Review: Call of Duty: Black Ops 4

Call of Duty: Black Ops 4 is de meest ambitieuze first-person shooter die we in jaren van Treyarch hebben gezien. Dit komt omdat Black Ops 4 voor het eerst in een Call of Duty-spel zijn campagne verlaat ten gunste van een geheel nieuwe, Battle royale-modus. Normaal gesproken zou dit een deal-breaker zijn, omdat de singleplayer-verhalen een groot onderdeel zijn van wat Call of Duty zo leuk maakt. Maar met multiplayer, zombies en Blackout op het menu, is Call of Duty: Black Ops 4 de prijs zeker waard.

Call of Duty bestaat al heel lang. In feite al meer dan 15 jaar, en het is verdwenen van de door de Tweede Wereldoorlog vastgestelde Medal of Honor-rivaal tot de blauwdruk van wat het betekent om ‘triple-A’ te zijn in modern gamen. In 13 van die jaren bracht de serie jaarlijks een nieuwe inzending uit, maar sinds 2016 is Infinite Warfare echt begonnen. De Call of Duty van vorig jaar was een leuke terugkeer naar de roots van de serie, maar om de CoD-behoeften te veranderen om vooruit te kijken in plaats van terug te kijken. Dus wat heeft oude ontwikkelaar Treyarch gedaan om dit probleem op te lossen? Kopieer die hero shooters en Battle Royale-titels natuurlijk! Het resultaat is Call of Duty: Black Ops 4. Een game die vrij schaamteloos de beste in-vogue-mechanica en functies kiest en combineert met die FPS-sjabloon die meteen vertrouwd was. Het is zeker verre van een origineel plan, maar voor al zijn mimiek, slaagt Black Ops 4 erin om zichzelf het shot van adrenaline te geven dat het ontbrak sinds 2015’s Black Ops 3.

{“DRSAppName” : “blackops4.exe”, “DRSProfileName” : “Call of Duty: Black Ops 4”}

De traditionele singleplayer-campagne is het eerste slachtoffer, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan een paar korte ‘verhalen’ waarin de acht specialists van de game en hun respectieve achtergrondverhalen worden geïntroduceerd. Vroeger waren de singleplayers een groot deel van de volledige CoD-collectie, tegenwoordig is dit niet mer het geval. Aangezien deze solo-modi vroeger het grote verkoopargument van CoD’s vanouds waren – denk maar aan de bloeitijd van Modern Warfare – zou je denken dat het verzwijgen daarvan een slechte zaak zou zijn, maar Treyarch heeft keer op keer bewezen dat het handig is om niet te vertellen , dus de afwezigheid van een campagne is niet het grote verlies dat het eerst lijkt te zijn.

De competitieve multiplayer van Black Ops 4 is misschien wel de beste die de serie sinds Modern Warfare heeft gezien. Het slaagt erin hightech-gadgets en speciale vaardigheden op te nemen zonder het vuurgevecht van moment-tot-moment dat de serie zo boeiend maakte op de eerste plaats te brengen.

Gezondheid is niet langer regeneratief, dus toevlucht zoeken achter dekking en wachten tot je bloed terugkomt, zal je hier niets aan doen. Je hebt nu een Stim Pack die je healthbar, Far Cry-stijl, aanvult. Als je een oud-CoD-liefhebber bent, duurt het even voordat deze ene mechanic natuurlijk aanvoelt, maar de toevoeging ervan dient alleen maar om de spelstroom te vergroten in plaats van te belemmeren. Nu moet je je gezondheid, je uitrusting en je munitie beheren, waardoor je slimmer moet spelen als je moet kiezen tussen heling en herladen. De tijd die het duurt voordat uw gezondheid wordt aangevuld nadat u een stimulator hebt toegediend en de tijd die het kost om deze opnieuw op te laden, is ook iets toegenomen ten opzichte van de bèta – om te voorkomen dat spelers het misbruiken. Zoals met elke nieuwe verandering in de multiplayer, verandert het leren compenseren voor deze vertraging fundamenteel hoe je elke systemische ontmoeting benadert. Elke speler heeft nu zijn gezondheid weergegeven boven zijn avatar, zodat je in realtime kunt zien hoeveel leven een speler heeft. Het is geenszins een game-wisselaar, maar het bewijst een beetje extra tactische informatie (vooral als je Search & Destroy als een team speelt). De bovengenoemde specialisten – voor het eerst geïntroduceerd in Black Ops 3 als een poging om traditionele klassen een beetje meer persoonlijkheid te geven – zijn ertoe aangezet een symbiose te creëren tussen hun belangrijkste eigenschappen en capaciteiten. Je kunt nog steeds gewoon naar binnen springen en spelen als welk personage je ook leuk vindt, maar er is een prettige synergie om elke operator te gebruiken als onderdeel van een bredere teaminspanning.

