Review: Monster Hunter Stories

Monster Hunter Stories is een spin-off RPG-game uit de Monster Hunter-franchise. De game kwam vorig jaar alleen in Japan uit voor de 3DS en was dan al snel de inspiratie voor de allereerste Monster Hunter-animé namelijk Monster Hunter Stories: Ride On. Dit is natuurlijk gebeurd omdat de game een groot succes was, maar word de game ook een succes in Europa en Amerika nu hij een jaar later word gereleased?

Afbeeldingsresultaat voor monster hunter stories

Zoals ik al zei is Monster Hunter Stories een spin-off van de normale Monster Hunter games, dit heeft twee grote redenen: het eerste verschil is dat deze game veel meer op basis van een verhaallijn is, vandaar ook de naam Monster Hunter Stories. Dit is natuurlijk een groot verschil, want in de normale games moet je gewoon monsters jagen en was de game vooral gameplay based met weinig story missies. In deze game is de gameplay dus juist iets minder en de verhaallijn belangrijker. Het tweede verschil is dan ook het grootste verschil inplaats van dat je monsters gaat jagen ga je op monsters rijden.

In deze game speel je een jongen die uit het dorp Hakum komt. In Hakum hebben ze een eeuwen oud geheim ze weten namelijk hoe je met monsters bevriend kan zijn en op monsters kan jagen, ze noemen de monster waar ze op rijden dan ook een monstie (een combinatie van monster en buddy) in plaats van monster. Om vrienden te worden met een monstie heb je twee dingen nodig namelijk een monster ei en een Kinship Stone, wanneer je deze hebt ga je naar een ‘stable paw’ toe en die laat het ei uitkomen met als gevolg dat je een nieuwe monstie tot je beschikking hebt.

Eieren zijn heel makkelijk te verkrijgen, terwijl je de open world verkent zullen er op random plekken grotten verschijnen wanneer je hier in gaat moet je een klein stukje lopen en dan kom je bij het nest. In het nest liggen de eieren, deze eieren worden soms zelfs bewaakt door een monster Wat ik erg jammer vind is dat de weg naar het nest letterlijk gekopieerd en geplakt is van plekken uit de wereld. Ook ziet elk nest in er hetzelfde uit zelfs als er andere klimaten zijn, alleen de kleuren en de kleine details zijn anders verder is het hetzelfde. Dit vind ik persoonlijk erg jammer het is begrijpelijk dat ze de random spawnende monster grotten hetzelfde maken maar geef de weg naar het echt nest in ieder geval een andere look dan een gebied in de open world en laat niet elk nest op elkaar lijken wanneer je in hele andere gebieden en klimaten zit.

Zoals ik al zei is de verhaallijn in deze game erg belangrijk, dit aspect van de game hebben ze dan ook geweldig gedaan met erg veel mysteries, schokkende momenten en epische momenten. In de game begin je in Hakum village. Hakum word omringt met een redelijk ”normaal” landschap-type er staan namelijk wat bomen er is een grasvlakte met wat rotsen en dat soort dingen. Wanneer je wat verder in de game komt ga je naar andere landschappen en klimaten zoals bijvoorbeeld een woestijn, wat ik erg jammer vind is dat er in elk gebied over het algemeen 1 grote verhaalmissie is of 2 kleine en je daarna weer verder gaat naar het volgende gebied, naar mijn gevoel krijg je dan maar een voorproefje van wat er kan gebeuren in zon gebied en hadden ze dit nog veel verder kunnen uitbreiden.

Naast de verhaalmissies heb je ook nog sidemissies, deze missies vind je op het missiebord of krijg je door met mensen te praten. Doordat je deze missies doet kan je de omgeving beter verkennen, ontdek je nieuwe monster en soms monsternesten en krijg je geld en experience points (hierover meer in de volgende alinea) dit is erg aan te raden omdat het de gameplay verlengt en je erg veel aan experience points en geld hebt omdat de game later echt challenging wordt iets wat ik niet kan zeggen bij de laatste paar Pokémon games wat duidelijk een inspiratie was voor deze game.

Afbeeldingsresultaat voor monster hunter stories the game

De combat in deze game is erg simpel maar heeft toch wat leuke elementen. Je bent een rider dit houd in dat je naast battle kan rond rijden/zwemmen en vliegen maar dat houd ook in dat je samen met je monstie vecht tegen monsters. Als gear kan je voor jezelf kiezen uit verschillende armor sets en wapens. Onder de wapens heb je de keuze uit een great sword, sword en shield, hammer en een hunting horn. Verder heb je natuurlijk je monstie die mee vecht. Tijdens de fight heb je drie keuzes die je het meest gaat gebruiken namelijk power, speed en technical, dit is een steen papier schaar mechanisme. Jouw monstie doet ook een van de drie aanvallen hiervan of een special attack, sommige special attacks passen onder een van de drie dingen en andere staan los van deze dingen. Degene die de betere keuze tegenover de andere maakt doet natuurlijk veel damage en de andere weinig. Terwijl je vecht kan je je kinship met je monstie verbeteren en kan je uiteindelijk op je monstie rijden, wanneer je dit doet kan je ook een speciale Kinship attack doen die voor elke monstie anders is, dit is eigenlijk je beste move in je arsenaal. Na een gevecht krijg je experience points en als jij of je monstie genoeg XP krijgt ga je level up en gaan je stats omhoog. Als laatste krijg je na een gevecht met een monstie lichaamsdelen zoals schubben die je weer nodig hebt voor wapens en armor