Review: The Deer God

The Deer God is recentelijk verschenen voor de Nintendo Switch. De game was eerder uitgegeven voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. Nu mochten gamers met een Switch dan toch eindelijk met de game aan de gang gaan. Of The Deer God een succes of een flop is lees je in deze recensie.

The Deer God is een 2D-avontuur wat eigenlijk heel veel op een 3D-spel lijkt. De omgeving is op een bepaalde manier vormgegeven waardoor het lijkt alsof hij heel erg naar voren komt. De grafische stijl is erg uniek. Echter had er wel wat met het kleurpatroon gewerkt mogen worden, aangezien vaak de zelfde kleur is gebruikt. Ook de rest van de omgeving is erg dof weergegeven en had naar mijn mening wel wat gedetailleerder gemaakt mogen worden.

De game heeft een interessant uitgewerkt plot en dankzij de verhalenverteller die je steeds hoort en de prachtige geluiden van de game komt dit wel goed naar voren. Toch is het jammer dat je de hele game als een hert speelt.

In The Deer God ben je voornamelijk bezig met het voltooien van verschillende klusjes. Ook ben je vaak aan het zoeken voor bepaalde voorwerpen en moet je soms een gevaarlijke of moeilijke sprong trotseren. Deze moeilijke sprongen kunnen vaak ook je savefile onbruikbaar maken. Dit doordat je soms een bepaald item nodig hebt die je in een bepaald level moet ophalen, maar het level onbereikbaar is geworden dankzij onmogelijke sprongen. Als dit gebeurd dan zit er niets anders op dan doelloos door te blijven rennen tot dat je sterft van een gebrek aan voedsel of uitgeschakeld wordt slecht zichtbare stekels of vijanden. En als je dood gaat, mag je vrolijk alles weer opnieuw doen.

Des te verder je in de game komt krijg je ook meer vaardigheden die het overleven makkelijker maken. Zo krijg je al vrij snel de vaardigheid om hoger te springen en krijg je later ook een vaardigheid waarmee je meer schade aan richt door middel van je horens.

Ook heb ik opgemerkt dat er her en der wat vervelende bugs in het spel zitten. Deze laten je soms zo maar dood gaan of je door de spelwereld vallen., erg vervelend dus. Vooral als je weet dat als je dood bent je helemaal opnieuw moet beginnen.

Al met al is The Deer God een van de mindere Switch-games. Beter speldesign het veel van deze minpunten zoals het helemaal overnieuw beginnen als je dood bent of de vervelende bugs of het niet kunnen terugkeren naar een bepaald level om benodigde items te verzamelen kunnen verhelpen. The Deer God is misschien leuk om even tussendoor te spelen, maar zeer zeker niet om er uren mee bezig te zijn.