Review: Assassin’s Creed Odyssey – Legacy of the First Blade

Legacy of the First Blade is de eerste DLC Assassin’s Creed Odyssey. Met Legacy of the First Blade gaan spelers het verhaal van Darius aan, de allereerste persoon die de Hidden Blade hanteerde en die waarnaar werd gerefereerd in Assassin’s Creed 2. De DLC is opgesplitst in drie verschillende episodes. In deze recensie lees je of de DLC een succes is.

Episode 1 – Hunted

De eerste episode van Assassin’s Creed Odyssey: Legacy of the First Blade draagt de naam Hunted en is een kleine dosis van wat Odyssey zo goed maakt. Hoewel het niet veel nieuws doet, verdubbelt Hunted de spanning die ervoor zorgde dat de Cult of Kosmos in de Oud-Griekse wereld zo leuk was. Daarbij wordt er een nieuwe slechterik geïntroduceerd.

Hunted is een goed startpunt voor een veel groter plot met The Huntsman waar in het basisspel slechts op voortborduurt werd. Hoewel het ontbreken van een Assassin’s Brotherhood-subplot in Odyssey me nooit hinderde, is deze introductie van een bekende Perzische figuur en zijn achtergrondverhaal interessant genoeg om te zorgen dat ik door wil gaan met spelen.

Hunted introduceert een van de meer intrigerende en gedenkwaardige schurken in Odyssey en dat komt omdat hij zowel een psychische dreiging als een fysieke bedreiging vormt voor Alexios of Cassandra. Luisteren naar zijn spookachtige stem beschimpt me over alle mensen die ik heb gedood in een poging om een ​​held te zijn. Ik ben benieuwd met welke schurken Ubisoft in de toekomst gaat komen.

Het geheel van deze aflevering speelt zich af in de prachtige, vurige, roodoranje bossen van Macedonië. Hoewel het een groot stuk land is, verlaat je het nooit meer. Afgezien van een missie waarbij je even de zee op gaat, wat misschien teleurstellend is als je het al hebt afgezocht zoals ik had.

Naast het verhaal en de personages voegt Hunted een aantal nieuwe wapens en armour toe om te verzamelen. De oude vertrouwde gameplay blijft nagenoeg intact. Een uitzondering is een nieuwe vaardigheid in de stealth-tree genaamd Death Veil, waardoor de lichamen van vijanden die je hebt vermoord verdwijnen. Het is een handige vaardigheid die de game wat aangenamer maakt, zodat je tijdens een aantal van Hunted-missies momenten krijgt die een slinkse aanpak sterk aanmoedigt, wat fans van oudere Assassin’s Creeds gelukkig zou moeten maken.

Episode 2 – Shadow Heritage

De tweede aflevering van Assassin’s Creed Odyssey’s Legacy of the First Blade, Shadow Heritage, volgt getrouw de formule die Ubisoft heeft gebruikt in Hunted. Gelukkig werkt deze formule deze keer net zo goed. De nieuwe episode richt zich op het drama van de personages. Met nog een tak van cultisten om op te sporen en te vermoorden, een paar nieuwe kneepjes van het vak om te gebruiken en enkele goed-geleverde momenten tussen personages, is Shadow Heritage weer een leuk 3 a 5-uur durend deel van Assassin’s Creed Odyssey.

Shadow Heritage pakt kort na de gebeurtenissen van Hunted op en je werkt weer met het mysterieuze personage uit Assassin’s Brotherhood Lore. Deze keer is er minder historisch achtergrondverhaal om van te genieten, waarbij de focus verschuift naar de huidige machinaties van de Order of the Ancients in hun streven naar Alexios of Cassandra. Net zoals Hunted voegt deze aflevering niet veel toe aan het nu gedefinieerde gameplay-recept van Odyssey: help de mensen van Griekenland in ruil voor aanwijzingen, het opsporen van doelen en het doden van sekteleden. Maar het werkt nog steeds.

Het verhaal draait grotendeels om The Tempest, de nieuwe mythische, tirannieke antagonist van Shadow Heritage, een meester-marinecommandant en onderdeel van de Order of the Storm, de volgende tak van te ontmantelen cultisten. Hoewel ik haar uiteindelijk niet zo bedreigend vond als The Huntsman van de eerste aflevering, zet The Tempest het toneel voor een vette episode waarbij het gevecht tussen schepen een gelijk deel van de facturering krijgt en je een nieuwe tool krijgt waarmee de Egeïsche Zee wordt geterroriseerd: een alles verwoestende frontale vlammenwerper.

Shadow Heritage weet raad met zijn thema’s: tal van personages komen aan bod voor zichzelf willen met de tijd die ze nog hebben. Dit zorgt voor een beetje ontroerende persoonlijke reflectie naast enkele verrassend luchtige momenten. Maar volgens traditie worden evenveel van deze momenten over de top afgeleverd.

