Review: South Park The Fractured But Whole

De wereld van South Park is terug van weggeweest. Cartman en zijn vrienden zijn nu ook te vinden op de Nintendo Switch en dat betekent dat al hun humor en acties ook onderweg te beleven zijn. The Fractured But Whole was een aardig succes. Maar weet Ubisoft dit succes na te leven op de Nintendo Switch? Je leest het in deze recensie.

Ondertussen zal iedereen wel eens van deze game hebben gehoord. Het tweede deel in de South Park RPG franchise van Ubisoft. Waar je in het eerste deel een soort van Game of Thrones-achtige scenario volgde met middeleeuwse taferelen besluiten de vierde groepers dat het welletjes is geweest om met zwaarden te vechten. Tijd voor iets nieuws. Ze kruipen namelijk in de huid van superhelden! Een thema wat destijds, maar zeker nu nog steeds enorm hot is. De nieuwe Avengers-film draait net in de bios en ook Deadpool 2 verschijnt volgende maand. The Fractured But Whole is daarbij nog ontzettend relevant als je alle hype omtrent de Marvel films een beetje mee krijgt.

Net als in de serie worden er dan ook grappen gemaakt over het desbetreffende thema van de aflevering. In dit geval wordt de hele superhelden wereld van zowel Marvel als DC volledig in de zeik gezet met referenties, vreemde plottwists en zelfs film titels en aankomende franchises. Coon and Friends, Cartman’s superhelden club, trekt de stad in om de misdaad te bestrijden. Jij, als ButtLord, beter bekend als ‘New Kid’ mag hier deel van uitmaken.

In het begin van de game krijg je de keuze hoe je The Fractured But Whole wilt spelen. Nadat je een personage hebt aangemaakt, belandt je al snel in de Coon Lair om een sollicitatiegesprek te houden met Cartman. Je moet natuurlijk wel passen bij Coon and Friends. Hier maak je je keuze met welk type held je wilt spelen. Je hebt slechts drie keuzes; Speedster, Brutalist en Blaster. Of in andere woorden The Flash, Hulk en Cyclops.

Naarmate de game vordert mag je nog een klasse uitkiezen en uiteindelijk zijn er maar liefst twaalf mogelijkheden. Naast de eerder genoemde drie klassen kun je ook nog kiezen uit Elementalist, Cyborg, Psychic, Mystic, Gadgeteer, Assassin, Commander, Netherborn en Karate Kid. Het zijn er bijna te veel om uit te kiezen en gelukkig heeft de ontwikkelaar dat ook door. Je zit namelijk nooit vast aan je keuze. Zodra je weer bij The Coon op bezoek gaat kan je de klassen die je kiest, zo vaak veranderen als je wilt. Hierdoor mis je niets van de soms geniale personages.Door de beschikking te hebben over twee klassen tegelijkertijd, kan je jouw personage aanvallen geven van beide klassen. Denk dus aan de sterke klappen van een Brutalist van dichtbij, gecombineerd met de range van een Blaster. Het is maar net hoe jij het liefste de gevechten in gaat, maar de keuze is reuze.

De game werkt goed op de Switch. Het enige nadeel wat ik ben tegengekomen is dat de laadtijden van de game zo nu en dan erg lang zijn. Dit gebeurt voornamelijk bij het inladen van nieuwe gebieden, wanneer je bijvoorbeeld een huis in gaat of van straat veranderd. Verder ziet de game er grafisch hetzelfde uit als de PlayStation 4, Xbox One of PC-vesie van de game. De batterij van de Switch gaat ook aardig lang mee tijdens het spelen van de game.

Al met al is South Park: The Fractured But Whole een geweldige RPG. De game is goed uitgewerkt en het verhaallijn is erg grappig en leuk. De gameplay is daarnaast ook goed doordacht. De Switch-versie van de game is nagenoeg het zelfde als de PlayStation 4, Xbox One of PC-versie van de game. De laadtijden zijn soms helaas wat aan de lange kant. Maar dat mag de pret niet drukken.