Review: Sword Art Online: Fatal Bullet

Sword Art Online: Fatal Bullet vindt plaats na de gebeurtenissen in Sword Art Online: Hollow Realization. De hoofdrolspelers spelen een nieuwe game: Gun Gale Online. Het grootste nieuws van deze game: je speelt eens niet met Kirito. Tenminste, niet het hoofdverhaal. Jij speelt een nieuw personage, dat je helemaal zelf mag ontwerpen. Je bent uitgenodigd door je beste vriendin Kureha om eens in de MMORPG Gun Gale Online te spelen. De voorgaande Sword Art Online-games waren een aardig succes. Weet Bandai Namco dit succes weer op te pakken met Fatal Bullet? Je leest het in deze recensie.

Alle delen in de serie hebben een dezelfde verhaallijn als leidraad en dit is ook het geval in het nieuwste deel. Je speelt dus wederom als een persoon die een game aan het spelen is en wel een MMORPG. Hier begin je dus als groentje, maar langzaam maar zeker weet je je omhoog te werken met behulp van vrienden en beleef je verschillende avonturen. Ditmaal kom je in een nieuw spel terecht, namelijk Gun Gale Online. Waar je voorheen met zwaarden en magie aan de gang moest, wordt er in deze virtuele wereld met geweren gevochten. Hiermee weet Fatal Bullet zich in ieder geval al op één manier te onderscheiden van zijn voorgangers.

Een goede traditie in de Sword Art Online-reeks zet zich succesvol voort in Sword Art Online Fatal Bullet. Dit is namelijk een game waarin je zo enorm veel kunt doen. Je hebt een hoofdverhaal die een flinke aanslag is op je vrije tijd en daarnaast is er een berg aan zijmissies. En soms ga je gewoon naar een omgeving toe om daar een beetje vijanden te killen. Je hebt namelijk de experiencepunten nodig om beter te worden en jezelf klaar te maken voor gevechten met eindbazen. En die baasgevechten bieden een zeer fijne uitdaging en is zodoende een mooie beloning als je het voorgeschoteld krijgt.

In de game is het de bedoeling dat je een eigen personage maakt. De mogelijkheden daarbij zijn behoorlijk groot en als je er van houdt, kun je echt iets unieks maken. Maar als liefhebber is het ook fijn om te zien dat alle bekende personages uit de reeks ook in de game aanwezig zijn. Zo kun je strijden aan de zijde van Asuna of een goed gesprek aan gaan met Leafa.

Ook is er een manier om samen met je vrienden te spelen, dat doe je door middel van de coöp- en online-gevechten. Hierin speel je met en tegen mensen en dat neemt de eerder genoemde frustratie direct weg. Natuurlijk kun je wel medegamers tegenkomen die niet weten wat ze moeten doen, maar dit zal lang niet zo extreem zijn als de AI soms kan zijn. Deze onderdelen zijn ook nog eens heel erg leuk, doordat ze je een aardige uitdaging kunnen voorschotelen. Het is echter niet heel erg uitgebreid, maar desalniettemin een leuke aanvulling op een toch al lange singleplayer campagne. Qua content valt er dus sowieso niets te klagen.

De game is net zoals de andere Sword Art Online-games is ook niet helemaal perfect. Zo is de productiewaarde nogal laag met veel gesprekken die enkel via tekstballonnen worden gevoerd. Wat me echter het meest irriteerde, is dat de laadtijden nogal lang zijn. Elk nieuw gebied dat je wilt betreden gaat gepaard met een lange laadtijd.

Al met al is Fatal Bullet is mooie toevoeging aan de reeks. De game is aardig in balans, en daarom voelen de gevechten intens en erg leuk aan. Ook wist Bandai Namco de simpele opzet van de missies en het grinden niet saai te maken. Alleen gooit een regelmatig afwisselende moeilijkheidsgraad hier weer wat roet in het eten en ook de AI van je teamgenoten is voor verbetering vatbaar. Er zijn ook nog coöp- en online-gevechten, die een welkome aanvulling zijn op het geheel.

Sword Art Online: Fatal Bullet is vanaf nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.