Review: Sonic Forces

Sonic the Hedgehog is door de jaren heen toch wel de mascotte geworden van SEGA. Dit jaar brengt SEGA ons een nieuwe game in de wereld van de blauwe egel: Sonic Forces. Of SEGA het succes van Sonic weet op te pakken met deze nieuwe platformer kom je te weten door het lezen van deze recensie.

Zoals je misschien wel weet probeert Dr. Eggman met behulp van zijn uitvindingen Sonic en zijn vrienden steeds dwars te bomen. Sinds een hele lange tijd is dit in Sonic Forces dan ook daadwerkelijk gelukt, dit door middel van Infinite die door de Phantom Ruby is gecreëerd.

De game begint met een cutscene waarin te zien is dat Sonic tegen Infinite aan het vechten is en helaas verliest. Dr. Eggman speelt hier slim op in, hij maakt namelijk gebruik van deze mogelijkheid om de wereld over te nemen. Nu is het aan Sonic en zijn vrienden om een einde te breien aan het zeggenschap van Eggman.

Veel bekenden keren terug. Zo zijn Knuckles, Silver, Amy, Vector, Espio, Tails en Shadow in de game te zien. Ook krijgt de klassieke Sonic zijn moment of fame dankzij de Phantom Ruby. Een nieuwe game brengt vaak ook nieuwe karakters met zich mee, dit gebeurd ook in deze game. Je kunt namelijk je eigen held creëren. Zo kun je kiezen tussen een beer, een wolf, een vogel, een hond, een kat, een konijn of een egel. Elk dier heeft ook zijn eigen krachten. Zo kan bijvoorbeeld het konijn langer niet geraakt worden nadat hij schade heeft opgelopen en kan de wolf munten naar zich toetrekken. Daarnaast is het ook mogelijk om je held te voorzien van een leuke of coole outfit. Zo kan je je held een hoofddeksel geven, een bril of een vet shirt. Deze items speel je vrij door missies te voltooien. Er zijn eindeloos veel combinaties mogelijk. Dit heeft niet een hele grote impact om de gameplay van de game, maar het is natuurlijk wel een hele leuke toevoeging.

Iedere held brengt ook zijn eigen speelstijl met zich mee. Zo kan je bijvoorbeeld met de klassieke Sonic 2D levels gaan verkennen. Deze levels zijn heel erg old school en geven je echt een nostalgische ervaring. Ook is er de mogelijkheid om 3D levels te gaan spelen. Dit doe je met de moderne Sonic. De levels zijn ook compleet afgesteld op de speelstijl. Zo heb je in de 2D-ervaring andere uitdagingen dan in de 3D-ervaring en kan je zien dat de vijanden verschillen in de verschillende levels. Je kan ook met je eigen gemaakte held gaan spelen natuurlijk. Deze heeft ook een eigen speelstijl. Deze is een beetje te vergelijken met die van de moderne Sonic. Het verschil met de moderne Sonic is dat jouw held de strijd tegen Dr. Eggman aangaat met de hulp van zijn Wispon, een speciaal wapen. Er zijn verschillende soorten Wispons, ieder met zijn eigen aanvallen en speciale vaardigheden.

De game ziet er grafisch goed uit. De Sonic-games staan bekend om het feit dat ze grafisch niet heel erg zwaar zijn. Maar deze game ziet er uitstekend uit. De levels zijn zeer gedetailleerd. Je zal vaak niet heel veel zien van de omgeving omdat je met hoge snelheid door de levels heen raast. Het spel loopt heerlijk op 60 frames per seconde en ik ben nog geen ene hapering tegen gekomen.

Al met al is dit een hele leuke game. Sonic Forces pakt elementen uit voorgaande Sonic-titels en voegt deze samen in een game. De karakters zijn leuk en goed uitgewerkt en geven allemaal een heel erg nostalgisch gevoel. De gameplay is fantastisch wat er voor zorgt dat de game lekker weg speelt. Het tempo wat we gewend zijn van eerdere Sonic-games ontbreekt ook niet. Al dit alles bij elkaar zorgt er voor dat Sonic Forces een ware must have is voor elke Sonic-fan.