Home » Review: Black Desert Online

Review: Black Desert Online

Black Desert Online (BDO) is een van de meest verrassende spellen die ik in tijden heb gespeeld.

Op het eerste gezicht lijkt het misschien een traditionele grind-and-gear MMORPG, maar bij nadere inspectie onthult BDO zijn ware aard als een diepgaande sandbox-game. Het spel biedt een rijke mix van industrie, ambacht, handelsroutes en uitgebreide aanpassingsmogelijkheden. Dit alles wordt aangeboden in een pakket dat vergelijkbaar is met Guild Wars 2: eenmalige aanschaf met een optionele geldwinkel, zonder maandelijkse abonnementskosten.

Hoewel BDO pas onlangs in Noord-Amerika werd uitgebracht, werd het oorspronkelijk in 2014 in Zuid-Korea gelanceerd. Dit betekent dat de game naar het Westen kwam met meer dan een jaar aan bugfixes, polijsten, nieuwe functies en aanpassingen. In een tijd waarin vroege toegangstitels de norm zijn geworden, is het verfrissend om een game te spelen die al zo goed is uitgebalanceerd en verfijnd.

De aanpassing van avatars in BDO is buitengewoon gedetailleerd. Van ledemaatlengte tot kapsel en gelaatstrekken, bijna elk aspect van je personage kan naar wens worden aangepast. Hoewel de klassen geslachtsgebonden zijn (geen mannelijke valkyries of vrouwelijke krijgers), maakt de mate van aanpasbaarheid van de klassen dit enigszins goed.

Het verhaal van BDO is echter vrij vergeetbaar. Het draait om naties in oorlog, allianties en verraad, vreemde krachten van zwarte stenen, en een eigenaardige sidekick. Ondanks de overvloed aan tussenfilmpjes en stemacteurs, voelde het verhaal niet boeiend genoeg om mijn aandacht vast te houden. Gelukkig is de wereld van BDO wel zeer meeslepend. In tegenstelling tot veel andere MMO’s voelt de wereld van BDO levendig en groots aan. Steden zijn gevuld met burgers en reizigers, en zelfs de wilde gebieden voelen bevolkt en actief aan.

De gevechten in BDO zijn actiegericht en vereisen mobiliteit en positionering. Spelers moeten combo-bewegingen gebruiken en voortdurend bewegen om vijandelijke aanvallen te ontwijken en hun eigen aanvallen te landen. Het vaardigheidspuntensysteem biedt substantiële vrijheid bij het opbouwen van je karakter, hoewel de gevechten over het algemeen aan de gemakkelijke kant zijn.

Het meest opvallende aspect van BDO is de diepgang van de sandbox-elementen. Spelers kunnen huizen kopen en inrichten, werknemers inhuren om grondstoffen te verzamelen, handel drijven en uitgebreide ambachtssystemen benutten. Deze elementen geven de game een EVE Online-achtige ervaring in een fantasiesetting, met veel mogelijkheden voor crafting en handel.

Een belangrijke kritiek op BDO is de verplichte hoofdzoektocht. Hoewel deze missies voornamelijk dienen als een tutorial, zijn ze essentieel voor het vrijspelen van meer inventarisruimte, wat cruciaal is voor elke MMO-speler. Dit maakt de zoektochten noodzakelijk, ondanks dat ze niet altijd even boeiend zijn.

Black Desert Online biedt een indrukwekkende sandbox-MMO-ervaring met diepgaande karakteraanpassing, een breed scala aan klassen en een complex handels- en ambachtssysteem. De levendige wereld, de mooie graphics en het actiegerichte gevechtssysteem maken het een topkeuze voor spelers die op zoek zijn naar een rijke en dynamische MMO-ervaring. Als je op zoek bent naar een MMO die zowel visueel verbluffend als diepgaand is, dan is Black Desert Online zeker een aanrader.
9

0 0