Home » Review: Fire Emblem Engage

Review: Fire Emblem Engage

Fire Emblem Engage is geweldig en een fantastische manier voor Nintendo om 2023 te beginnen.

Fire Emblem Engage is de opvolger het uitstekende Fire Emblem Three Houses uit 2019. De focus van die game op het verhaal, de personages en de uitgebreide sociale systemen hielpen ervoor te zorgen dat het de best verkochte game in de serie werd, waardoor nieuwe fans van de franchise ontstonden onder degenen die Fire Emblem eerder van een afstand hadden zien floreren. Waar Three Houses slaagde door de nadruk te leggen op zijn levensgrote helden en sociale systemen boven gevechten, triomfeert Engage door het tegenovergestelde te doen. Engage is een strategie-RPG waarbij eerst wordt gevochten, alles daarna volgt, en hoewel het even duurt voordat het verhaal boeiend wordt, zijn de gevechten vanaf het begin geweldig en worden ze alleen maar beter.

Het verhaal van Engage begint op een bekende manier: een held redt de wereld van de Fell Dragon, een kwaadaardige godheid, en valt daarna in slaap. Ze worden 1000 jaar later wakker en ontdekken dat hun bekwaamheid op het slagveld opnieuw nodig is. Deze held, je hoofdrolspeler die bekend staat als de Divine Dragon, moet alle 12 Engage-ringen bemachtigen die worden vastgehouden door naburige koninkrijken. Ik heb me nooit verveeld door dit verhaal, maar het was eenvoudig en vaak voorspelbaar voor een groot deel van mijn 50 uur durende playthrough. Het laatste derde deel van het verhaal van de game bracht me verder met wendingen, bochten, drama en hart, en tegen het einde van mijn playthrough lachte ik dat ik het verhaal aanvankelijk had afgeschreven.

Toch is Engage eenvoudiger; het is een traditioneel fantasieverhaal over het redden van de wereld, en hoewel het soms melodramatisch is, zou ik liegen als ik zou zeggen dat ik er niet all-in voor was, vooral in het laatste derde deel.

Het gevecht van Engage is een terugkeer naar vorm voor de Fire Emblem-serie, waarbij de traditionele steen-papier-schaar-formule wordt teruggebracht waarbij lansen zwaarden verslaan, zwaarden slaan bijlen en bijlen slaan lansen, terwijl vuistvechters een voordeel hebben ten opzichte van boogschutters, magiërs en dieven . Het is een eenvoudig uitgangspunt voor gevechten dat werkt omdat het je dwingt om de plaatsing, beweging en strategie van eenheden ruim van tevoren te onderzoeken op basis van de positie van de vijand op een bepaalde kaart. En deze formule wordt versterkt door een game die in vrijwel alle opzichten voortbouwt op de strijd; bijna alles wat je doet, is terug te voeren op wat er in de strijd gebeurt, inclusief de naamgenoot van het spel, Engage.

Elke eenheid kan een Emblem Ring dragen, waardoor ze de kracht van die ring kunnen aangaan of benutten, gevoed door de ziel van een held uit het verleden van Fire Emblem. Dit brengt seriefavorieten zoals Marth, Lucina, Roy, Byleth en meer naar het spel, en hoewel ze niet dezelfde persoon zijn als de held uit hun oorspronkelijke wereld, belichamen ze hen, wat een enorme dosis nostalgie naar Engage brengt voor lange tijd.

Voor nieuwere fans die de opwinding achter deze terugkeer misschien niet beseffen, is de Engage-mechanic nog steeds een zegen op het slagveld, omdat de drager fysiek van uiterlijk kan veranderen, bijna de held uit het verleden belichaamt, om aanzienlijk krachtiger te worden. Wanneer je een eenheid aanvalt, krijgen ze een speciale eenmalige beweging die meestal extreme schade (of genezing) aanricht, standaardaanvallen zijn verwoestender, sommige eenheden kunnen zelfs verder gaan en hun vermogen om vijandelijke aanvallen te ontwijken of te weerstaan ​​wordt versterkt.

De Engage-mechanic voelde in de eerste helft overdreven krachtig aan, maar was desalniettemin opwindend om te gebruiken. De tweede helft herinnert er echter streng aan dat strategie nog steeds vereist is in bijna elk gevecht, inclusief de Paralogue side-quests, waar Intelligent Systems zijn gevechtsontwerp echt uitbreidt met uitdagende kaartlay-outs en matchups.

