Follow
Home » Review: Call of Duty: Vanguard

Review: Call of Duty: Vanguard

Call of Duty: Vanguard brengt ons een geweldige mix van een spannende verhaalcampagne, nieuwe multiplayer-modi en een innovatieve Zombies-mode.

Zoals we gewend zijn verschijnt er ieder jaar een nieuw Call of Duty-game. Vorig jaar was het aan Treyarch hun kwamen toen met Call of Duty: Black Ops Cold War. In onze review waren we erg positief omtrent deze titel. Of wij ook positief te spreken zijn over Vanguard, dat kunnen jullie lezen in deze review.

Call of Duty: Vanguard brengt ons terug naar de roots van de Call of Duty-serie, namelijk de Tweede Wereldoorlog. Echter, gaat het in deze game wel iets anders dan wij gewend zijn van de gemiddelde Tweede Wereldoorlog game. In deze game volg je namelijk een team van zes leden die een geheim project van de Nazi’s een halt toe moeten roepen. In deze game maken wij kennis met de alle eerste Special Forces. Alle zes de leden zijn van diverse nationaliteiten. Door de diverse missies heen leer je kennismaken met iedere individuele teamlid. Eenmaal aangekomen in Duitsland krijgt game een compleet andere wending. De fuhrer is namelijk dood door de welbekende zelfmoord. Jullie zullen denken dat is toch ook zo. Inderdaad dat is ook zo waar het uiteindelijk op neerkomt is dat er een nieuwe fuhrer opstaat en doorgaat met de Tweede Wereldoorlog.

Aan jou en jouw team de taak om deze nieuwe fuhrer the stoppen. Dit gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Het verhaal van deze game wijkt op een later termijn af van de huidige geschiedenis en persoonlijk vind ik dat een uniek concept en dat heeft me ook behoorlijk aangesproken. De gameplay van deze game is erg smooth in tegenstelling tot Cold War en Warzone. Grafisch heeft de game namelijk een opfrisbeurt gekregen en hebben ze de huidige engine een klein beetje aangepast. Zodra je uitgekeken bent met de storymode kun je uiteraard aan de slag gaan met de welbekende populaire multiplayer. En ook deze mode is zeer vermakelijk en heeft enkele nieuwe toevoegingen zoals enkele nieuwe modus.

De multiplayer heeft een flinke opknapbeurt gekregen zo kun je in-game je bestaande class aanpassen of een nieuwe class maken. Hiervoor hoef je niet meer uit de game. Wel zul je één turn moeten wachten voor je deze zou kunnen gebruiken. Persoonlijk vind ik dit een zeer goeie toevoeging en ik hoop dit ook te zien in toekomstige nieuwe Call of Duty-games. Ook is het operator-systeem aangepast. Iedere operator heeft een favorieten wapen. Zodra je deze operator gebruikt met zijn favorieten wapen zul je extra weapon en multiplayer XP krijgen. In tegenstelling tot de voorgaande Call of Duty-games zijn deze behoorlijk aangepast. Hierdoor krijg je het gevoel dat je operator toegevoegde waarden hebben. Dit gevoel had ik niet met de voorgaande Call of Duty-games speciale abilities zijn leuk maar ik vond deze geen toegevoegde waarde hebben in de voorgaande games.

Naast dat het bovenstaande op de schop is gegaan zijn de scorestreaks vervangen met de welbekende killstreaks. Persoonlijk vind ik dit zeer jammer. Door de voorgaande scorestreaks kreeg je het gevoel van waarde als je een punt overnam. Nu draait het in alle modes alleen maar om de kills en persoonlijk vind dat dit de game weer verpest.

Naast het bovenstaande zijn er ook enkele andere opties gewijzigd en toegevoegd aan de multiplayer. Zo kun je bij ieder potje kiezen uit een van de bestaande nieuwe functies. Deze functies laten toe dat met meer dan zes vrienden online zou kunnen spelen. Het werkt namelijk als volgt. De multiplayer heeft drie nieuwe functies toegevoegd. Namelijk Assault, Tactical en Blitz. Deze nieuwe functies laten toe dat je maps kunt joinen met meer spelers.

