Review: Assassin’s Creed Origins – The Hidden Ones

Assassin’s Creed Origins verscheen vorig jaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. De game was een enorm succes. Recentelijk heeft Ubisoft de allereerste DLC vrijgegeven van de game, ‘The Hidden Ones’. De DLC neemt je terug naar Egypte en speelt enkele jaren na het einde van de game af. Of de DLC het succes van de game weet na te leven lees je in deze recensie.

Zoals eerder aangegeven speeltThe Hidden Ones zich af na de gebeurtenissen van de hoofdgame en ziet Bayek de Red Sea oversteken naar Sinaï om het lokale Hidden Ones-bureau te ondersteunen. The Hidden Ones beginnen net hun werkwijze te formuleren en voor fans van de franchise kan deze DLC daadwerkelijk meer betekenisvol voelen als het verhaal van de hoofdgame zelf, die vooral draaide om Bayek en de Order. Er zijn enkele toffe knooppunten met het verhaal van de hoofdgame, zo krijgt bijvoorbeeld de Scarab hier een vervolg.

De nieuwe speelwereld is opmerkelijk gekrompen, wat gezien dit kortere avontuur ook logisch is. Binnen het nieuwe gebied dat je betreedt, moet je verder echter gewoon hetzelfde doen. Net als in de hoofdgame ben je weer bezig met jezelf letterlijk omhoog te werken totdat je sterk genoeg bent om bepaalde vijanden te doden of om bepaalde missies aan te kunnen nemen. De level-cap is nu verhoogd naar vijfenveertig. Door weer zij-missies te combineren met andere activiteiten, zal je in level stijgen en dat zorgt ervoor dat je sneller door het hoofdverhaal heen kan komen.

Dat is op zich prima voor een tussendoortje als dit, want zo voelt het ook aan. Je krijgt nieuwe en tevens betere wapens en ook kan je meer skill points verdienen, maar je krijgt bijvoorbeeld geen nieuwe skills om vrij te spelen. Wil je zelf iets meer uitdaging, dan is het aan te raden om deze uitbreiding niet op het allerlaagste niveau te spelen. Zeker daar je ook qua vijanden niks nieuws zal tegenkomen en anders rol je overal toch eenvoudig doorheen.

The Hidden Ones geeft je ongeveer vier tot vijf uur aan verhaal. Als je alle zijmissies en andere optionele bezigheden wilt voltooien, ben je rond de tien uur zoet. De DLC maakt de hoofdgame daarmee tien procent groter, en voor tien euro is dat geen onaardige deal. Al is het wel de vraag of de meeste spelers niet nog genoeg zijmissies uit de hoofdgame open hebben staan. Tenzij je echt geïnvesteerd hebt in Bayeks verhaal, is er dan namelijk weinig reden om deze op te pikken.

Al met al is The Hidden Ones een prima uitbreiding. De missies zijn niet saai en zijn goed uitgewerkt. Natuurlijk was de fundering al gelegd door een uitstekende basegame, maar door deze DLC wordt de game nog uitgebreider. Deze DLC is zeker een aanrader voor iedereen die Assassin’s Creed Origins heeft.

The Hidden Ones DLC en Assassin’s Creed Origins zijn verkrijgbaar voor d PlayStation 4, Xbox One en PC.