Review: Lost Sphear

Het door Square Enix opgerichte Tokyo RPG Factory heeft dit jaar een nieuw game uitgebracht. De nieuwe game, Lost Sphear, heeft veel elementen overgenomen van de debuutgame van de studio, I am Setsuna. Alhoewel het feit dat er veel elementen zijn overgenomen, staat deze game los van de debuutgame. I am Setstuna was een succesvolle jrpg-game, weet Tokyo RPG Factory dit succes na te leven met Lost Sphear? Je leest het in deze recensie.

Het avontuur begint met een stel vrienden die de taak op zich hebben genomen om hun dorpje te beschermen tegen monsters. Als zij op een dag het dorp verlaten, gebeurt er iets vreemds. Verschillende delen van het land lijken te verdwijnen en in de plaats daarvan is er een dikke witte mist te zien. Ook mensen en dieren die hier aanwezig waren, zijn plotseling verdwenen. De vrienden besluiten om samen naar een oplossing te zoeken. Al snel blijkt één van de vrienden over een kracht te beschikken die de oplossing kan zijn voor het probleem.

Wat meteen opvalt wanneer je de game aan het spelen bent is de visuele stijl. Met name de achtergronden, omgevingen en karakters zien er stuk voor stuk heerlijk sprookjesachtig uit en nodigt uit om te verkennen. Zeker wanneer je voor het eerst een nieuw gebied betreedt, kijk je vrolijk om je heen. De klassieke soundtrack die daarbij op de achtergrond speelt, versterkt dat gevoel.

Eerder werd aan aangegeven dat de game veel elementen heeft overgenomen van de eerdere game van de ontwikkelaar, I am Setsuna. Zo heeft de ontwikkelaar gekozen voor een ‘old school’ gevoel wanneer je het spel speelt. Dit zie je aan de omgeving maar ook aan de gameplay. Er lijkt in beginsel weinig aan de gameplay veranderd te zijn, maar langzaam aan wordt duidelijk dat hier meer werk van is gemaakt. Er is gekozen voor een dynamisch turn-based vechtsysteem. Zo heb je nu meer bewegingsvrijheid tijdens de gevechten en kan je daardoor je personages op strategische plekken zetten. Ook kan je nu zelf bepalen hoe deze aanvallen eruitzien. Zo kan je er voor kiezen om je volledig te storten op het counteren van het offensief van je tegenstanders, of er voor zorgen dat jouw bewegingen krachtiger zijn. Natuurlijk kan je hier ook nog een combinatie van maken.

Ook de vele eindbazen die de game kent zijn goed uitgewerkt. Natuurlijk ga je soms wel de fout in door vol voor de aanval te kiezen en mijn personages op een foute plaats te zetten Ook zijn dit de gevechten waarbij je goed je magische aanvallen moet gebruiken en bepalen wanneer je je momentum moet gebruiken en wanneer je kan counteren. Het zijn altijd wel gevechten waarbij je op het puntje van de stoel zit.

Al met al is Lost Sphear een leuke en uitdagende jrpg. Het spel ziet er mooi uit en het verhaal zorgt er voor dat je er wel een aantal uren mee zoet bent. Het vechtsysteem is goed uitgewerkt en dit merk je vooral tijdens de vele eindbazen. De game doet dus wat hij beloofde. Lost Sphear is een game die iedere liefhebber van het rpg-genre gespeeld moet hebben.