Review: L.A. Noire

Een aantal jaar geleden bracht Rockstar L.A. Noire uit. Het was toen al een hele goede game die door vele gamers werd geprezen. L.A. Noire nam je toen mee naar Los Angeles in de jaren veertig. In de game kruip je in de huid van Cole Phelps die na de Tweede Wereldoorlog een carrière maakte binnen het politiekorps van L.A.. Veel mensen dachten dat het ging om een soort Grand Theft Auto-game in een ander jasje, maar dat was nooit de insteek. Het is meer een verhalende game met open wereld elementen. Of Rockstar het succes van de toenmalige release kan naleven lees je in deze recensie.

L.A. Noire speelt zich af in Los Angeles, dit zorgt ook voor een hele toffe setting. De game vindt plaats tijdens het tijdperk waar de stad steeds groter en volwassener aan het worden is. Dit heeft naar mijn mening toch wel iets magisch. Phelps ziet om zich heen ook allerlei dingen veranderen, het individualisme is een erg belangrijke term in dit tijdperk. Phelps wilt niets liever dan bij het politiekorps van L.A. Komen, en zoals de ambitieuze man die hij is zet hij ook alles op alles om die droom te verwezenlijken.

Zoals ik al eerder aangaf is L.A. Noire een verhalende game. Daarom zullen liefhebbers van dit genre deze game heel erg leuk gaan vinden. In de game moet je allerlei keuzes gaan maken, een beetje te vergelijken met games zoals die van Telltale en Life is Strange. Bovendien bevat de game een immens grote hoeveelheid aan interessante missies waardoor je eigenlijk nooit verveeld gaat raken.

Het verhaal van de game is goed uitgewerkt. Alhoewel het voornamelijk een lineaire ervaring is, is er een grote variatie aan missies. Dit zorgt er voor dat de game niet saai wordt en je elke keer weer met frisse moed aan een missie begint. De missies lopen uiteen van het onderzoeken van een plaats delict, getuigen spreken en het ondervragen van verdachten. Vaak is het van belang om bij deze missies logisch na te gaan denken bij het onderzoeken van een plaats delict, er kunnen namelijk allerlei verschillende dingen van belang zijn voor het onderzoek. Ook moet je goed op de verdachte te letten tijdens het verhoor, gezichtsuitdrukkingen geven vaak weg of de persoon aan het liegen is of niet.

Tussen het spelen van de missies krijg je ook te maken met een achtergrondverhaal van Phelps, waarin zijn verleden wordt gecombineerd met een heuse seriemoordenaar. Des te verder je in de game komt, des te meer je er over te weten komt. Dit betekend dus ook dat verhaal een groot puzzelstuk is wat aan het einde voor een spectaculair einde zorgt. L.A. Noire wil je daarom ook alleen maar door blijven spelen.

Grafisch ziet de game er prima uit. De remaster brengt op de Xbox One en PlayStation 4 voornamelijk betere lichteffecten met zich mee. De Switch-versie is op grafisch gebied een beetje te vergelijken met de PlayStation 3-versie. De omgeving ziet er mooi uit en deze zorgt er voor dat de game de juiste sfeer met zich mee brengt.

Al met al is L.A. Noire een fantastische game. Het verhaal is fantastisch en daar draait het voornamelijk om. Als je eenmaal met de game begint, wil je alleen maar door blijven spelen. Verder ziet de game er prima uit op de PlayStation 4 en is hij erg leuk om onderweg te spelen op je Switch. De game is een echte aanrader voor iedere gamer die van games houden met een goed verhaallijn,

De remaster van L.A. Noire is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 3, Xbox One en de Nintendo Switch.