Review: Xenoblade Chronicles 2

De Nintendo Switch heeft een prachtig jaar achter de rug. Een jaar waarin wij hebben kunnen zien hoe fijn het is om console games overal waar je maar wilt te kunnen spelen. Dit jaar hebben we ook hele toffe titels mogen verwelkomen op de console, waaronder: The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Super Mario Odyssey. Begin december verscheen Xenoblade Chronicles 2 op de hybride console. De originele Xenoblade Chronicles kwam uit op de Wii U en was een grote hit, desondanks dat de console niet echt een succes was. Weet Nintendo het succes van de vorige Xenoblade Chronicles-game te evenaren? Je leest het in deze recensie.

Xenoblade Chronicles is een Japanse RPG game die exclusief is verschenen voor de Nintendo Switch. Hoewel er een 2 in de titel staat, staat deze qua verhaal los van de originele Xenoblade Chronicles die voor de Wii U verscheen. In Xenoblade Chronicles 2 maken we direct kennis met een wereld die aan het verdrinken is in een zee van wolken. Ook maken we kennis met het hoofdpersonage Rex, ook wordt hij bijgestaan door een vrouwelijk personage. Xenoblade Chronicles 2 is een game die je al snel weet te boeien en dankzij zijn diepgang en zijn lange speelduur niet snel loslaat.

Een goede JRPG moet een goed verhaal hebben en personages die dat verhaal dragen. Wat dat betreft valt er weinig te klagen bij Xenoblade Chronicles 2. Het hoofdpersonage Rex weet van het begin af aan te overtuigen en de personages die hem bijstaan helpen het geheel sterker te maken. Hierdoor zijn conversaties die gevoerd worden leuk om te volgen. Echter is de synchronisatie van de Engelse stemmen wat minder. Daarom adviseer ik ook om de Japanse stemmen de installeren, deze zijn overigens gratis te downloaden.

Daarnaast is het vechtsysteem van de game zeer fijn uitgewerkt. Wanneer een gevecht begint, val je een vijand automatisch aan en bouw je terwijl je aanvallen uitvoert je specials op. Die kun je dan inzetten voor extra schade of om bijvoorbeeld potions te laten vallen, om je zo weer te genezen. Ook kun je superaanvallen gebruiken als je een aantal specials hebt uitgevoerd. Het systeem is behoorlijk uitgebreid en gaat alleen maar dieper op het moment dat je met meerdere personages in je team tegen een baas vecht. Een groot gedeelte van die tijd breng je vechtend door. Daarbij is het goed om te weten dat het vechtsysteem erg goed is.

De game speelt zich af in de wereld van Alrest. Deze wereld is zeer overtuigend. Je bewandelt verschillende Titanen, zonder wie de mensheid niet zou kunnen voortleven. De ene Titaan zwemt onder water, waardoor de lokale bevolking in de maag van het wezen leeft. De andere vliegt en stelt zo zijn gehele rug ter beschikking. Dit alles leidt tot prachtige en grootse omgevingen, die je inmiddels van de serie verwacht.

Een ander sterk punt aan Xenoblade Chronicles 2 is dat er zo enorm veel te doen is. Het hoofdverhaal zelf loopt natuurlijk als het rode draad door de game en boeit zeer. Maar buiten dat zijn er zo enorm veel side quests waar je in kunt vastbijten, gebruik je tijd om de vaardigheden van jezelf en je personages te verbeteren, ga je in de omgeving op zoek naar speciale vijanden om te verslaan, geef je al je geld uit in winkels en ga zo maar door. Dit is een game die je met gemak een uur of zestig, zeventig bezighoudt.

Grafisch en technisch gezien is Xenoblade Chronicles 2 een topper. Hoewel de wereld an sich er geweldig uitziet, laat de game grafisch wel wat steken vallen. Het idee van Alrest is heel tof en het feit dat je op enorme titanen loopt wordt heel duidelijk getoond. Bergen die in de verte bewegen, omdat het eigenlijk de staart van de Titan is, geven de game een hele toffe sfeer.

Al met al is Xenoblade Chronicles een hele mooie, fascinerende game. Grafisch ziet de game er geweldig uit en het vechtsysteem is ook goed uitgewerkt. Daarnaast is het er ook genoeg te doen in de game waardoor je niet snel verveelt zult gaan raken. Ook is het niet noodzakelijk om de eerste Xenoblade gespeeld te hebben. Daarom kan ik de conclusie trekken dat Xenoblade Chronicles 2 een echte aanrader is voor iedereen met een Nintendo Switch.