Home » Review: Beyond Good & Evil – 20th Anniversary Edition

Review: Beyond Good & Evil – 20th Anniversary Edition

Beyond Good & Evil – 20th Anniversary Edition spelen op de PS5 is een aparte ervaring, vooral voor iemand zoals ik die het originele spel al van begin af aan bewonderd heeft.

Ondanks dat het één van mijn favoriete games aller tijden is, was het voor mij altijd een uitdaging om er na al die jaren weer in te duiken. De game was destijds revolutionair, maar als veel games uit die periode, voelt het mechanisch vaak verouderd aan. In 2011 speelde ik al de remaster, maar het was destijds een moeilijke taak om er echt opnieuw van te genieten. Na dertien jaar heb ik nu eindelijk de kans gehad om terug te keren naar Hillys, en ik ben onder de indruk van de verbeteringen en extra’s die de 20th Anniversary Edition met zich meebrengt.

De 20th Anniversary Edition biedt een frisse blik op een klassieke game. Beyond Good & Evil volgt het verhaal van Jade, een freelance verslaggever die tevens een weeshuis runt voor kinderen die de verwoestingen van de oorlog tegen de kwaadaardige DomZ moeten ondergaan. Hillys is een fascinerende wereld met antropomorfe dieren en innovatieve technologieën die de setting van de game uniek maken.

In de 20th Anniversary Edition beleef je de 10-uur durende campagne vanuit het perspectief van Jade. Ze reist met een hovercraft tussen eilanden en infiltreert in bases die beheerd worden door de vijandige DomZ en de bedrieglijke Alpha-sectie, die zich voordoen als de beschermers van Hillys. Het spel combineert stealth-elementen met fotografie en eenvoudige gevechten, waarbij je belast wordt met het vastleggen van compromitterende beelden en het verkopen van zeldzame dieren aan het Science Museum om geld te verdienen.

Tijdens je avontuur gebruik je de Dai-Jo-staf van Jade voor gevechten en het oplossen van eenvoudige puzzels. Hoewel de gevechten niet diepgaand of complex zijn, voelen ze soepel en bevredigend aan in deze geremasterde versie. Later in het spel kun je de Gyrodisk-handschoen verkrijgen, die nieuwe aanvallen en puzzels toevoegt aan je arsenaal.

Jade werkt samen met haar oom Pey’j, een pratende varkensmonteur, en Secundo, een virtuele assistent. Samen vechten ze tegen de Alpha-sectie en het verhaal ontvouwt zich met leuke, zij het enigszins verouderde, dialogen en missies. De verouderde animaties en de occasionele frustrerende stealth-secties herinneren je eraan dat het spel zijn oorsprong in het begin van de jaren 2000 heeft, maar het blijft een charmante ervaring.

De 20th Anniversary Edition brengt een aantal belangrijke verbeteringen met zich mee. De controles zijn verfijnd en de soundtrack is herwerkt om een moderne touch toe te voegen aan het klassieke geluid. Een van de meest opvallende toevoegingen is de gedetailleerde museummodus, die een indrukwekkend overzicht biedt van de geschiedenis van het spel en Ubisoft’s evolutie over twee decennia. Dit is een geweldige manier om meer te leren over de achtergrond van Beyond Good & Evil en de impact ervan op de game-industrie.

Daarnaast zijn er cosmetische outfits voor Jade toegevoegd en een geheel nieuw einde dat naar Beyond Good & Evil 2 leidt. Dit nieuwe einde biedt fans van de serie een glimp van wat komen gaat en voegt een extra laag van opwinding toe aan deze jubileumeditie.

Of je nu een veteranen bent die het origineel speelt of een nieuwe speler die het avontuur van Jade voor het eerst ervaart, Beyond Good & Evil – 20th Anniversary Edition is een fantastische manier om deze iconische game opnieuw te beleven. Het is een zorgvuldig vervaardigde heruitgave die recht doet aan de originaliteit en de charme van het oorspronkelijke spel, met extra inhoud die het nog relevanter maakt voor hedendaagse spelers.

Beyond Good & Evil – 20th Anniversary Edition is een uitstekende heruitgave van een tijdloze klassieker. Het behoudt de kern van wat het originele spel zo speciaal maakte, terwijl het moderne verbeteringen en extra’s toevoegt die zowel nieuwe als oude fans zullen waarderen. Het is een prachtige viering van 20 jaar van avontuur, verkenning en de bijzondere wereld van Hillys.
10
Briljant

0 0