Review: Far Cry New Dawn

Ik vond het einde van Far Cry 5 leuk. Misschien is het een impopulaire mening, maar ik vond het erg leuk dat eindelijk een keer de slechterik niet dood is gegaan. Joseph Seed heeft dus soort van gewonnen. De zeer bekende Far Cry gameplay-formule is net zo leuk als altijd in de post-apocalyptische wereld. Meer van Far Cry’s chaotische formule is altijd een goede zaak.

Far Cry New Dawn is een stand-alone vervolg op Far Cry 5 die dezelfde kaart herstelt, maar hier worden de gebeurtenissen jaren later in plaats van millennia eerder ingesteld, hoe dit het geval was bij Far Cry Primal (het is niet verplicht, maar om er echt het meeste uit te halen, wil je eerst Far Cry 5 hebben gespeeld). Veel personages keren terug, je bezoekt locaties die verwoest of anderszins gewijzigd zijn en de gebeurtenissen van Far Cry 5 worden vaak genoemd.

Ondanks de post-apocalyptische setting, voelt dit echt meer als Far Cry 5. Het is pas 17 jaar geleden dat de bommen zijn gevallen, maar Hope County was verre van genivelleerd en de natuur is al volledig teruggekeerd, met daarbij veel roze bloemen. Dat betekent dat deze versie van Hope County eruit ziet en aanvoelt als Far Cry 5. De langdurige serie komische Hurk Drubman Jr. maakt zelfs grapjes dat je personage bekend lijkt en hij krijgt een gevoel van déjà vu dat je dit allemaal eerder hebt gedaan. Om de dingen komisch op elkaar te laten lijken, als je Far Cry 5 hebt voltooid, ontgrendel je zelfs de outfit die je karakter, de Rookie, droeg. Je loopt dezelfde kaart rond met dezelfde outfit, alleen zijn er nu veel roze bloemen en zijn sommige gebouwen bedekt met puin. Het ziet er prima uit, maar niet tot het niveau van zoiets als de eigen Assassin’s Creed Odyssey van Ubisoft.

Dat, samen met de af en toe grafische bugs, is waarschijnlijk de reden waarom Ubisoft € 40 vraagt ​​in plaats van €60. Maar terugkeren naar dezelfde kaart weerhield me er niet van te genieten. Je begint op een andere plek dan je in Far Cry 5 hebt gedaan, en het alles moet weer helemaal uit mist worden gehaald. Om de zoveel tijd strompelde ik naar een locatie die ik me herinnerde, en die vertrouwdheid is eigenlijk best cool. Het is ook leuk om een ​​vriend mee te nemen in de coöp voor twee spelers, zelfs als ze Far Cry 5 hebben gemist.

Je krijgt veel vrijheid om je materials in je thuisbasis te investeren om alles te upgraden, van de beschikbare selectie wapens tot gezondheid, en die beslissingen kunnen je speelstijl beïnvloeden tijdens de ongeveer acht uur durende campagne en de vele uren van de omgeving activiteiten. Als je bijvoorbeeld je arsenaal wilt upgraden, kun je jezelf snel terugvinden met wapens die op een hoger niveau liggen dan je huidige vijanden, waardoor je je een overvleugeld Rambo-achtig karakter voelt. Je kan extra punten uitgeven aan een grotere inventaris, grotere longcapaciteit en nog veel meer.

Ubisoft beschrijft New Dawn als “een lichte RPG” en de RPG-elementen zijn inderdaad erg licht. Ja, nummers vliegen uit vijanden wanneer je ze neerschiet en er zijn een paar escalerende niveaus van vijandelijke moeilijkheid, wat goed is om te weten. Maar je verdient geen ervaringspunten of een level omhoog, omdat die voortgang wordt afgehandeld door materials te verzamelen en uit te geven in het kamp.

Terwijl de hoofdkaart grotendeels gerecycled wordt, krijgen we een hoognodige verandering van omgeving in de nieuwe Expeditie-missies, die je meenemen van Hope County naar exotische locaties zoals Alcatraz, een amusementspark en een gecrasht ruimtestation. Jouw missie in elk ervan is om een ​​pakket te vinden en te stelen, en het dan levend terug te brengen naar je helikopter terwijl je wordta chtervolgd door oneindig veel vijanden. (ze brengen het GPS-signaal van het pakket binnen, dus er is geen weg te vinden uit deze hel).

Far Cry 5’s handige Guns for Hire systeem is terug, met voornamelijk nieuwe gezichten. Dit zijn op klassen gebaseerde metgezellen die je ontmoet via zijmissies die samen met je vechten en je speelstijl aanvullen. Hurk Jr. is een terugkerende Gun en is net zo lomp en grappig als altijd. Pastor Jerome, ook van Far Cry 5, is terug om gerechtigheid te brengen met een geweerschot op de gezichten van je vijanden. Nana, de oma sluipschutter, kan vijanden door rook en dekking weghalen. Timber, je verkenningshond, markeert vijanden uit de buurt en markeert materialen voor je (mijn favoriet).

Over wapens gesproken, terwijl veel van je arsenaal hier kleurrijke, cosmetische variaties zijn van bekende pistolen, jachtgeweren en sniper rifles, zijn er een paar prachtige nieuwe wapens. Het meest opvallend is de Saw Launcher, een kruisboog die is aangepast om zaagbladen af ​​te vuren die tegen oppervlakken afketsen. Op het hoogste niveau kun je bijna alles one shotten en houdt niks je meer tegent, inclusief de nieuwe schild-dragende vijand types, wat het een must-have maakt.

Als iemand die van de Far Cry-formule houdt, kan ik de enigszins herwerkte open-wereldkaart van Far Cry 5 in New Dawn wel waarderen. Er is nog steeds een hoop plezier te vinden in het veroveren van outposts en het genereren chaos, in singleplayer of co-op. New Dawn is een leuke afleiding terwijl we wachten op het volgende grote ding van Far Cry.

8/10
8/10
    8/10