Review: Life is Strange: Before the Storm

Life is Strange is twee jaar geleden uitgekomen. De game heeft bij vele een plekje in hun hart verovert. Het verhaal was immens goed, de gameplay was fris en de karakters waren fantastisch uitgewerkt. Nu heeft Square Enix er voor gekozen om een prequel van het origineel uit te brengen, zo komt Life is Strange: Before the Storm ten tonele. De game is wederom verdeeld in verschillende episodes: episode 1 ‘Awake’, episode 2 ‘Brave New World’ en episode 3 ‘Hell Is Empty’. Alle episodes zijn verschijnen voor zowel de PlayStation 4 als Xbox One en PC. Of Before the Storm het succes van het origineel na kan leven, lees je in deze review.

Deck Nine Games heeft met Life is met Strange: Before the Storm een hele grote uitdaging aan gegaan, de originele Life is Strange was immers een heel groot succes. Deze prequel moet duidelijk maken hoe Rachel Amber zo’n grote indruk achter liet bij de studenten en docenten van Blackwell Academy en wat ze precies deed om Chloe om haar vinger te binden. Gelukkig kan ik na het spelen van de eerste episode concluderen dat Deck Nine Games hierin succesvol zal zijn.

In Before the Storm kruip je in de huid van Chloe Price. Alhoewel je in het origineel de tijd kon manipuleren, is de prequel voornamelijk een tienerdrama. Chloe kampt met verschillende problemen die vele tieners ook ervaren: een nieuwe vader in je leven, buitenstaander op school zijn en niet goed weten hoe ze bepaalde mensen moeten benaderen. Het verhaal van Chloe wordt bijzonder goed neergezet. Het ene moment probeer je een uitsmijter over te halen om jou binnen te laten bij een concert, het andere moment ben je aan het bekvechten met je ‘nieuwe vader’ en het andere moment spijbel je van school met Rachel.

Zoals ook in het origineel wordt het verhaal verteld door middel van dialogen waarin jij zelf de keuzes maakt wat het hoofdpersonage zal vertellen of doen. Zo kan je verschillende keuzes maken en zal elke keuze die je maakt zal later invloed hebben op dingen die gebeuren in de toekomst, dus ook op de aankomende episodes. Dit zal er dus ook voor gaan zorgen dat de game verschillende eindes zal gaan krijgen. Als je alle eindes dus wilt zien zou je de game ook meerdere malen moeten gaan uitspelen en andere keuzes moeten gaan maken. De game laat ook merken als je een belangrijke beslissing moet maken die invloed gaat hebben op de toekomst, het beeld begint dan een beetje te trillen en de achtergrondmuziek veranderd. Door het maken van deze keuzes maak je je eigen verhaal en is het echt net alsof jij de hoofdpersonage bent.

Grafisch gezien is Before the Storm wel een verbetering van het origineel. De game ziet er prachtig uit. Wel is het zo dat als je het echt goed gaan analyseren je hier en daar nog wat verbeterpuntjes op het grafische gebied kan vinden, maar deze vallen niet snel op.

Ook was ik erg positief verbaasd over de voice acting in de game. Omdat ze gekozen hebben voor nieuwe voice actors waren vele een beetje sceptisch, waaronder ik. Maar gelukkig is dat gevoel nu weg. Rihanna DeVries doet het namelijk geweldig als Chloe. Ze zet echt de toon voor de game. Op verschillende momenten waar Chloe haar rebelse kant moet laten zien – zoals bijvoorbeeld wanneer je een uitsmijter overtuigd om jou binnen te laten – kan je echt zien dat Rihanna veel heeft gedaan om Chloe als karakter zo goed mogelijk neer te zetten.

Ook de soundtrack van de game is fantastisch. Of je nou rond loopt op het schoolplein van Blackwell, muziek luistert met Rachel of gewoon je dagboek aan het lezen bent er is altijd wel een bijpassend deuntje of liedje die de sfeer goed benadrukt.

Naarmate je verder in het verhaal komt zul je merken dat Chloe en Max op veel gebieden hetzelfde zijn qua karakter. Dit zorgt er voor dat de game niet voelt als een andere game dan ‘Life is Strange’. Dit is goed, want zo voelt de game er vertrouwt aan. Toch brengt de game wel andere gameplayelementen met zich mee, wat zorgt voor een frisse ervaring.

Na het spelen van alle episodes kan ik concluderen dat Before the Storm een ijzersterk verhaal met zich meebrengt. Desondanks het feit dat het gaat om een prequel van de originele game en daarmee ook het effect van tijdmanipulatie ontbreekt. Er is goed nagedacht over het verhaal. Zo worden er in de derde en laatste episode vaak verwijzingen gegeven naar het origineel. Chloe verft haar haar langzaam blauw en ze heeft het een paar keer subtiel over Max.

Als je een gamer bent die houd van meeslepende verhalen dan is Life is Strange: Before the Storm zeker een aanrader. Vooral nu alle episodes verkrijgbaar zijn is de stap zeker minder groot om de game te gaan spelen. Dit omdat je nu niet steeds hoeft te wachten voordat je het verhaal verder kunt gaan beleven.

Life is Strange: Before the Storm is een episodisch verhaal. Alle episodes zijn nu verkrijgbaar op de PlayStation 4, Xbox One en PC. Binnenkort verschijnt er nog een bonusepisode voor mensen die de Deluxe Edition hebben aangeschaft van de game.

Update 22/12/2017