Splatoon 2 is een direct vervolg op Splatoon. De eerste game verscheen voor de Wii U, maar Splatoon 2 is alleen verkrijgbaar voor de... Review: Splatoon 2

Splatoon 2 is een direct vervolg op Splatoon. De eerste game verscheen voor de Wii U, maar Splatoon 2 is alleen verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. De tweede game in de serie biedt een aantal uitdagende spelmodi en heeft voor ieder wat wils. Nintendo heeft met hun eigen kijk op het shootergenre deze unieke game uitgebracht. Online kliederen met verf was nog nooit zo leuk. Of Splatoon 2 het succes van de eerste Splatoon-game kan naleven lees je in deze review.

Wanneer je online de strijd aan gaat in de Turf Wars is strategisch denken erg belangrijk. Kies een wapenset die past bij jouw speelstijl, speel goed samen met je team en gebruik je omgeving. In Turf Wars wint het team dat na 3 minuten het grootste gebied van de map met verf heeft bedekt. Andere gamemodes, zoals Splatzones, zullen nog meer strategisch denkvermogen vereisen. Het is de combinatie van strategisch denken, goed bedachte wapens, prachtig uitziende maps en de gameplay die mogelijk is door de Inklings die Splatoon zo’n succes maakt. Het totaalplaatje is geweldig, de verf spat letterlijk van je scherm.

Elk van de wapens komen met hun eigen subwapen en speciale aanval. Zo zijn er diverse granaten die je kunt gooien, is het mogelijk om een soort verfturrets neer zetten en zijn er een soort beacons die je in het level neer kunt zetten zodat je na een respawn direct naar de beacon kunt springen.

Wanneer je level 10 hebt gehaald, openen er nieuwe mogelijkheden. Zo mag je jezelf eindelijk bewijzen in Ranked Battles. Deze bestaan uit drie uiteenlopende modi: Splat Zones, Tower Control en Rainmaker. Splat Zones is compleet hetzelfde gebleven: je besmeurt een bepaald gebied met verf en moet dit gebied vervolgens verdedigen tot het bittere eind. De modus was in de eerste game goed bevallen en weet hier wederom voor genoeg plezier te zorgen.

De grootste toevoeging in Splatoon 2 is Salmon Run. Dit is een co-op modus die je kunt spelen met maximaal drie vrienden. Vecht je een weg door hordes aan slijmerige vijanden die bekend staan als Salmonids. Door veel van deze kleinere wezens te verslaan, komen de grotere broers en zussen boven water op zoek naar wraak. Het vernietigen van deze gigantische vijanden wordt beloond met gouden eieren, die je moet verzamelen en vervolgens moet inleveren. Iedere ronde moet je meer van deze gouden schatten bemachtigen om de volgende uitdaging aan te gaan.

Splatoon 2 is een zeer vermakelijke game met verschillende modi die je lang genoeg bezig zullen houden door de simpliciteit, maar ook diepgang. De rondjes zijn lekker snel en daarmee speel je er gemakkelijk een aantal achter elkaar zonder verveeld te raken. De campaign is een uitstekende optie voor de tijden waarin je het even zonder internet moet doen, of gewoon zin hebt om solo te gaan verven en schieten. Deze shooter heeft een verfijnde gameplay en een uitmuntend oog voor detail. De creativiteit rondom de wapens is daarbij een feest om te ervaren. Het spel komt met enkele gebreken, maar gelukkig niets wat de pret zal bederven. Al met al is Splatoon 2 een absolute spetter die geen enkele Nintendo Switch-eigenaar links kan laten liggen.

Dylan van Tongeren Editor of www.in2gaming.com

Doe mijn ding bij In2Gaming | Enthousiaste gamefanaat | Xbox 360, Xbox One, PlayStation Vita, PlayStation 3, PlayStation 4, 3DS, Wii U, Switch, PC