Review: Battlefield V

Battlefield 1 hielp de DICE shooter-franchise te herstellen als de koning van grootschalige gevechten, met zijn meerdaagse Grand Operations-modus en emotionele singleplayer War Stories die ervaringen bieden die je nergens anders kunt krijgen. Het is geen verrassing dat de studio en de uitgever Electronic Arts ervoor kozen om een ​​soortgelijke benadering te volgen met Battlefield V, die de voor het eerst sinds jaren plaatsvindt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Battlefield V heeft nog steeds veel van wat zijn voorganger geweldig heeft gemaakt, maar de ruige randen zijn vrij moeilijk te negeren.

EA koos ervoor de singleplayer-campagne van Battlefield V te promoten als een groot voordeel ten opzichte van concurrent Call of Duty: Black Ops 4 in de maanden voorafgaand aan de release. Gesplitst in individuele oorlogsverhalen die minder bekende (of verzonnen) verhalen uit de Tweede Wereldoorlog vertellen, plaatst de modus ons in de schoenen van drie heel verschillende helden, plus een korte proloogmissie die lijkt op het begin van Battlefield 1. Een Britse bankrover wordt gestuurd op een bijna-zelfmoordmissie Dirty Dozen-stijl, een Noorse vrijheidsstrijder onthult nazistische onderzoeksgeheimen, en een koloniale Senegalese soldaat die in het Franse leger vecht, helpt een land te bevrijden dat hij niet kent. Het is een verfrissende verandering ten opzichte van de instellingen in Stalingrad en Normandië die we doorgaans zien bij shooters van de Tweede Wereldoorlog, maar de uitvoering van DICE voldoet niet altijd aan zijn opwindende ambitie.

De eerste van de oorlogsverhalen die je waarschijnlijk gaat doen is ‘Under No Flag’. Het verhaal speelt zich af in Noord-Afrika en heeft een jonge slimme Britse crimineel in de hoofdrol, die lijkt alsof hij uit een Guy Ritchie-film is geplukt. De set-up is vrij simpel, je wordt opgedragen om van objective naar objective te gaan, zo nu en dan kun je de volgorde kiezen. In Under No Flag wordt een aantal zeer hoge moeilijkheidsgraden weergegeven die niet te zien zijn in de andere twee oorlogsverhalen, maar frustrerender dan de vijanden waren het aantal bugs en glitches die niet waren opgelost voordat de game werd vrijgegeven. Vijanden draaien en bewegen lang nadat ze zijn gedood. Rotsen op de grond laden slechts een paar meter van je locatie. Als je het spel langer dan een paar seconden onderbreekt en dan hervat, zal je spel haperen alsof je een soort van offline vertraging ondervindt. Niets daarvan is genoeg om de ervaring volledig te verpesten, maar het is vrij duidelijk dat de vierde campagnemissie werd tegengehouden omdat nog meer bugs verholpen moesten worden.

Gelukkig zijn de andere twee oorlogsverhalen veel beter, zowel in hun structuur als in hun verhalen. In ‘Nordlys’ kruipen we in de huid van een jonge verzetsstrijder en haar moeder terwijl ze proberen de zwaarwatervoorziening van de nazi’s te vernietigen en de vorming van een functionele atoombom te voorkomen die het verloop van de oorlog zou veranderen. Hoewel het fictie is en de game zelfs vermeldt dat de missie feitelijk werd uitgevoerd in een bloedeloze raid, betreft het een aangrijpende reeks missies.

‘Tirailleur’ maakt ook indruk en komt echt tegemoet aan de belofte van “onnoemelijke verhalen”. Dit door een team van Senegalese soldaten weer te geven die Frankrijk proberen te bevrijden van de Duitse overheersing., ondanks dat ze in wezen geen echte banden met het land hebben. Door hun heldenmoed en dapperheid te tonen, krijgen we de kans om vechters te zien die niet bekend zijn bij het grote publiek.

