Home » Review: Life is Strange Arcadia Bay Collection

Review: Life is Strange Arcadia Bay Collection

Life is Strange is eindelijk speelbaar op de Nintendo Switch.

Dontnods klassieke, op keuzes gebaseerde episodische serie maakte de weg vrij voor vele games binnen het genre, en toen het uitkwam, inspireerde en beïnvloedde het zowel mensen als weinig andere games eerder hadden gedaan. Sindsdien is het op verschillende platforms uitgebracht en nu is het op Switch aangekomen als Life is Strange Arcadia Bay Collection. Het is moeilijk om dit aan iemand anders dan nieuwe spelers aan te bevelen. Begrijp me niet verkeerd, het is nog steeds een fantastische game, maar er zijn nogal wat problemen die betekenen dat iedereen die het verhaal van Max en Chloe kent, beter kan vasthouden aan de geremasterde versie die uitkwam voor PlayStation, Xbox en PC.

Life is Strange Arcadia Bay Collection bevat het originele barnstorming en Before the Storm, dat daarna werd uitgebracht als een prequel op de gebeurtenissen van het origineel. Voor iedereen die onder een steen heeft geleefd, vertelt Life is Strange het verhaal van Max Caufield, een jonge fotograaf met tijdmanipulerende krachten die ervoor zorgt dat haar jeugdvriend, Chloe Price, niet wordt neergeschoten. In de dagen die volgen, begint ze haar vriendschap met Chloe nieuw leven in te blazen en krijgt ze visioenen van een naderende storm die naar haar geboorteplaats Arcadia Bay komt. In Before the Storm volgt het verhaal Chloe en haar relatie met een meisje genaamd Rachel Adams, iemand die een beetje een rol speelt in het origineel.

Hoewel beide verhalen net zo indrukwekkend blijven als altijd, zijn er enkele problemen die de games tegenhouden voor iedereen die ermee bekend is. Om te beginnen zijn de laadtijden verschrikkelijk. Telkens wanneer je tussen scènes wisselt, wacht je heel lange tijden die frustrerend beginnen te worden. Zeven jaar sinds het origineel werd uitgebracht en je zou je kunnen voorstellen dat eenvoudige oplossingen voor wachttijden verbeterd zouden zijn, maar helaas is dat in het geheel niet het geval. Hoewel er duidelijke visuele verbeteringen zijn, belemmeren bepaalde aspecten het plezier als het gaat om textuurpoppen en af ​​en toe een schermscheur.

De verlichting heeft een verbetering ondergaan die merkbaar is, maar het benadrukt enkele van de houten animaties van de personagemodellen. Nogmaals, dit is een spel dat enige tijd geleden uitkwam, maar het wordt geremasterd genoemd en lipsynchronisatie nog steeds uitgeschakeld, en ogen die onnatuurlijk bewegen in 2022 zal merkbaar zijn. Ik wil er niet te hard over zijn, want de games zijn uitstekend, maar het voelt alsof beide titels het beter zouden kunnen doen dan wat we hier krijgen. Misschien is het omdat True Colors van vorig jaar zo goed was dat deze twee games merkbaar ouder en ongepolijst zijn dan wat er in de klassieker van Deck Nine te zien was.

Karaktermodellen zijn niet zo scherp, en sommige leden van de cast zien er aanzienlijk eenvoudiger uit dan andere. Zelfs Max en Chloe zien er niet uit zoals ik me ze herinner, maar dat kan te maken hebben met het feit dat ik op OLED speelde en de beelden zijn aanzienlijk scherper en merkbaarder op de console. Desondanks zijn de omgevingen zeer gedetailleerd en zien ze er geweldig uit, vooral dankzij de verbeterde verlichting zoals eerder vermeld. De soundtrack is net zo knallend als toen, met de audio een absoluut hoogtepunt van beide titels. Zelfs de dialoog en geluidseffecten houden vandaag stand.

Life is Strange Arcadia Bay Collection bevat twee geweldige games die door hun leeftijd worden tegengehouden. Als je niet wordt beïnvloed door visuele getrouwheid en de textuur-pop-ins, en sommige animaties die een beetje teleurstellend zijn in vergelijking met nieuwere releases, is de collectie de moeite waard om in te duiken als je nieuw bent in de verhalen van Max en Chloe. Als je de titels voor het eerst wilt ervaren, kun je dit helaas beter op een ander platform doen via de geremasterde collectie.

Life is Strange Arcadia Bay Collection bevat twee geweldige games, maar de visuals laten te wensen over. Het verhaal van Max en Chloe raakt je nog steeds hard, maar over het algemeen wordt het in de steek gelaten door verschillende textuur- en animatieproblemen.
7.5

0 0