Elke specialist heeft zijn eigen vaardigheden, zo kan Crash een Assault-pakket gooien om de munitie van zijn team aan te vullen of een speciale vaardigheid gebruiken om iedereen in het team binnen enkele seconden te genezen. Prophet heeft een Stun Drone die vijandelijke spelers automatisch uitschakelt, terwijl Recon een zorgvuldig geplaatste Sensor Dart kan gebruiken om vijandelijke posities in real time te onthullen. Er zijn nog steeds mensen als Ruin en Battery, die er gewoon zijn om chaos te veroorzaken, maar het feit dat er een hernieuwde focus op samenwerking is, is een verandering die Black Ops 4 vertienvoudigt. Elke kogel, reload en beweging voelt aan als de CoD die je kent, maar hij is net anders genoeg om de details van het spel op te schudden.Er zijn 14 maps beschikbaar bij de lancering – een van de grootste selecties om met de serie te verzenden – maar het is zeker een allegaartje. Sommige van de klassieke kaarten uit de eerdere inzendingen van Black Ops kunnen spelen, is zeker een traktatie – Summit is nog steeds een meesterwerk in levelontwerp en Jungle zal voor altijd de bakermat zijn van stiekeme hinderlagen – maar sommige van de beste zijn eigenlijk nieuwe toevoegingen aan de selectie. Icebreaker is gemakkelijk de meest plezierige – die gebruik maakt van een onderzeeër gevangen in een gletsjer als zijn omgeving, compleet met strakke gangen, open gebieden en ijswater voor stiekeme onderwatermoorden – terwijl Hacienda, Slums en Contraband zijn bestemd om zichzelf te cementeren als nieuwe fan favorieten bedankt hoe goed ze geschikt zijn voor Domination en andere objectief gebaseerde modus.

Zombies keert terug in Black Ops 4, maar deze keer brengt het wat campy-goofiness in plaats van de horror-gefocuste modus in Call of Duty: WWII . Met twee afzonderlijke verhaallijnen verdeeld over drie missies en drie kaarten die allemaal heel anders aanvoelen, is er veel waar fans van kunnen genieten. Dit keer met de grootste hoeveelheid content die ooit beschikbaar is gesteld op de dag van de lancering. Net zoveel lol als de achteloze horroractie van het afgelopen decennium of meer, is het ook een beetje vermoeid geworden in het algemeen. Dit jaar voegt Treyarch een nieuw deel toe aan de langlopende Aether-verhaallijn, maar het zit in de nieuwe Chaos-verhaallijn dat dingen echt in de war raken. De twee lanceringsverhalen – aan boord van de Titanic en een valse Romeinse arena – zijn enkele van de gekste ooit, met alles van exploderende tijgers tot bijlen gladiators to battle. Heel erg zoals multiplayer, het is geen grootschalige reimaging, maar een handvol aanpassingen op veel van de juiste plaatsen. Net zoals multiplayer, is Zombies geen grootse reimagining, maar een handvol aanpassingen op veel van de juiste plaatsen. De voice-over, zoals altijd, is van de bovenste plank en de wisselwerking tussen personagevoorstellingen Treyarch heeft hard gewerkt om een ​​nieuwe diepte toe te voegen aan zijn ondoden. Elke map is bezaaid met geheimen, vallen, snelkoppelingen en wapens in overvloed. Het is geweldig leuk met een stel vreemden, maar nog beter als je de doden afweert met vrienden.

Je bent vrij om Zombies te spelen met maximaal drie andere spelers, helemaal alleen of met computergestuurde bot-teamgenoten. We hebben zelfs het meeste succes gevonden met de laatste optie. Op de normale moeilijkheidsgraad kunnen je metgezellen veel langer overleven dan je kunt en is het bijna komisch. Dat gezegd hebbende, wil je misschien de moeilijkheid een stapje verder zetten als je geen echte vrienden hebt om mee te spelen.

Als je op zoek bent naar iets groters, dan is de Blackout- modus iets voor jou. In dezelfde geest als PlayerUnknown’s Battleground – en met een opmerkelijk vergelijkbare esthetiek – overschaduwt Blackout’s eenvoud niet hoe leuk het is om te spelen. Nadat je in een wingsuit uit een helikopter bent gesprongen, doorzoek je gebouwen, bouw je je arsenaal op en bereid je je voor op het krachtveld dat langzaamaan je positie raakt. Als het bekend klinkt, is dat omdat het zo is. Iedereen met koninklijke strijdervaring zal onmiddellijk begrijpen hoe te spelen. Maar dat wil niet zeggen dat het niets nieuws heeft om op tafel te leggen. Blackout’s uitstekende kaartontwerp gecombineerd met de superieure bedieningselementen van Call of Duty laten de concurrentie snel verdwijnen. Gebouwen zijn ontworpen met veel ramen en deuren, waardoor spelers de kans krijgen om verdedigers uit te schakelen voordat ze zelf worden gedood, maar je moet voorzichtig zijn, omdat zelfs de kleinste voetstap een vijand van je positie kan waarschuwen.

We wensen dat Treyarch een stellaire campagnemodus afleverde, maar het is moeilijk te ontkennen dat Black Ops 4 zonder dit nog steeds een succes is. De competitieve multiplayer- en Zombies-modi zijn net zo boeiend als ze ooit zijn geweest en Blackout slaagt erin een Battle royale-ervaring te bieden die we veel meer willen spelen dan PUBG of Fortnite . De game heeft dit jaar zeker een aantal trends achter de rug, maar zijn pure glans is meer dan genoeg om Call of Duty: Black Ops 4 tot winnaar te maken.

9/10
9/10
    9/10