Review: Pro Evolution Soccer 2018

Konami brengt jaarlijks een nieuwe versie uit van Pro Evolution Soccer. De uitgever staat bekend om hun prachtige graphics en geweldige gameplay waarmee de reeks elk jaar weer oude en nieuwe fans trekt. Weet Konami het succes van Pro Evolution Soccer ook dit jaar weer na te leven? Je leest het in de review van Pro Evolution Soccer 2018.

Zoals bij elke sportgame is het van belang dat de besturing en feeling van de game goed zijn uitgewerkt. Ik kan je van te voren al zeggen als je normaliter een FIFA-speler bent en je Pro Evolution Soccer gaat spelen, dat de besturing in het begin erg wennen is. Toch is het zo dat de voetbalgame makkelijk te leren is en al snel de draad begint op te pakken. Ook ga je merken dat Pro Evolution Soccer trager aanvoelt dan de FIFA-games, dit heeft voornamelijk betrekking op de gameplay. Dit geeft wel voor een meer realistischer gevoel en is daarom wat mij betreft ook niet storend.

Een van de vernieuwingen in Pro Evolution Soccer 2018 is de Real Touch optie. Deze nieuwe optie maakt het mogelijk om de spelers met verschillende lichaamsdelen de bal op te laten vangen, dit is erg handig voor onverwachte situaties. Ook zal door de Real Touch de bal vaker weg stuiteren, wat voor de nodige realisme zal zorgen.

Een van de grootste verbeteringen in Pro Evolution Soccer dit jaar zijn toch wel de keepers. Het was eerst zo dat als je vlakbij de doelman kwam de meeste schoten langs ze in het net verdwenen, maar er is veel werk gestopt te zijn om er voor te zorgen dat ze effectiever zijn in het tegenhouden van de bal.

De gebruikersinterface is tevens verbeterd ten opzichte van afgelopen jaar, ook al is het niet perfect. Veel grote namen hebben nu bijvoorbeeld hun eigen foto, wat helpt bij de authenticiteit van de gehele ervaring

Zoals je van Konami verwacht, ziet de game op grafisch gebied er uitermate goed uit. Pro Evolution Soccer 2017 had namelijk al prachtige graphics, maar Pro Evolution Soccer 2018 gaat een nog stapje verder. Als er wordt ingezoomd op het hoofd van een speler, kan je als het ware de zweetdruppels op zijn hoofd tellen. Ook de spelers zelf zien er erg gedetailleerd uit, zo kan je bijvoorbeeld de spelers van de Eredivisie goed uit elkaar halen en kan je al snel zien wie de bal heeft. Deze grafische verbetering wordt mede mogelijk gemaakt door het gebruik van de Fox Engine, dit is namelijk de zelfde engine waar Metal Gear Solid: The Phantom Pain op draait. De grafische verbetering is ook te zien aan de belichting, dit komt door de Enhanced Visual Reality die Pro Evolution Soccer 2018 met zich meebrengt.

Ook de omgeving waarin je speelt ziet er adembenemend uit. Het stadion is goed uitgewerkt en het grasveld ziet er prachtig uit. Ook is het publiek in de game goed uitgewerkt waardoor je niet snel twee dezelfde mensen in het publiek ziet zitten, wat natuurlijk ook voor het nodige realisme zorgt. Naast uniek ziet het publiek er ook haarscherp uit.

De licenties blijven in Pro Evolution Soccer duidelijk nog een deal-breaker. De game heeft bepaalde licenties natuurlijk wel en heeft een streepje voor als het gaat om de Champions League en de Europa League, maar je ziet duidelijk dat hier op wordt misgeschoten. De namen van clubs zijn echter wel vaak een alternatieve versie. Ga je bijvoorbeeld spelen met Real Madrid, dan zul je opeens te maken krijgen met MD White. Veel licenties zijn namelijk van FIFA, je zult ze daarom om deze reden ook niet snel terug zien in Pro Evolution Soccer-games.

Ook beschikt de game over verschillende gamemodi. De Random Selection Match keert terug in deze Pro Evolution Soccer, deze mode ontbrak helaas vorig jaar. In de Become A Legend-modus creëer je een eigen speler waarmee je de top gaat proberen te bereiken, wel moet ik er bij zeggen dat deze mode niet zoveel diepgang heeft als de vergelijkbare mode in FIFA. Daarnaast heeft de game ook een manager spelmodus waarbij je een manager wordt van een team.

Ook de online modi mogen natuurlijk niet ontbreken, in Pro Evolution Soccer kan je er voor kiezen om in je eentje te gaan spelen of samen met een vriend(in). Daarnaast is er een vergelijkbare Fifa Ultimate Team-modus namelijk: myClub. In deze modus kan je je eigen team samenstellen en vervolgens gaan opnemen tegen andere spelers van de myClub-modus.

Tevens beschikt de game over een geweldige soundtrack. De liedjes die in de game zitten kan je uren naar gaan luisteren. Konami heeft namelijk liedjes van o.a. Bruno Mars en Clean Bandit verwerkt in hun game.

Al met al is Pro Evolution Soccer 2018 een volwaardige voetbalgame. Grafisch ziet de game er goed uit. Op het gebied van gameplay scoort de game vele pluspunten ten opzichte van vorig jaar. Ook de soundtrack van de game is uitstekend. Maar niet alles is alleen maar rozengeuren en maneschijn, het ontbreken van de nodige licenties laat je twee keer nadenken over het aanschaffen van de game. Het oogt natuurlijk mooier om een club zoals Chelsea of Real Madrid in hun eigen tenues over het veld te zien lopen. Maar, als dat voor jouw geen deal-breaker is dan is Pro Evolution de perfecte voetbalgame voor jou.