Review: Wolfenstein 2: The New Colossus

Een paar jaar konden wij kennis maken met Wolfenstein: The New Order. Het was een nieuwe game in het shooter-genre waarbij de ontwikkelaar het aandurfde om de game uit te brengen zonder multiplayer-component. Veel mensen zullen gaan denken dat dit een flop was, maar integendeel: het was juist een enorm succes. Dit jaar kwam de uitgever met een vervolg: Wolfenstein 2: The New Colossus. Of deze game net zo’n succes is als zijn voorganger, lees je in deze recensie.

The New Colossus is een direct vervolg van het eerste deel en speelt daarom ook direct af op het moment dat The New Order eindigt. Het is handig om een beetje voorkennis over The New Order te hebben, omdat de personages in het nieuwe deel niet heel uitgebreid aan je worden voorgesteld. Als je The New Order hebt gespeeld zul je ook merken dat sommige gebeurtenissen harder aankomen. Natuurlijk is het niet geheel noodzakelijk om het eerste deel te hebben gespeeld om het tweede deel te spelen, maar het is natuurlijk wel heel erg handig.

Net als zijn voorganger legt Wolfenstein 2: The New Colossus de focus op de singleplayermodus, dit betekent dat de game natuurlijk wel genoeg te bieden moet hebben. En ik kan je garanderen dat de game dat ook echt wel heeft. De game zal niet snel vervelen en is daarom ook geschikt om nogmaals uit te spelen op bijvoorbeeld een hogere moeilijkheidsgraad of om een alternatief verhaallijn te volgen. Je kunt er genoeg uren in steken dus.

Wolfenstein 2 is een voorbeeld van een goede 18+-game. Dit komt onder andere door het grote hoeveelheid aan geweld dat aanwezig is, vele zullen dit heel erg tof gaan vinden en andere wat minder. Vanaf de eerste paar minuten van de game merk je al dat dit een van de key-elementen is van de game. Het geweld is er niet om de game te verheerlijken, maar meer om de personages dieper vorm te geven. Zo zul je bijvoorbeeld wel merken dat het een soort van voldoening geeft als je met veel geweld een nazi neer haalt door middel van bijvoorbeeld een hakbijl.

The New Colossus is niet enkel en alleen een hele fijne shooter, het verhaal van de game is fantastisch uitgewerkt. Dit komt met name door de waanzinnige personages. Je kunt echt merken dat er een hele goede schrijver achter het verhaal van deze game zit, daarnaast geven de acteurs het verhaal perfect weer. De personages komen in de game echt tot leven en je zult merken dat je ook waarde gaat hechten aan bepaalde personages.

In Wolfenstein 2: The New Colossus ga je op pad door de Verenigde Staten, waarin je heel veel verschillende locaties zult gaan zien. Het is niet alleen een mooie variatie van een setting, maar het is namelijk ook zo dat de plekken die je bezoekt fantastisch zijn uitgewerkt en dat alles er uitnodigend uit ziet om te gaan verkennen. Je zult merken dat het vaak wel duidelijk is waar je precies heen moet gaan, maar als je op onderzoek uit gaat zal je ook merken dat je verschillende geheimen kunt ontdekken.

Ook beschikt Wolfenstein 2 over een groot arsenaal aan verschillende wapens. Al vanaf het begin van de game krijg je al wat wapens om flink mee los te gaan tijdens je avontuur. Tijdens dit avontuur zul je steeds meer wapens gaan vinden. Het ene wapen gebruik je om je vijanden mee af te knallen terwijl andere wapens je helpen om bepaalde deuren te openen of specifieke vijanden meer neer te halen.

Al met al kan ik concluderen dat Wolfenstein 2: The New Colossus een van de betere shooters is van het jaar. De game borduurt sterk voort op het eerste deel. Het verhaal sluit perfect aan. De wereld ziet er prachtig uit en er is genoeg in de game te doen. Ook beschikt de game over genoeg actie en zal daarom. De game zal om deze redenen ook niet snel saai worden.

Wolfenstein 2: The New Colossus is nu beschikbaar op de PlayStation 4, Xbox One en PC. Volgend jaar verschijnt de game voor de Nintendo Switch.