Home » Review: Destiny 2: Shadowkeep

Review: Destiny 2: Shadowkeep

De nieuwste release van Bungie is op zichzelf al een geweldige uitbreiding en vormt de basis voor de toekomst van Destiny 2.

In een levendige game als Destiny 2 is het bijna onmogelijk om de inhoud van een uitbreiding te scheiden van de wijzigingen in de kerngame die bij de release horen. In het geval van Shadowkeep is het onderscheid bijzonder wazig. Wat de nieuwe inhoud betreft die tijdens de eerste week beschikbaar is, is de nieuwste lancering van Bungie relatief bescheiden. Het is vooral gericht op vijanden en locaties die opnieuw zijn bedacht uit eerdere releases van Destiny, en een verhaal dat meer het podium vormt voor de toekomst dan alleen een betekenisvolle plot vertellen. Dit is nog steeds een sterke release op zichzelf, maar het bredere herwerken van fundamentele systemen, presentatie en investeringsgameplay is diepgaand en zet de franchise op zijn best in een veelbelovende toekomst.

Na een lange afwezigheid keert een van Destiny’s leukste personages terug in Shadowkeep. De klaaglijke en onheilspellende uitspraken van Eris Morn passen goed bij het verhaal, waarin onze Guardian nachtmerrieachtige spookbeelden ziet van de bazen die we de afgelopen vijf jaar hebben gevochten. De grootste traktatie is een terugkeer naar de uitstekende maanbestemming van het originele spel, nu getransformeerd door verdere catastrofale onrust. Het is fascinerend om te onderzoeken wat er is veranderd en wat hetzelfde is gebleven, zelfs als het uiteindelijk betekent dat de “nieuwe” bestemming meestal een herhaling is van ergens waar we al zijn geweest.

De campagne omvat verschillende meeslepende missies, maar eindigt anticlimactisch. Hoewel het de inzet bepaalt voor toekomstige jaren van drama, is het teleurstellend om zoveel opbouw en zo weinig uitbetaling te hebben. Toch versmelten overtuigende verhaallijnen in een wandtapijt dat in de Hive, de Vex en de langgerekte dreiging van de Darkness doorloopt.

Nieuwe nachtmerriejachten bieden een escalerende reeks meeslepende gevechten, en het Vex-offensief is een vermakelijk (maar repetitief) nieuw matchmade zes-persoons evenement dat enkele bijzonder flitsende vuurgevechten omvat. Ik ben blij dat een aantal solide nieuwe stakingen in rotatie gaan en de drie extra PvP-kaarten zijn altijd welkom, zelfs als twee van hen gewoon de terugkeer zijn van oude favorieten. Nieuwe roterende PvP-modi beloven afwisseling en er is nu meer flexibiliteit om de specifieke gamemodus te selecteren die je wilt spelen, wat een welkome verandering is. Ik verwacht een nieuwe inval die een van de meest meeslepende sets ontmoetingen biedt die beschikbaar zijn in FPS-gaming, en die streep blijft ongebroken met Garden of Salvation, een rollende kruistocht in de mysterieuze mysteries van de Vex, die precieze timing en onophoudelijke eisen teamwork.

Meer dan ooit beweegt Shadowkeep Destiny recht in de richting van MMO- en RPG-conventies. Een doordacht pantsersysteem werkt samen met het nieuwe ontgrendelbare artefact om de aanpassing van de speelstijl drastisch uit te breiden. Dat leidt tot verschillende uitrustingen en pantsersets die kunnen worden aangepast aan bepaalde activiteiten. Lore-betrokkenheid komt dichter bij het oppervlak van de spelerservaring en die fictie blijft bloeien met complexiteit en verbeelding. Uw XP gedurende het seizoen leidt tot gewenste aangewezen beloningen. Over de hele linie zijn er meer mogelijkheden voor betrokkenheid en progressie op lange termijn.

Misschien nog het belangrijkste, verdubbelt Shadowkeep de strategie die het afgelopen jaar tot succes heeft geleid, met steeds meer wekelijkse inhoudsdalingen die groeien en je activiteiten en het universum uitbreiden. Bungie heeft het idee van een levende spelwereld serieus genomen, en dat is te zien. Een regelmatig bijgewerkt schema laat spelers weten wat ze kunnen verwachten en wanneer. Mijn beschermers groeien in de loop van de tijd en de wereld verandert met hen mee.

Shadowkeep is een sterke release, maar frustraties duiken op. Met de extra aanpassingsfuncties is opzwellen van valuta en terminologie een echt probleem. Veel functies of modi worden slecht uitgelegd of zonder zelfstudie. Weten op welke premies, missies, uitdagingen of activiteiten je je moet concentreren is moeilijk – een probleem dat alleen wordt verergerd voor nieuwe of terugkerende spelers. Bovendien betekent de fixatie op premies voor vooruitgang dat spelers vaak worden gedwongen tot ongewenste speelstijlen, zoals het gebruik van wapens of subklassen die ze niet leuk vinden. Veel van het oudere pantser is ongeldig gemaakt door het nieuwe aanbod, en het is jammer dat zoveel gedenkwaardige beloningen zijn achtergelaten.

Shadowkeep en het nieuwe seizoen van de inhoud van Undying worden gelanceerd naast het gratis te spelen New Light van Destiny 2, dat een toestroom van spelers verwelkomt, maar ook met de evenredige focus op de in-game store en cosmetische items die meer kosten dan zij zou moeten. Dat is een afweging die me frustreert, maar het beschikbare gratis aanbod is geweldig en nodigt meer spelers uit voor een levendige en vaak behulpzame spelersgemeenschap. Veel van die nieuwkomers zullen ongetwijfeld de diepere duik nemen om het aanbod van het huidige seizoen te kopen en te betrekken, en dat is goed nieuws voor iedereen. Met Shadowkeep is de Destiny-serie goed gepositioneerd in zowel verhalende als gameplay-kaders voor wat ons te wachten staat; het plezier van het zien van die vorm is precies de reden waarom het de moeite waard is om in te loggen met elke week die voorbijgaat.
  • Een geweldig fundament voor de toekomst
  • Variërende gameplay
  • Verhaal snel uitgespeeld