Review: Pokkén Tournament DX

In 2015 verscheen Pokkén Tournament voor de Wii U. Helaas was de Wii U niet zo populair en hebben niet veel mensen deze game gespeeld. Toch waren vele mensen erg te spreken over deze game en was het een van de beste spellen op de Wii U. Met het succes van de Switch kon de uitgever ook niets anders doen dan deze geweldige fighter te porten naar de populaire console. Weet Nintendo het succes na te leven van de Wii U-versie van de game? Je leest het in de review van Pokkén Tournament DX.

Pokkén Tournament staat bekend om zijn 3D fighting-game stijl met verschillende soorten pokémon in de hoofdrol. Door te gaan strijden met je pokémon en verschillende vechtstijlen en combo’s uit te oefenen klim je steeds verder naar de top. Wat tof is aan Pokkén Tournament DX is dat ook de schattige pokémons zoals Pikachu nu strijdlustige vechtfanaten zijn geworden.

Geen enkel potje Pokkén is het zelfde, de snelle acties en aanvallen van je tegenstander zullen er voor zorgen dat jij jouw eigen tactiek ook aan moet zal gaan passen om zo alsnog kans te maken om te winnen. Elke pokémon heeft een eigen moveset en combolist, dit zorgt er voor dat geen pokémons hetzelfde aanvoelen als je er mee gaat spelen. Ook is er geen typevoordeel zoals bij de andere Pokémon-games. Een Charizard kan dus niet makkelijker winnen van een Sceptile als van een Lucario. Dit zorgt er voor dat de game uitdagender en leuk blijft.

Het verhaal van Pokkén Tournament DX is hetzelfde als die van de Pokkén Tournament die in 2015 verscheen. Samen met je partner pokémon die je aan het begin kiest ga je in de Ferrum League strijden voor een plaats in de absolute top van de League. Al snel kom je er achter dat er een duistere, mysterieuze kracht schuilt in de schaduwen. Tijdens de talloze gevechten in de Ferrum League krijg je dus ook te maken met deze duistere, mysterieuze kracht. De Ferrum League is naar mijn mening leuke toevoeging, al had hier wel wat meer diepgang in gemogen.

Ook beschikt Pokkén Tournament DX naast de Ferrum League-modus een uitgebreide training modus. Hier kan je alle 21 pokémon testen en de verschillende combo’s en moves uitproberen. Daarnaast kan je in deze modus gaan kijken welke pokémon het beste bij jou past qua speelstijl.

Elk potje Pokkén kent twee verschillende fases: de Field-fase en de Duel-fase. Tijdens de Duel-fase heb je de mogelijkheid om vrijuit rond te lopen in de arena en kan je de tegenstander aanvallen vanaf een langere afstand of door middel van close combat. Na dat jij of je tegenstander veel schade heeft opgelopen begint de Duel-fase. In deze fase zal het scherm omschakelen naar 2D en krijg je meer een Tekken-gevoel qua gameplay. Tijdens de Duel-fase is er altijd een mogelijkheid dat potje omschakelt naar de Field-fase, hier moet je dus goed op anticiperen.

Ook staat Pokkén Tournament bekend om zijn multiplayermodi. In Pokkén Tournament DX kan je zowel online als offline tegen elkaar gaan knokken. Met de Nintendo Switch is het nog makkelijker geworden om tegen je vrienden te gaan knokken, je kan namelijk een Joy Con aan een vriend(in) geven en het knokken kan beginnen. Ook in de tabletop-modus speelt de game lekker weg. Ook beschikt de game over een online gamemodus. Hier kan je zowel friendly als ranked matches gaan spelen. Het toffe aan de online multiplayer is dat het op skill gebaseerd is, zo kom je dus een speler van jouw eigen niveau tegen en zal je niet snel tegen een persoon hoeven te spelen die heel veel beter is dan jij.

Als ik de Nintendo Switch-versie moet vergelijken met de Wii U-versie kan ik concluderen dat er wel degelijk tijd is in gestoken om de game op te poetsen om het net iets mooier te maken. Daarnaast brengt de Switch-versie vijf nieuwe Pokémon met zich mee, naast de originele 16 pokémon zijn nu ook: Darkrai, Scizor, Coragunk, Empoleon en Decidueye speelbaar. Ook maken de pokémondeuntjes een terugkeer.

Al met al is Pokkén Tournament DX een van de beste Switch-games tot nu toe. De game speelt lekker weg en ziet er grafisch ook prachtig uit. De pokémondeuntjes brengen de sfeer met zich mee. Ook is het met de Switch makkelijk om samen met je vrienden te spelen. Je hoeft immers maar de Joy Cons los te koppelen en je kan gaan knokken, ideaal dus. Ook is de online multiplayer van de game goed uitgewerkt en zal je niet snel tegenkomen met een hoger skillniveau dan die van jou. Daarnaast is de Ferrum League een leuke toevoeging aan de game, al had hier wel wat meer diepgang in gemogen wat bij betreft.