Review: WRC 7

Kyloton heeft al meerdere rallygames uitgebracht. Dit jaar verscheen WRC 7. De game ziet zichzelf als concurrent van de populaire DiRT-games, maar weet zich niet naast deze neer te zetten. Of het dit jaar met WRC wel lukt, lees je in deze review.

Wat natuurlijk heel belangrijk is in een rallygame is de besturing, waar de game op is verbeterd. Het rijgedrag van de rally-wagens is naar mijn mening sterk verbeterd ten opzichte van de vorige rallygames van Kyloton. Waar games voorheen nog het gevoel gaven dat de wagens over de weg zweefden, voel je nu dat je echt de controle over de hele wagen hebt. Daarnaast is de game een stuk moeilijker om te spelen, maar uiteraard in een positieve manier.

Zo moet je bijvoorbeeld elk moment goed plannen. Je kan niet met vol gas de bocht nemen, je moet van de voren goed remmen en coördineren welke kant je op gaat sturen en hoe hard je het gaspedaal intrapt. Als je hem namelijk te vroeg in trapt heb je namelijk de kans dat je de bocht niet helemaal kan nemen zoals je had gewild en heb je de kans dat je uit de bocht vliegt. Naarmate je de game meer zal spelen ga je ook merken dat de verschillende wegdekken invloed gaan hebben op de gameplay.

Het grote verschil tussen DiRT 4 en WRC 7 is het realisme en de gebruikte licenties. Waar je in DiRT 4 naast de bestaande rallywagens ook kon rondscheuren in buggy’s en andere wagens, daar draait het in WRC 7 puur om het rallyrijden. De game maakt gebruik van de licenties van het huidige 2017 FIA World Rally Championship seizoen. Dat betekent dat je los kunt gaan met de echte wagens van dit seizoen en kunt scheuren in locaties die gebaseerd zijn op de echte challenges uit het kampioenschap. De stages zijn niet één op één overgezet, maar er zijn wel duidelijke gelijkenissen met de echte stages. Zo zul je bepaalde iconische jumps terugzien en zijn er special stages waarbij je over een klein circuit moet scheuren. Die laatste is wel goed nagemaakt.

Naast de wat karige invulling van de singleplayer is er niet veel meer wat je kunt doen in deze game. Qua spelmodi kun je nog zelf een kampioenschap bedenken en racen en een dagelijkse uitdaging aangaan of online je vertier zoeken. Echter is dit laatste wel moeilijk, aangezien er maar weinig andere rally-spelers online spelen en je dus vaak lege lobby’s tegenkomt.

Ook is de algehele presentatie van de game nog wat matig te noemen. Het is allemaal wat simpel en recht-toe-recht-aan. Ook qua graphics ziet de game er wat wisselvallig uit. Bij sommige omstandigheden (regen, opkomende zon) ziet hij er geweldig uit, maar soms ook weer net niet. Ook de houterige bewegingen van het publiek is nog niks aan veranderd. Het zijn over het algemeen allemaal bijzaakjes, maar weten deze game net niet recht tegenover de concurrent te zetten.

Al met al is WRC 7 wel een verbetering ten opzichte van WRC 6. De gameplay is vele malen beter. Grafisch ziet de game er redelijk uit, maar er zijn games die er beter uit zien. Verder is het tof dat de nodige licenties ook in de game zitten, dit zorgt voor een echt rallygevoel.

WRC 7 is sinds 15 september verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en PC.