Review: Borderlands Game of the Year Edition

Gearbox en 2K Games hebben het jaar van Borderlands uitgeroepen. Dus niet alleen het derde deel van de actiesaga werd officieel aangekondigd, ook het eerste deel heeft een remaster gekregen. Vier jaar nadat de Handsome Collection werd uitgebracht op PlayStation 4 en Xbox One, is eindelijk de allereerste uitstap van Pandora naar de huidige consoles gebracht. De remaster is uitgebreid met alle downloadbare content die op dat moment werd aangeboden, een vette setting en enkele mechanische toevoegingen. In deze recensie lees je of het avontuur als Vault Hunter nog steeds zo uniek is als vroeger.

Het gebeurt maar zelden dat een game een synoniem wordt voor een heel subgenre of zelfs gerechtvaardigd is. Maar heeft dat tien jaar geleden voor het eerst geflikt. De kern van een actie-role-playing game vanuit een ego-oogpunt, heeft de overvloed aan loot die zich voornamelijk op vuurwapens richten, het concept van “Looter Shooter”, dat eerst PR-gedomineerd was, de komende jaren sociaal acceptabel gemaakt. Maar het was niet alleen de jacht op de steeds betere buit met zijn miljoenen wapens, die willekeurig werden gegenereerd op basis van verschillende parameters die Borderlands eigen maakt, de schietmechanica was bijzonder pakkend. De spelwereld met zijn kenmerkende komische stijl heeft zijn charme tot op de dag van vandaag niet verloren. Je zou samen met drie online vrienden door de kleurrijke wereld van Pandora kunnen trekken en de vijandelijke massa’s vernietigen, maar ook gezellig naast elkaar op de bank in co-op. Om nog maar te zwijgen van de voertuigen waarin je kunt gaan zitten en de actie naadloos kunt voortzetten. Het maakt niet uit dat het verhaal niet veel meer was dan een rudimentaire basis om de explosieve missies te verbinden.

De enige tekortkomingen waren in het menu- en voorraadbeheer of dat het niet mogelijk was om online te verbinden en het spel op een gedeeld scherm nog steeds vier was om voor een scherm te zitten. Niettemin heeft Borderlands een zeer stabiele basis voor zijn opvolgers gecreëerd met de interessante add-ons en introduceerde een van de coolste sidekicks in actie-RPG-geschiedenis met de Claptrap-robot. En nu is de voorouder van de Looter-schutter terug. Als ‘Game of the Year Enhanced Edition’ mogen spelers op de PlayStation 4, Xbox One en PC opnieuw beginnen en genieten van de aantrekkingskracht van de eenvoudige maar zeer effectieve motivatiespiraal, omdat ze ‘nog maar één missie hebben’ op weg naar het volgende niveau of beter worden. Naast het hoofdspel, kun je uitkijken naar een compleet aanbod van DLC, inclusief The Zombie Island of Doctor Ned, Mad Moxx’s Underdome Riot, The Secret Armory of General Knoxx en Claptrap’s New Robot Revolution, met hun gevarieerde nieuwe territoria of uitdagingen lokken.

Gearbox is heeft niet alleen de moderne klassieker afgestoft. De graphics profiteren van een verbeterde resolutie die tot 4K mogelijk maakt en wordt vergezeld door verbeterde lichteffecten, texturen en optimalisaties in de figuurmodellen. Af en toe zijn er zelfs nieuwe elementen in de levelarchitectuur op de consoles, zoals bomen die niet bestonden op de oude systemen. Daarnaast worden nu enkele elementen uit latere uitlopers van Borderlands gebruikt. Dit omvat bijvoorbeeld de miniatuurkaart, die bekend is uit het tweede deel en die u kunt gebruiken als aanvulling op de kompasnavigatie. De verzameling van loot  wordt echter vergemakkelijkt door automatisering. Je hoeft je niet langer zorgen te maken over elke munitieklem, het overlevingspakket met één druk op de knop pakken, of afgeleid raken door de rekeningen handmatig op te nemen , dit gebeurt nu allemaal automatisch, zodat je je kunt concentreren op wat belangrijk is: schieten en je uitrusting halen. In deze context wordt het voorraadsysteem genoemd, dat nu een aantal handige functies biedt, zodat u minder problemen hebt met het beheer van de items eigenlijk nooit groot genoeg. Daarnaast is er ook een gebruikt in de personalisatie van de personages in het tweede deel. Hoewel je nog steeds niet je eigen personages kunt maken, maar de kleurenschema’s zijn toegevoegd, waarmee je de vier personages of klassen vanaf het begin bekijkt om het meer individueel te maken.

Ook leuk en waarschijnlijk een overblijfsel van de ontwikkeling van de “Handsome Collection”: het is eindelijk mogelijk een couch co-op voor maximaal vier spelers op het gesplitste scherm. Natuurlijk, hoe groter het scherm, hoe beter de actie voor de deelnemers. Bovendien kunnen Pandora-veteranen en nieuwkomers genieten van een half dozijn nieuwe “legendarische” wapens. En de eindbaas werd uitdagender gemaakt op basis van feedback van spelers. In tegenstelling tot Armature en Iron Galaxy, die de onderdelen van de Handsome Collection technisch niet tot de algemene tevredenheid implementeerden, maakt het Blind Squirrel Games hier beter Hoewel sommige mechanische zwakheden zo diep geworteld zijn in de structuur dat ze niet gemakkelijk kunnen worden gewist en nog steeds worden gevoeld, haalt Blind Squirrel Games hier het meeste uit. Ook leuk: net als de Handsome Collection kunnen veteranen van Borderlands hun originele savedata uploaden en ze hier importeren. Nog één ding, de eigenaars van de originele PC-versie kunnen gratis upgraden naar de huidige versie.

Terwijl de Handsome Collection een gratis update van de texturen krijgt, verschijnt de allereerste Borderlands voor de eerste keer op PlayStation 4 en Xbox One. De remaster laat een zeer succesvolle indruk achter. Mechanisch gezien zijn de tien jaar sinds de première van het spel, dat de term Looter Shooter bedacht, behoorlijk opvallend. Maar het team dat verantwoordelijk is voor de implementatie heeft niet alleen de graphics geschroefd om ze in de UHD en HDR te brengen. Met toevoegingen zoals nieuwe wapens, de mini map van Borderlands 2 en kleine verbeteringen op het gebied van gebruikers- of voorraadbeheer of op een tot vier kameraden gespleten schermoptie, ben je bijna gelijk aan de titels van Handsome Collection. Borderlands is en blijft Borderlands in zijn uitpuilende Game of the Year-editie vanaf het begin tot het einde leuk spel voor het spelen van rollenspellen.

8/10
8/10
    8/10