War Stories zou slechts een voorproefje moeten zijn van de multiplayer in Battlefield V , maar het zo nu en dan te zien dat het vrij snel in elkaar geflanst is. Bij de lancering zijn er drie missies, waardoor het onvolledig aanvoelt. Als de Duits gefocuste vierde aflevering net zo lang is als de oorspronkelijke drie, blijven we achter met een campagne die misschien vier uur in beslag neemt om van start tot finish te voltooien. De verhalen die we hebben zijn zeker memorabeler dan de typische Tweede Wereldoorlog-campagne.

Battlefield heeft meer dan een shooter op de markt gebracht en Battlefield V levert de over-the-top-actie die we van de serie gewend zijn. De Conquest-modus is wederom de ster van de show, met verschillende doelen verspreid over enorme kaarten voor teams om vast te leggen, en de basis-gameplay werkt net zo goed als die ooit in de serie heeft plaatsgevonden.

Tanks en halfrupsvoertuigen rijden over woestijnen en velden, vliegtuigen duiken naar beneden voor gerichte aanvallen en de infanterie loopt voorwaarts tegen schreeuwend geweervuur. Het ontwerp van de maps behoort tot de beste die DICE ooit gemaakt heeft, met locaties van gebombardeerde steden tot besneeuwde bergtoppen. Deze diverse locaties zien af ​​en toe ook dynamische weersevenementen, waardoor spelers hun strategie moeten veranderen. In eerste instantie merkten we dat we niet in staat waren om te snipen nadat er een enorme sneeuwstorm was binnengekomen, die ons dwong om dichtbij te komen en andere wapens te gebruiken.

Als je Battlefield 1 hebt gespeeld, weet je wat je kunt verwachten. Battlefield V heeft bijna identieke besturingselementen, maar er zijn een paar wijzigingen aangebracht die helpen de formule te verbeterem en de vaart erin te houden. Het Attrition-systeem voorziet je team van gezondheids- en munitiestations na het veroveren van doelen, wat betekent dat je zelden het wapen van een andere soldaat hoeft op te pakken om in de strijd te blijven. Vestingwerken bieden je ook de mogelijkheid om verdedigingsstructuren op belangrijke punten te bouwen, waardoor je positie minder kwetsbaar wordt voor vijandelijk vuur. In sommige gevallen kan dit betekenen dat je een raam moet inschuiven of een zandzakstapel moet bouwen die je sluipschutter het perfecte nest geeft.

De verschillende tweaks aan de Battlefield-formule biedt meer variatie en dit geldt ook voor de vele multiplayer-modi. Frontlines is een gigantische reverse-tug-of-war-wedstrijd, waarbij teams alles wat ze hebben op afzonderlijke doelen gooien naar de basis van hun vijand. Doorbraak is eveneens hectisch, maar met een nadruk op planning en defensieve positionering.

Een paar opties, zoals Airborne, zijn alleen beschikbaar als onderdeel van de meertraps Grand Operations-modus, die terugkeert van Battlefield 1 . In verschillende maps en modi moet je team doelen voltooien en voorkomen dat de vijand aanzienlijke vooruitgang boekt. Door dit te doen, vergroot je jouw voordeel voor opeenvolgende ronden, zoals het verkorten van de paaitijd van je voertuig en kleine narratieve wazige beelden geven je een indruk van de inzet voor elk gevecht. Een stad gehamerd door Duitse vliegtuigen na één ronde kan in de volgende worden verscheurd, waardoor het bijna onherkenbaar wordt en met Grand Operations ongeveer een uur in beslag neemt om van start tot finish te voltooien, heb je het gevoel dat je een skin hebt in de game door de conclusie

Battlefield V is een prima Tweede Wereldoorlog-shooter en het heeft de potentie om een ​​geweldig spel te worden met een paar updates en de toevoeging van zijn post-launch-modi, maar met Black Ops 4 biedt het zo’n rijke en boeiende competitieve ervaring. Het is een aanrader voor iedere fan van shooters en de Battlefield-genre.

9/10
9/10
    9/10