Net als bij de eerste aflevering vindt Shadow Heritage volledig in één gebied plaats: deze keer is het de zomerse regio van Achaia, de kustlijn en het glasachtige water eromheen. Maar net als de op Macedonië gerichte ervaring van de eerste aflevering, kunnen het aantal kilometers dat je moet afleggen variëren met wat je al gedaan hebt.

Tot slot voegt Shadow Heritage een nieuwe vaardigheid toe aan de hunter-tree genaamd Rapid Fire, zodat je adrenaline kunt consumeren om je boog snel achter elkaar te vuren. Het is een ander hulpmiddel in de toolbox van de assassin, hoewel ik het niet bijzonder nuttig vond, maar buiten een paar nieuwe legendarische wapens en de eerder genoemde vlammenwerper is het de grootste verandering die in het spel is geïntroduceerd.

Episode 3 – Bloodline

De derde en laatste episode van Assassin’s Creed Odyssey’s Legacy of the First Blade heet Bloodline. Het is een bevredigende afsluiting van de DLC die vorig jaar in december van start ging. Terwijl de meeste van de missies van de aflevering zich houden aan de formule die in de eerste aflevering is uiteengezet, breekt Bloodline met het bezorgingsritme van het drip-feed verhaal van de eerste twee afleveringen en opent uiteindelijk de de deuren van Cassandra of Alexios om zich te wijden aan de overblijfselen van de Order of the Ancients. Met Bloodline’s hoogtepunt, krijgen we behendig antwoord op niet alleen de vragen die het opriep, maar ook Odyssey’s plaats in de franchise.

Bloodline begint meteen na de gebeurtenissen in de tweede aflevering: Shadow Heritage, waarin Cassandra of Alexios hun aandacht hebben gericht op een rustiger, eenvoudiger leven met veel persoonlijke banden en dierbaren om te beschermen. Maar als een slecht uurwerk slaat de Order of the Ancients direct terug in de kern van dat leven en wekt het de ongebreidelde woede van onze protagonist op terwijl ze op het oorlogspad gaan.

Dat is een vrij goed afgewerkte set-up, en het zou gemakkelijk zijn voor Ubisoft om dat one-note verhaal van wraak tot het einde te rijden, het afslachten en verslaan van vijanden en het vekrijgen van informatie uit de slechteriken. Maar Bloodline weet bewonderenswaardig om een ​​verscheidenheid van emotionele tonen af ​​te leveren: woede, spijt, verdriet en hoop. Het doet geweldig werk bij het vermenselijken van enkele van de kwade personages die op je pad zijn geplaatst, zodat je de gelegenheid hebt om de gebeurtenissen vanuit hun perspectief te bekijken en de diepte van hun overtuigingen.

Maar tussen de woede en tranen van de verhaallijn, is Bloodline wederom een gelijkaardig gestructureerd deel van Odyssey. Episodes een en twee bepaalden een formule waarin een half dozijn nieuwe leden van de Order of the Ancients ontmaskerd, opgespoord en tot zwijgen gebracht moesten worden. Dat is niet veranderd. Hoewel de uiteindelijke slot begrijpelijker is dan eerdere afleveringen, speel je nog steeds ongeveer drie tot vijf uur een verhaal en nog een uur of twee om de post-credit side-quests af te ronden, maar deze keer is er de tevredenheid van het lot om vrijwel alle betrokkenen te leren kennen.

Net als de voorgaande episodes van Legacy of the First Blade vindt deze episode plaats in een ander regio van het oude Griekenland, Bloodline speelt zich af in de weelderige, lichtgroene heuvels van Messenia. Het sprookjesachtige landschap is mooi afgezet tegen door rook verstikte zakken van industriële mijnstadjes, voor een overduidelijke dosis milieusymboliek.

En net als voorheen introduceert Bloodline één nieuwe vaardigheid met verschillende effectiviteit voor jouw arsenaal. Fury of the Bloodline begint met een stijlvolle animatie voor enorme schade en het genereert ook drie keer de adrenaline die het vereist, waardoor je klaar bent voor de volgende moord. In tegenstelling tot de onbruikbare snelle vaardigheid boogschieten en aflevering van de tweede episode, iemands stealth-enabling Death Veil, is Fury of the Bloodline een buitengewoon nuttige gevechtsvaardigheid die kan worden gecombineerd met andere vaardigheden (zoals Overpower en Hero Strike) om een ​​vijand effectief te doden voordat hij of zij de kans krijgt om een ​​bedreiging te vormen, terwijl je onoverwinnelijk blijft.

Assassin’s Creed Odyssey – Legacy of the First Blade levert een oprechte storm van emotionele momenten en een geweldig plot op het driedelige verhaal. Hoewel de gameplay de formule voortzet uit Odyssey, zijn de nieuwe vechtvaardigheden een leuke en nuttige toevoeging. Maar de antwoorden die de laatste aflevering aflevert zijn een bevredigend resultaat voor de vele personages die zijn geïntroduceerd. En het lot van de Ancient Order is ook eindelijk onthuld. Legacy of the First Blade is een aanrader voor iedereen die Assassin’s Creed Odyssey al in zijn of haar bezit heeft.

9/10
9/10
    9/10