Home » Review: V Rising

Review: V Rising

V Rising is een uniek spel, waarin evenveel nadruk wordt gelegd op het bouwen van je kasteel als op het versterken van je karakter.

Vampieren hebben altijd een bepaalde aantrekkingskracht gehad, en videogames hebben dit thema door de jaren heen op verschillende manieren uitgewerkt. Niemand wil echter een spichtige oude Nosferatu-achtige spelen die vastzit in een somber kasteel. We willen de spannende dingen doen: van gedaante veranderen, glamouren, en het bloed zuigen van onze vijanden. V Rising, nu uit vroege toegang, doet de vampierfantasie beter dan de meeste games tot nu toe.

V Rising is in de kern een survivalcrafting-game met sterke RPG-elementen. Hoewel je multiplayer kunt spelen, zowel coöperatief als competitief, koos ik ervoor om solo te spelen op een privéserver. Dit biedt een minder stressvolle, maar niet minder uitdagende ervaring.

Het spel begint met je ontwaken in een crypte, waarna je enkele skeletten op een nabijgelegen kerkhof verslaat om botten te verzamelen voor je eerste uitrusting. Vervolgens bouw je je basis, die uiteindelijk een indrukwekkend kasteel moet worden. Het Castle Heart plaatst dit proces in gang, maar het duurt uren voordat je een kasteel hebt waar Dracula trots op zou zijn. De kasteelbouwmechanica is uitzonderlijk, met mogelijkheden voor thematische ontwerpen en meerdere verdiepingen.

Industrie speelt een grote rol in V Rising. Grondstoffen verzamelen is eenvoudig, maar het verfijnen ervan vereist machines. Boomstammen worden planken, ertsen worden blokken, en huiden worden leer. Je Castle Heart draait op bloedbollen, verkregen door vrijwel elk levend wezen te doden. Om verder te komen, heb je nieuwe recepten en zeldzame ingrediënten nodig, waarvoor je verder moet reizen.

Buiten het kasteel is het gevaarlijk. Van wolven en bandieten tot gigantische spinnen en moordende planten: alles wil je doden. Gelukkig ben jij nog gevaarlijker. Met een scala aan vampiervaardigheden, magische spreuken en wapens ben je een formidabele tegenstander. De campagne draait om het jagen op bijna 60 wereldbazen, wat je nieuwe blauwdrukken, items en spreuken oplevert.

De controllerondersteuning in versie 1.0 is fantastisch. Gevechten voelen soepel en indrukwekkend aan, en speciale aanvallen en magie oproepen is eenvoudig en overzichtelijk. Je kunt slechts een beperkt aantal vaardigheden tegelijkertijd uitrusten, wat je dwingt strategisch te denken. Snelle reizen zijn alleen mogelijk met een lege inventaris, maar als vampier kun je veranderen in een wolf of vleermuis voor snellere verplaatsing.

Je grootste vijand is de zon. Het felle licht kan je binnen enkele seconden in brand steken, waardoor je in de schaduw moet blijven. De dood laat je inventaris vallen, dus probeer ’s nachts te blijven opereren.

V Rising biedt een indrukwekkende reeks serveropties, waarmee je bijna elk aspect van het spel kunt aanpassen. Van de lengte van de dagen tot inventarislimieten en de gezondheid van vijanden, je hebt de vrijheid om het spel naar wens te balanceren.

V Rising is een uitzonderlijk spel dat evenveel nadruk legt op kasteelbouw als op karakterontwikkeling. De moeilijkheidsgraad neemt gestaag toe, waardoor je zwaardere uitdagingen kunt aangaan terwijl je de machtsfantasie behoudt. Multiplayer voegt een nieuwe dimensie toe, met de constante dreiging van aanvallen op je kasteel en samenwerkingen met anderen. Het spel werkt uitstekend op Steam Deck, met cloudopslag tussen deck en desktop. Mijn enige minpuntje is de camerabediening met de controller, maar dit is een klein ongemak. Voor fans van survivalcrafting, actie-RPG's of vampieren is V Rising een absolute aanrader. Het ziet er fantastisch uit, biedt talloze aanpassingsmogelijkheden, en alleen al het bouwen van je kasteel is een enorm tijdverdrijf, bovenop de zoektocht en jacht. Dit spel is absoluut de moeite waard.
8

0 0