Review: Need for Speed Payback

Twee jaar geleden bracht Ghost Games de reboot van de Need for Speed-reeks op de markt. Dit jaar brengt de ontwikkelaar Need for Speed Payback uit. De basis wordt gehaald uit de vorige game en er zijn een hoop andere dingen toegevoegd. Of Need for Speed Payback een succes is lees je in deze recensie.

Need for Speed is door de jaren heen een synoniem geworden van: snelle auto’s, politieachtervolgingen, tunen en racen. En je zou denken dat er in de tijd van nu moeilijk door heen te komen is voor een game als deze met racesimulators als Forza Motorsport, Gran Turimso en PROJECT Cars, maar niets is minder waar. Need for Speed Payback weet zich goed te vermannen tegen deze racesims.

In Need for Speed Payback kruip je in de huid van de drie vrienden Tyler, Jess en Mac. De vrienden worden tijdens een belangrijke race belazerd en nu zijn ze er op uit om wraak te gaan nemen. Dit gaan ze doen door allereerst het respect van de ondergrondse race crews te verdienen. Zodra je de game opstart moet je eerst een aantal proloog missies voltooien, deze voelen soms wat geforceerd aan. Nadat je de proloog van de game hebt voltooid, word je losgelaten in de open wereld die veel op de wereld van Las Vegas lijkt. In deze open wereld is er genoeg te beleven. Een groot pluspunt is dat de wereld nu ook in de offline modus te verkennen is, dit betekent ook dat de game volledig te pauzeren valt.

In Need for Speed staat het racen natuurlijk in het middelpunt en dat is in Payback niet veranderd. De game laat je aan de slag gaan met vele vormen van races zoals: straatracen, dragracen en driften. Nieuw in Payback is de offroad-categorie, hier cross je in je bolide door de woestenij. Daarnaast is er ook een nieuwe modus waarin je als huurling wordt ingeschakeld om bepaalde opdrachten te voltooien. Zoals eerder aangegeven neem je het op tegen op tegen verschillende crews, je dient eerst een aantal races te voltooien voordat je het op mag nemen tegen de leider van de crew.

Tyler, Jess en Mac hebben ieder zijn eigen vaardigheid. Zo is Tyler goed in straat- en dragraces, Mac goed in offroad- en dragraces en kan Jess worden ingeschakeld als huurling. Dit is tof want zo ben je toch enigszins genoodzaakt om tijdens het spelen tussen de verschillende karakters te wisselen. Ook kan je midden in missies de mogelijkheid krijgen om te wisselen van karakter. Zo kan je het ene moment een peperdure auto aan het stelen zijn, terwijl je met het andere personage de politie aan het afschudden bent.

Op het gebied van gameplay slaat de game de plank niet mis. Het racen verloopt soepel zoals je van deze game mag verwachten. De game kent drie moeilijkheidsgraden: makkelijk, gemiddeld en moeilijk. Ikzelf speel de game op gemiddeld omdat ik vond dat het moeilijkste niveau soms wat oneerlijk aanvoelde, als je op zoek bent naar een uitdaging is dit de meest perfecte moeilijkheidsgraad voor jou. Daarnaast maakt het in beginsel niet heel veel uit op welk niveau je de game speelt, je kan immers op een later tijdstip het niveau makkelijk aanpassen in het menu.

Het tunen is nog uitgebreider dan in de voorgaande games. Er is een groot aantal aan verschillende bumpers, wielkasten, velgen spoilers en andere accessoires beschikbaar om jouw bolide helemaal eigen te maken. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om de auto visueel aan te passen, zo kan je verschillende decals op je auto plaatsen waardoor deze er nog vetter uit gaat zien. Deze creaties kun je vervolgens ook delen met andere racers, ook kan je zelf creaties van andere racers downloaden en op je auto plaatsen. Om bepaalde dingen te ontgrendelen moet je wel eerst een aantal races en uitdagingen voltooien. Ook is het mogelijk om met lootboxen deze upgrades vrij te spelen, maar natuurlijk is niet dit niet noodzakelijk.

Grafisch ziet de game er fantastisch uit. De auto’s zijn goed gedetailleerd en de spelwereld is groot en komt goed naar voren. Ook de soundtrack is fantastisch en zorgt ook voor een goede sfeer in de game.

Al met al is Need for Speed Payback een hele toffe racegame. De game verschilt enorm met de racegames die wij de afgelopen tijd hebben mogen spelen. De races van Payback zijn erg vermakelijk. De open wereld ziet er goed en gevarieerd uit. Het tunen is heel erg uitgebreid, hier kan je je al uren lang mee vermaken. Need for Speed Payback is een ware must have voor elke racefanaat.

Need for Speed Payback is verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.