Review: Assassin’s Creed Origins

Nadat Ubisoft de Assassin’s Creed-serie een jaar heeft overgeslagen, is er nu een nieuw deel uitgebracht wat ons meeneemt naar het begin van het Assassin-tijdperk. De game neemt je mee naar de allereerste Assassin die het broederschap heeft opgericht. De Assassin’s Creed-games zijn al jarenlang een groot succes, weet Ubisoft dit wederom op te pakken met Assassin’s Creed Origins? Je leest het in deze recensie.

Assassin’s Creed Origins draait om Bayek, een Medjay uit het oude Egypte. Na het verliezen van zijn zoontje, besluit hij op oorlogspad te gaan en iedereen die er mee te maken heeft, te gaan opsporen en te vermoorden. Om zijn doel te kunnen verwezenlijken moet Bayek heel Egypte doorreizen. Aan het begin zul je gaan merken dat de ‘Creed’ niet aanwezig is in de game. Maar naarmate je verder komt in het verhaal zul je zien hoe de ‘Creed’ nou eigenlijk ontstaan is.

De grootste verandering in deze nieuwe Assassin’s Creed-game is toch wel de omschakeling naar een echte RPG-game in plaats van de Adventure-games die wij kennen van de voorgaande games. Zo is er bijvoorbeeld een heuze skill-tree toegevoegd aan de game, de verschillende vaardigheden zullen voor veel Assassin’s Creed-veteranen niet nieuw zijn. Deze skill-tree is onderverdeeld in drie verschillende takken: de jager, de strijder en de ziener. Elke dag brengt zijn eigen vaardigheden met zich mee, maar je kan zelf bepalen welke vaardigheden je als eerst vrij wilt spelen. Dankzij deze nieuwe skill-tree krijg je het gevoel dat je voor het eerst echt meer controle krijgt over je personage. Ook is het mogelijk om Bayek te levelen door ervaringspunten te verzamelen. Dit doe je door optionele missies en zijmissies te voltooien, hier krijg je uiteindelijk ook meer vaardigheidspunten voor die je vervolgens weer in kunt wisselen in die skill-tree.

Tevens een mooie toevoeging zijn de verschillende dieren die je tegen kunt komen in de game. Op verschillende dieren moet je gaan jagen om zo materialen te verkrijgen waarmee je de wapens en het pantser van Bayek kunt gaan upgraden. Natuurlijk hoef je niet op alle dieren te gaan jagen, zo kun je bijvoorbeeld ook hedendaagse dieren tegenkomen in grote steden zoals bijvoorbeeld een kat.

Bayek heeft tevens de mogelijkheid om een mount op te roepen. Aan het begin van de game zal Bayek beschikken over een mount, naarmate je verder komt in de game bestaat er ook een mogelijkheid om een nieuwe en betere mount aan te schaffen. Naast de mount beschikt Bayek over een valk, deze valk dient als de nieuwe Eagle Vision. Zo kan de valk doelwitten, dieren en andere objectives opsporen. Later in de game kan de valk ook in worden gezet om vijanden af te leiden.

Ook de gevechten in de game zijn volledig aangepast. Waar vroeger enkel werd gevochten met een zwaard en een vermorgen mes, is er nu de mogelijkheid om je arsenaal compleet aan te passen met een talloos aantal aan wapens. Ieder wapen heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Zo is de speer dodelijker maar langzamer. De dual blades dienen meer schade toe op een hogere snelheid, maar verlies je de mogelijkheid om een schild te dragen. Dit zorgt er voor dat je echt de mogelijkheid krijgt om zelf te kiezen hoe je de game wilt gaan spelen. Daarnaast is het tijdens gevechten van belang dat je de juiste positie dient te kiezen, sommige vijanden halen je namelijk heel snel neer. Het ontwijken en verdedigen is daarom heel belangrijk in deze game.

Grafisch ziet de game er geweldig uit. De grote torens en steden die wij van de voorgaande Assassin’s Creed-games kennen zijn er nog steeds, maar met een geweldige toevoeging van gigantische woestijnen en reusachtige piramides. De steden zijn heel erg levendig en er gebeurt elk moment wel iets. De zandvlaktes en piramides zijn fantastisch uitgewerkt en brengen de juiste sfeer met zich mee.

De soundtrack van de game is ook prachtig. De muziek zorgt er voor dat je helemaal in de game zit. Op sommige momenten kreeg ik zelfs kippenvel. De soundtrack zet naar mijn mening goed te toon.

Al met al weet Ubisoft een ijzersterke Assassin’s Creed-game neer te zetten. De oude en vertrouwde elementen zijn ook dit keer aanwezig. Daar bovenop zijn er genoeg nieuwe functies toegevoegd zoals de RPG-elementen, het vernieuwde combat systeem en de nieuwe Eagle Vision. De game ziet er prachtig en levendig uit. De steden, woestijnen en piramides zijn goed uitgewerkt en creëren de juiste sfeer. In de wereld van Origins kun je eindeloos gaan ronddwalen en ontdekken. Rest mij nog te zeggen dat dit een van de betere spellen uit de Assassin’s Creed-reeks is.

Assassin’s Creed Origins is verkrijgbaar op de PlayStation 4, Xbox One en PC.

9.3/10
9.3/10