Review: Sea of Thieves

Vorige week verscheen Sea of Thieves voor de Xbox One en PC. De bèta van de game zorgde er voor dat veel gamers ontzettend gehyped waren over deze game. Maar of deze game de hype heeft waargemaakt, lees je in deze recensie.

Sea of Thieves is een spel zoals je ze niet vaak tegenkomt. Namelijk een heuse online piratengame waarbij aan enorm veel dingen gedacht is om het een realistisch gevoel te geven, ondanks de cartoon stijl. Je hebt een enorm speelveld ter beschikking wat je de kans geeft om de zee onveilig te maken voor alle andere piraten die je pad durven te kruisen. Op dit speelveld heb je de mogelijkheid om alleen, met z’n tweeën, drieën of vieren te spelen. Alleen of met twee personen mag je de zee bedwingen op een klein schip wat makkelijk te bedienen is en erg wendbaar is.

De game geeft je in het begin totaal geen uitleg, dus je bent afhankelijk van de tekst en uitleg van personages die je tegenkomt. Dat kan de barvrouw in de taveerne zijn of een andere npc in zijn zelfgemaakte hutje. Het kan een uitdaging zijn om de tekst goed te lezen, want op sommige schermen wordt deze wel heel klein weergegeven. Dat is onprettig, want je bent al wat onzeker door het gebrek aan uitleg en het beetje dat je krijgt kost veel energie om te lezen. Aangezien ze ook nog eens allemaal in piratentaal praten, is het vaak al niet makkelijk te begrijpen wat er nu precies bedoeld wordt.

Het verhaal is eigenlijk makkelijk uit te leggen. Je speelt een nieuwe en opkomende piraat. Je doel is om tot het rijtje toe te treden van de legendarische piraten. Maar hoe wordt je zo’n legendarische piraat? Dit doe je door reputatie op te bouwen bij de drie factions. Dit zijn de Gold Hoarders, Merchant Alliance en Order of Souls. Om je reputatie bij één van de drie te verhogen, moet je bij elk iets anders doen. De Gold Hoarders zijn dol op schatkisten. Schatkisten vinden en ze inleveren bij hun, levert gold en experience op. Merchant Alliance zijn handelaren. Door het inleveren van goederen, zoals specerijen en gunpowder verdien je bij hun gold en experience. Order of Souls schept waarde in het verslaan van ondode kapiteins.

De besturing zit strak in elkaar en is meestal rechttoe rechtaan. Het kans soms frustrerend worden als je de keuzewielen moet gebruiken om een wapen of item moet kiezen, maar soit. Het toffe vind ik juist dat de game je niet bij de hand neemt. Je emmer bijvoorbeeld, dient niet alleen om het water uit je schip te halen mocht je schipbreuk lijden. Het helpt je ook de skeletten, met gouden opzetstukken op hun kleding, nat te maken en te laten roesten. De ondoden zijn moeilijker te verslaan in het donker dan bij daglicht. Het gaat uit van een bepaalde logica. Dit maakt de game gaaf, want teamwork en samen nadenken, wordt hiermee echt beloond.

Grafisch en geluidstechnisch is zit het allemaal wel snor en sta ik dan ook maar kort bij stil. De game is werkelijk prachtig om te zien. De cartoony stijl, verbergt af en toe wat vlakke textures maar het draait verder zeer soepel. De lichteffecten zijn om te smullen en de eilanden zijn over het algemeen zeer levendig en kleurrijk vorm gegeven. Het water is werkelijk fantastisch en alle animaties zijn strak en mooi. Het geluid is erg goed. Muziek zit niet op de gebruikelijke manier verwerkt in de game. Muziek maak je samen door een accordeon en gitaar. Dit zorgt voor een ouderwetse piratensfeer.

Al met al is Sea of Thieves een erg leuke co-op game. Je hebt de vrijheid om te gaan staan waar je wilt. Ook kan je zelf beslissen welke opdrachten je aanneemt en hoe je deze gaat voltooien. De game ziet er daarnaast ook prachtig uit, de cartoony stijl zorgt er voor dat de game prachtig eruit ziet. Het water in de game ziet er geweldig uit. Helaas kent Sea of Thieves geen upgradesysteem, iets wat eigenlijk een must is een multiplayer-game. De missies in Sea of Thieves kunnen misschien snel repetitief aan gaan voelen, maar dat mag eigenlijk de pret niet verpesten.

Sea of Thieves is nu verkrijgbaar voor de Xbox One en PC.

7.5/10
7.5/10