Review: Final Fantasy XV: Windows Edition

Eind 2016 verscheen Final Fantasy XV voor de PlayStation 4 en Xbox One. We maakten kennis met de game toen hij werd onthuld als Final Fantasy XIII Versus voor de PlayStation 3. Gelukkig bleek de game de ontwikkelhel goed te hebben doorstaan en bleek het een topgame van Japanse bodem te zijn. Weet de PC-versie van de game het succes na te leven? Je leest het in deze recensie.

Het verhaal volgt Noctis Lucis Caelum, de prins van Lucis en de verloofde van Lunafreya , een Orakel en prinses van Niflheim. Wat begon als een roadtrip vol deugden, met vrienden onderweg naar zijn aanstaande, ontpopt zich uiteindelijk in een nachtmerrie voor Noctis. Het huwelijk tussen de twee was bedoeld als een afleiding om zo het rijk van Lucis binnen te dringen en in een verraderlijk gevecht om zijn land te verdedigen, blaast de vader van Noctis zijn laatste adem uit. Het plot neemt hierdoor natuurlijk een dubieuze wending, maar naast wraak is Lady Lunafreya voor jongeman Noctis nog steeds de focus.

Square Enix heeft geprobeerd om de hoofdpersonages zo veel mogelijk ‘gewoon’ te houden, waardoor ze makkelijk te identificeren zijn met een ander. Zo is Noctis de populaire, maar vaak onbegrepen jongen die altijd in het gezelschap is van vrienden. Ignis is de slimme en meest volwassene van het stel. Gladiolus is een sterke bruut met een klein hartje. En dan Prompto, die in de eerste instantie overkomt als het watje met een voorliefde voor fotografie, doch hij weet zich goed te verdedigen in gevechten! Ook is er aandacht besteed aan dingen die voor een persoon heel gewoon zijn, maar vaak in games achterwege gelaten worden. Zo maak je groepsfoto’s, ga je kamperen, maak je eten en als je wilt, kun je zelfs ontspannen gaan vissen.

Het verloop hiervan zorgt voor extreem goede ‘character bonding’, aangezien je het stel steeds beter leert kennen door hun conversaties die niet standaard gebeuren wanneer je enkel de hoofdverhaallijn volgt. Aan het einde van elke dag probeer je te slapen, aangezien de vijanden ‘s nachts sterker worden en je dan alle EXP toegewezen krijgt die je tijdens de dag hebt weten te vergaren. Dan kun je ook Prompto’s kiekjes van die dag bekijken, variërend van selfies tot actiefoto’s en landschappen. De karakters worden ook steeds meer benadrukt wanneer zij hun mening uiten of anderzijds met jou of elkaar in gesprek gaan. Dit alles draagt bij aan het vertrouwd worden met de personages, waardoor je je binnen de kortste keren echt verbonden voelt met het viertal. Hoe verder hun verhaal vordert, hoe interessanter het wordt.

Onderweg valt er van alles te beleven en zul je meer dan eens terechtkomen in gevechten. Als je enkel de oude Final Fantasy-games hebt gespeeld, dan denk je bij de game aan een turn-based vechtsysteem. Dat is in Final Fantasy XV Windows Edition gelukkig niet het geval. Je vecht alsof het een actiegame is, waardoor het tempo lekker hoog is. Daarbij moet je wel de gezondheid van jezelf en je medespelers goed in de gaten houden. Met name de baasgevechten kunnen een flinke uitdaging vormen.

Al met al is Final Fantasy XV Windows Edition de ultieme Final Fantasy XV. Mocht je de game nog niet hebben, dan hebben we goed nieuws. Er is immers zo ongelofelijk veel te zien en te beleven dat ik er voorlopig nog niet klaar mee ben. De wereld is tof, de personages werken als collectief uitstekend, het vechtsysteem is fijn en je hebt altijd skills die zijn up te graden.