Home » Review: Destiny 2: The Final Shape

Review: Destiny 2: The Final Shape

Na tien jaar verhalen vertellen is de overkoepelende saga die werd geïntroduceerd bij de oorspronkelijke lancering van Destiny eindelijk afgelopen.

Met The Final Shape knoopt Bungie een strik aan de meeste slepende verhaallijnen en vragen, en bereidt het de weg voor een nieuwe richting in toekomstige releases. Dit afsluitende hoofdstuk biedt een buitengewoon bevredigende en opwindende, karaktergedreven afsluiting die recht doet aan wat eerder is gebeurd. Van verhaal tot gameplay: dit is niet het deel dat nieuwkomers verwelkomt. Maar voor elk uur (of duizenden uren) dat een speler in dit avontuur heeft geïnvesteerd, is het aangeboden einde veel krachtiger.

The Final Shape transporteert Guardians naar het mysterieuze interieur van de enorme bolvormige Traveller. Deze ruimte heeft liminale en surrealistische omgevingen die halverwege tussen echt en ingebeeld liggen. In een decennium van sterk locatieontwerp is deze nieuwe bestemming de meest ongewone en artistiek opvallende. Regelmatig wordt geknikt naar plaatsen die we eerder hebben bezocht, gecombineerd met vreemde organische vormen zoals gigantische handen en in de rotsen uitgehouwen gezichten.

De campagne is opgezet als een non-stop reis van punt A naar punt B, met waypoints die fungeren als momenten van angst en catharsis voor de belangrijkste spelers in het verhaal van het afgelopen decennium. Het is de meest menselijke en herkenbare storytelling die de franchise tot nu toe heeft weten te bewerkstelligen.

Dankzij de heerlijk gevaarlijke Dread-factie van vijanden en een aantal raid-achtige mechanismen bevatten de missies een bevredigende mix van intense actie en schietpartijen, terwijl ze zorgvuldige observatie vereisen. Het verhaal landt met een bevredigende stoot van opwinding en emotie door de raid-voltooiing en een laatste afsluitende activiteit samen te weven. Groots en episch vertellen vereist een slimme mix van bombast en poëtische gevoeligheid, en dit is een van die momenten waarop een game het doel raakt.

De nieuwe prismatische subklassen – naast een reeks andere nieuwe vaardigheden – maken deze uitbreiding tot de meest mechanisch complexe die de franchise tot nu toe heeft gedurfd. Bouwen en experimenteren zijn noodzakelijk voor high-level spelen. Ondanks enkele pogingen om te vereenvoudigen, is de overvloed aan valuta’s en verweven progressiesystemen pijnlijk ingewikkeld geworden, zelfs voor ervaren spelers. Het is moeilijk om je voor te stellen hoe een nieuwkomer de sluier zou doorbreken en op snelheid zou komen.

Bungie verdient lof voor het proberen om systemen in de game uit te leggen en begeleiding te bieden over hoe te verbeteren. Naast een aantal geweldige nieuwe exotics en legendarische wapens, hebben spelers een enorm scala aan opties om te tweaken en te spelen zoals ze willen. De sandbox is enorm en biedt genoeg unieke manieren om binnen te spelen.

Sommige nieuwe systemen, zoals het nieuwe Pathfinder-systeem, zijn fascinerende ideeën die desalniettemin te prescriptief blijven en vaak veeleisende speelstijlen vereisen die sommige spelers niet willen proberen. Dat gezegd hebbende, veel van de nieuwe openbare evenementen, matchmade-activiteiten en missies na de campagne zijn leuk en doordacht gebouwd om uitgebreide en plezierige herhaling mogelijk te maken. Veel van de huidige hoogwaardige activiteiten, waaronder de nieuwe raid en bepaalde uitrustingsachtervolgingen, zijn buitengewoon uitdagend en zouden voor de meeste eindspelspelers de komende weken een betekenisvolle berg moeten zijn om te beklimmen.

Als om spelers eraan te herinneren dat de conclusie van het ene verhaal slechts het begin is van een ander verhaal, verspilde The Final Shape weinig tijd met het lanceren van zijn nieuwe episodische structuur ter vervanging van seizoenen. Het volledige bereik en potentieel van die nieuwe uitrolaanpak valt buiten het bestek van deze evaluatie en zal zich uitstrekken tot in de komende maanden. Het is echter genoeg om te weten dat er al een aangenaam vervolg wacht op degenen die het einde van de saga doorbreken en klaar zijn om door te gaan, met nieuwe activiteiten en beloningen, zoals exotische klasse-items, die wachten om te worden achtervolgd.

Door de jaren heen is Destiny 2 uitgegroeid tot een enorm en log beest, gevuld met coöperatieve en competitieve ervaringen, honderden genoemde personages en organisaties, en een vaak ongenaakbare volkstaal die er lang over kan doen om te leren spreken en spelen. Met The Final Shape verontschuldigt Bungie zich niet voor de complexiteit, maar biedt het eindelijk doelbewuste interpunctie om een ​​eindpunt te markeren. Grotendeels onbelemmerd door wat er eerder is gebeurd, liggen de grenzen die voor ons liggen nu open om onthuld te worden.
9

0 0