Sociale systemen tussen eenheden nemen mechanisch een achterbank in voor sociale klassementen met Emblem Ring-helden, maar vreemd genoeg zijn ondersteunende gesprekken tussen eenheden en helden kort en oppervlakkig in vergelijking met die tussen twee eenheidsleden. Hoe dan ook, deze gesprekken dienen als kleine vensters in de persoonlijkheid van een held of eenheidslid, ontgrendeld na een rangschikking tot C, B of A met iemand. Net als in eerdere bijdragen zijn deze ondersteuningsgesprekken geen vereiste in Engage, maar zijn ze een extra smaak voor de verschillende personages van het spel.

Naarmate het bandniveau tussen een eenheid en een Emblem Ring-held toeneemt, nemen ook de beschikbare vaardigheden om te kopen toe. Deze vaardigheden en capaciteiten, zoals meer geluk of vermijden, kunnen worden uitgerust voor gebruik, zelfs als je een bepaalde ring niet draagt. Mijn Goddelijke Draak kan bijvoorbeeld kenmerken van de ring van Marth uitrusten, zelfs als hij een embleemring van een andere held draagt. En zelfs eenheden die je nooit met een Emblem Ring uitrust, kunnen deze vaardigheden en capaciteiten benutten dankzij speciale Emblem Bond-training.

Bond-ringen gemaakt door Emblem Ring-helden breiden de mogelijkheden van gevechtsgerichte aanpassing verder uit. Je kunt honderden bindingsringen maken, ze samensmelten om ze verder te versterken, embleemringen oppoetsen om de bindingen te vergroten, en nog veel meer. De verschillende ringmechanismen van Engage bepalen veel van wat je in het spel doet, maar het is ook meestal optioneel. Als je het rechtuit wilt spelen, voelt het alsof je dat kunt doen in Engage, maar als je op zoek bent naar diepgaande aanpassingen en optimalisatie, dan is dat er ook, en ik waardeer die flexibiliteit.

Het maken van ringen gebeurt in The Somniel, de open hub van Engage waar vrijwel alles buiten gevechten, zoals koken, winkelen en meer, plaatsvindt. Het is ook de thuisbasis van oefenminigames die een bepaalde stat tijdelijk verhogen in het volgende gevecht en een Wyvern rijdende minigame waarmee je extra bandfragmenten kunt verdienen. Je kunt trainen in de arena, vissen, ingrediënten verzamelen in de boomgaard en deze hub verkennen om items te vinden. De Somniel is uitgestrekt genoeg, maar in de meeste opzichten een stap terug naar het Three Houses-klooster, dat voelde als een cruciale pitstop tussen elke gevechtsontmoeting en een plek die ik leerde kennen als mijn broekzak. De Somniel voelde nooit echt als thuis, maar eerder als een plek om mijn partij te versterken voor de volgende strijd. Gezien de focus van de game op gevechten was dit echter niet verrassend. Nog steeds,

De Somniel is ook de thuisbasis van de multiplayer-gerichte Tower of Trials, waar je kaarten kunt bouwen, ze kunt verbinden met kaarten van andere spelers en het kunt uitvechten in Outrealm Trials. Hoewel dit in de praktijk netjes is, geeft Engage je dezelfde vierkante basis om op te bouwen, en daardoor voelde elke kaart hetzelfde aan, met de grootste verschillen vanwege waar ik een vuurkanon of zoiets als vernietigbare kristallen plaatste. Elke map waarop ik speelde, inclusief degene die ik had gemaakt, miste de opwinding, variantie en uitdaging van de door ontwikkelaars gemaakte kaarten in de campagne voor één speler.

Er is ook de Tempest Trial, waarbij je in één keer meerdere veldslagen uitvecht voor grotere beloningen, en de Relay Trial, waarbij meerdere spelers dezelfde eenheden besturen in een estafette-achtig gevecht. Maar noch deze, noch de Outrealm Trials zijn dingen die ik mezelf na de game zie terugkeren. Het zijn interessante toevoegingen, maar voelen halfbakken aan, alleen voor degenen die wanhopig meer nodig hebben na de tientallen gevechtsontmoetingen van de kerngame.

De personages en sociale systemen van Engage haalden nooit helemaal de hoge lat van Three Houses, maar het overtreft zijn voorganger op bijna alle andere manieren. Spelers die op zoek zijn naar diepgaande aanpassingen, vakkundig vervaardigde strategische RPG-gevechten en een oprecht verhaal met aanbidding voor meer dan 30 jaar Fire Emblem-geschiedenis, zullen dat en meer vinden in Engage. Het is een van de meest aangrijpende games die ik op Switch heb gespeeld en uiteindelijk een waar ik moeite mee had om mezelf los te maken. Als Three Houses een experiment was met waar de sociale mechanica van Fire Emblem naartoe kan, dan doet Engage hetzelfde voor de zich ontwikkelende gevechten van de serie, en blinkt net zo goed uit.
9

0 0