De standaard functie is tactical met deze functie is het zoals we gewend zijn 6 vs 6. De tweede nieuwe functie is Assault met Assault is het 8 vs 8 en de laatste functie is Blitz met deze funxtie is het 12 vs 12 het laatste kun je vergelijken met Ground War van Call of Duty 5: World at War. Naast het bovengenoemde zijn er ook drie nieuwe modes toegevoegd namelijk Patrol, Champion hill Duo en Champion hill trio’s.

Patrol: Deze mode dat je kunt vergelijken met Hardpoint teams moeten bepaalde patrolpunten overnemen en verdedigen in de game om zo tot de uiteindelijke winnaars gekroond worden.

Champion hill Duo’s en Trio’s: Deze mode kun je vergelijken met een mini variant van Warzone. In deze mode kun je voor de game start wapens of andere gear kopen. Zodra de game start kun je geld verzamelen door het krijgen van kills of om het op te pakken. Dit geld kun je later gebruiken om nieuwe wapens te kopen of om je wapen ingame te upgrade.
Iedere team heeft 12 levens zodra jou team deze 12 levens kwijt is het je verloren. Persoonlijk vind ik dit zeker een leuke mode en een ontzettend goeie toevoeging.

Ook is de Zombies-mode in deze game terug van weggeweest. De mode is gemaakt de Treyarch welk ook wel bekend is van o.a. Call of Duty: Cold War. Echter is deze mode anders dan we gewend zijn van de zombie modes. Zodra jij deze mode opstart dan start je in een centrale hud in Stalingrad. In deze mode moet je vanuit je hud door portals om bepaalde objective ts voltooien. De puzzels zijn voor een groot gedeelte uit deze mode gehaald. Hierdoor is er een unieke nieuwe zombie mode gemaakt.

Iedere portal staat gelijk aan een ronde. Dat betekend zodra je objective voltooid is en je terug gaat naar Stalingrad dan heb je de ronde voltooid. In de hud in Stalingrad staan ook alle upgrades dus naar iedere ronde zou je kunne upgraden. Persoonlijk vind ik deze mode best wel leuk om te spelen. Helaas is niet iedereen het ermee eens en diverse outlets noemen deze mode ook een spuug in het gezicht van de zombie fans. Persoonlijk ben ik het hier totaal niet mee eens en vind ik dat bepaalde outlets niet zo moeten piepen om deze mode.

Zodra je vijf rondes voltooid hebt, kun je ervoor kiezen om door te gaan tot ronde 100 om het gebied te verlaten. Verder zitten er in deze modes ook niet echt bossfights en dat vind ik persoonlijk niet zo een probleem.

Ik vind dat de zombie mode toewas aan vernieuwing en dat hebben ze in deze game voor elkaar gekregen. Hierdoor krijg ik iets meer plezier in het spelen van deze mode. Je hebt de optie om direct te starten met je multiplayer wapens uiteraard kun ervoor kiezen om deze wapens te upgraden of om nieuwe wapens te kopen.

Zoals eerder aangeven is de game grafisch opgepoetst en dat os ook wel te zien. Uiteraard zitten er nog enkele schoonheidsfoutjes in maar deze zijn makkelijk door een patch te fixsen.

Call of Duty: Vanguard is een zeer vermakelijk game ondanks enkele bugs zoals dat af en toe de verbinding met de server wordt verbroken. Deze issues weerhoud de game er niet van om compleet de grond in geboord te worden. De onverwachte plottwist tijdens de storymode maakt de storymode een plezierige ervaring. De vernieuwde Zombies-mode spreekt me ook ontzettend aan. Niet iedereen zal blij zijn met deze vernieuwing maar ik vind het zeker een goed en gewaagde vernieuwing. De nieuwe features in de multiplayer maken deze mode een stuk verslavender. Al met al is Call of Duty: Vanguard wat mijn betreft een goeie nieuwe Call of Duty-game. En zodra het nieuwe seizoen start zal het als maar leuker worden. Call of Duty: Vanguard is zeker het kopen waard. Het geeft een beetje een combinatiegevoel van Call of Duty 4: Modern Warfare en Call of Duty 5: World at War.
  • Vernieuwde Zombie mode
  • Plottwist tijdens de storymode
  • Classes ingame aanpassen