Review: Star Wars Battlefront 2

Een aantal jaar geleden verscheen de reboot van Star Wars Battlefront. De game bood de fans een kans om grote veldslagen uit de populaire filmserie na te spelen. Dit voelde erg authentiek dankzij de herkenbare beelden en audio. Dit jaar is het vervolg uitgekomen: Star Wars Battlefront 2. De game heeft vooral in de schijnwerpers gestaan door de ophef over het kopen van de digitale punten waarmee loot en upgrades gekocht konden worden. Het eerste deel van Battlefront was een succes, ondanks het feit dat de game tekort schoot aan gameplay en een gering aanbod aan content tijdens de lancering van de game. Of Star Wars Battlefront 2 ook een succes heeft en of het beter is dan het eerste deel, lees je in deze recensie.

Ten opzichte van de eerste Battlefront-game is het spel erg uitgebreid. Zo is er bijvoorbeeld een verhalende modus toegevoegd, iets wat ontbrak in de eerste game. In deze verhalende modus baan je je een weg door verschillende gebeurtenissen die voortborduren op de gebeurtenissen van de de Star Wars-film: Return of the Jedi. Het verhaal an sich is echter wat aan de korte kant, je hebt het verhaal namelijk in zes uur al volledig uitgespeeld. Tijdens het verhaal zal je bekende personages tegen gaan komen als Luke Skywalker en Han Solo. De levels voelen soms wat lineair aan, maar wat verwacht je van een shooter. Toch is dit wel een hele leuke toevoeging aan de game. Vooral omdat deze modus ontbrak in het eerste deel van de reboot brengt dit toch wat fris met zich mee.

De multiplayer van de game is toch wel waar het omdraait in Battlefront 2. Er zijn weer verschillende modi te spelen, waaronder Galactic Assault, Starfighter Assault, Strike, Blast, Heroes vs. Villains en een arcade modus. Van deze verschillende modi zijn Galactic Assault en Starfighter Assault toch wel het meest uitgebreid. Zo speel je in Galactic Assault in teams van twintig tegen twintig in hele grote levels van bekende gebieden uit de Star Wars-saga. Denk aan de regenachtige platformen van Kamino uit Attack of the Clones en het sneeuwgebied van Starkiller Base. De werelden zijn stuk voor stuk een lust voor het oog. Ze komen echt tot leven door flora en fauna en gescripte gebeurtenissen tijdens de potjes.

In Battlefront 2 kun je naast ‘normale’soldaten ook met helden uit de films spelen. Zo kruip je in de huid van bijvoorbeeld Yoda, Kylo Ren of Darth Maul. Dit maakt spelers korte tijd sterker om meer schade te doen en een doorgang te forceren. Dat brengt vanzelf een stukje tactiek met zich mee. Om deze helden te gebruiken, zijn zogeheten ‘Battle Points’ nodig. Die zijn in de multiplayer te verdienen door mee te werken aan het doel van de game of door andere spelers te verslaan. Helemaal nieuw is Starfighter Assault. Hiermee vlieg je met 24 spelers door de ruimte en probeer je bijvoorbeeld ruimteschepen van de tegenstander op te blazen. De dogfights die dit oplevert zien er al snel spectaculair uit.

Toch is er één nadeel aan de multiplayer en dat is de balans. In het slagveld voel je je als gewone soldaat volledig nutteloos als je in één keer oog in oog staat met een held. Natuurlijk, je tegenstander heeft daar goed voor gespeeld en gespaard en hij zal zijn beloning wel verdienen, maar jij kan gelijk je spullen pakken. Daarnaast is het vervelend dat je de verschillende soldaten kunt upgraden via kaarten, die je uit lootboxen kunt halen. Deze geven je soldaten verschillende bonussen. Fijn als je die hebt, maar als beginneling voel je dat je al met 2-0 achter staat. In een online shooter, waarin balans zo belangrijk is, is dit echt een smet.

Battlefront II is een fijn Star Wars-schietspel, dat oude en nieuwe helden en werelden combineert. Waar het spel in de verhaallijn op safe speelt, vliegt het uit de bocht met het lootboxen en creditssysteem. Er zit een prima multiplayer verscholen in Battlefront II, maar de eerdere betaaloptie laat een verontrustende visie zien. De multiplayer heeft me nog wel weten te vermaken, maar meer dan eens ging ik daar op een manier dood, wat wat mij betreft niet had gehoeven.

De game is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.