Review: The Evil Within 2

Als jij iets met games hebt die je laten schrikken, dan kun je aan de slag met The Evil Within 2. Het eerste deel was al behoorlijk eng. The Evil Within 2 gaat verder waar het eerste deel gebleven is, maar je hoeft deel één niet gespeeld te hebben om het vervolg te begrijpen. Het eerste deel was een groot succes, weet de ontwikkelaar dit succes op te pakken met The Evil Within 2? Je leest het in deze review.

In The Evil Within 2 kruip je in de huid van Sebastian. In het eerste deel kwam hij als detective terecht in een tehuis voor doorgedraaide patiënten, daar begint het tweede deel in een bar. Sebastian overdenkt daar zijn leven en heeft het zwaar met het verlies van zijn dochter, die in zijn brandende huis is gestorven. Terwijl hij zijn zonden probeert weg te drinken in een afgelegen bar, wordt hij geconfronteerd met Juli Kidman, die ook in het eerste deel een belangrijke rol speelde. Zij vertelt jou dat jouw dochter, genaamd Lili, nog leeft. Zij is een paar jaar geleden tijdens een brand in jouw huis ontvoert (in plaats van levend verbrand) en wordt door de mysterieuze organisatie Mobius ingezet als een motor voor een alternatieve wereld. Via die wereld probeert Mobius zijn macht op de wereld uit te oefenen. Helaas voor hen blijkt de wereld in te storten en wordt Sebastian opgedragen om zijn dochter te zoeken en te redden.

Waar de meeste games het de laatste tijd heel duidelijk van schrikmomenten moeten hebben om angstaanjagend te zijn, vind je in The Evil Within 2 een combinatie tussen die momenten en de constante spanning van hetgeen dat komen gaat. Het is met name die subtiele spanning die je gek maakt. Een gang die doodloopt, maar wanneer je je omdraait opeens heel anders er uit ziet. Een deur die vanuit het niets opengaat. Gegil op de achtergrond. Het licht dat opeens uitgaat. En dan als climax opeens een groot monster dat op volle vaart op je afkomt stormen. Op dat moment zit er niks anders op dan het zelf ook op een rennen te zetten naar de dichtstbijzijnde deur en hopen dat je het overleeft.

Waar het eerste deel voornamelijk een indoor ervaring was, daar valt op dat The Evil Within 2 na ongeveer een half uur spelen je veel ruimte geeft. Je komt na de eerste nachtmerrie terecht in een dorpje met daarin verschillende huizen en vijanden die vrij rondlopen. Door de grote vrijheid is het iets lastiger om duidelijkheid te krijgen van hoe je een bepaald gebied heelhuids door moet komen, maar het nodigt ook uit om bepaalde steegjes die je normaal over het hoofd zou zien te bezoeken om te kijken of er daar iets moois ligt.

De setting van de game is al gelijk goed. Het idee van een vader die denkt dat hij zijn dochter heeft verloren en zich daar enorm schuldig over voelt en dan een tweede kans krijgt spreekt tot de verbeelding. Maar het wordt ook duidelijk dat de game meerdere lagen heeft. Daarin ontmoet Sebastian naast de eerder genoemde Juli in de wereld van STEM ook een aantal andere personages, die op hun eigen manier een rol spelen.

Het verhaal is precies goed genoeg, wat mij betreft. Niet te vaag, niet te moeilijk en niet te simpel. De meningen daarover zullen vast verschillen, maar als ik een goed verhaal wil, dan kijk ik wel een film. Het verhaal is goed genoeg om je te verliezen in de game en niet door te hebben hoe laat het geworden is. The Evil Within 2 is niet moeilijk om te spelen, maar uitdagend genoeg om de volgende dag weer aan te zetten en ergens wil je toch weten of je uiteindelijk de dochter kan redden. Daarnaast is the Evil Within 2 naast een survival horrorgame ook een titel waarin er ruimte is voor RPG-elementen. Zo vind je onderweg weapon-parts waarmee je je wapens kunt verbeteren, zijn er kogelhulzen die je kunt gebruiken om nieuwe kogels in savehouses te fabriceren.

Grafisch ziet de game er prachtig uit en dat heeft ook invloed op de setting van de game. Deze komt namelijk goed naar voren en geeft je ook het voel van een echte horrorgame.

Al met al is The Evil Within 2 een geslaagde game. De game pakt verschillende elementen op van het eerste deel en weet deze uit te breiden om zo een nog toffere horrorgame neer te zetten. Grafisch is deze game geweldig en op het gebied van gameplay slaat hij ook geen spijker mis. Zoals eerder aangegeven is het geen vereiste om het eerste deel gespeeld te hebben. The Evil Within 2 is echt een aanrader voor liefhebbers van het horror-genre.