofdstuk een aantal interessante uitdagingen voorgeschoteld en is het leuk om te zien dat je interactie hebt met een aantal grote namen in de voetbalwereld.

Dan heb je nog FIFA Ultimate Team (FUT), dit onderdeel binnen FIFA is de meest winstgevende modus binnen FIFA. Als je dacht dat je game als duur was had je het mis. In FUT heb je een eigen voetbalteam en strijd je tegen andere spelers of de computer om munten te verdienen en zo weer nieuwe spelers kan kopen. Deze spelers worden uitgebeeld op kaartjes. Je koopt dus het kaartje van je favoriete speler en deze zet je in je team. Er zijn ook pakjes met meerdere kaarten. Het openen van pakjes kaarten blijft een populair onderdeel binnen de game-industrie.

Al met al laat FIFA 18 een heel goede indruk achter. Het is een zeer degelijk nieuw deel, wat voornamelijk sterk is op het gebied van inhoud. Het is daarom toch wel de beste voetbalgame sinds een hele lange tijd. De echte voetbalfanaten zullen hier dan ook wel heerlijk van smullen. Nog nooit was er zo’n complete voetbalgame met zoveel speelopties, voor iedere type speler is er wel een leuke modus.