Review: Cities Skylines

Jaren lang is het al een fenomeen. De bouwgames. Voor veel gamers is het een fascinatie geworden om dingen te gaan bouwen. Daar speelde Simcity een hele grote rol in. Tot dat Cities Skylines tgelechtt kwam, deze game stootte de koning van zijn troon en nam zijn plaats over. Voor veel PC-gamers is dit de ultieme bouwgame. Door dit grote succes hebben de ontwikkelaars van de game, Paradox Interactive, de game eerder dit jaar uitgebracht voor de Xbox One. Nu is het tijd voor de PlayStation 4-gamers onder ons om dit pareltje mogen te ervaren. Of deze game nog net zo’n succes is als de PC-versie van de game, lees je in deze review.

Zodra je de game opstart wordt je eigenlijk meteen in het diepe gegooid. Dit komt omdat een echte tutorial ontbreekt. Er worden je wel een aantal dingen uitgelegd maar dit is bij lange na niet genoeg om de game goed te kunnen begrijpen. Naarmate je wat gaat experimenteren kom je er zelf snel achter wat nou precies de bedoeling is en hoe alles precies werkt. Aan de ene kant jammer, want als de game je nou een beetje wegwijs had gemaakt was het een stuk makkelijker geweest.

Je begint op een kaal stuk land met een klein starterskapitaal. Dit starterskapitaal gebruik je om je eerste wegen, huizen, winkels, riolering, watervoorzieningen en energievoorzieningen te bouwen. Al snel genereer je wat meer geld zodat je je eigen stad verder kan uitbreiden.

Des te verder je je stad uitbreidt, des te uitdagender Cities Skylines wordt. Zo moet je er voor zorgen dat je meer geld genereerd zodat je uiteindelijk je ziekenhuizen, brandweerkazernes en politiebureaus kan gaan bouwen. Ook is het van belang dat je je stad aantrekkelijker maakt om in te wonen, dit doe je door je infrastructuur te verbeteren en je stad te voorzien van betere scholen, winkels, gebouwen etc. Dit zorgt er voor dat je eigenlijk altijd wel bezig blijft en je werk als burgemeester van je eigen stad nooit klaar is.

Toch is het wel zo dat het een port is van de PC-versie van de game. Dit houdt in dat de besturing zo nu en dat wat onprecies aanvoelt. Het is immers geen muis waarmee je perfecte bochten mee kan nemen. Maar in grote lijnen is de game goed speelbaar.

Als je de PlayStation 4-versie van Cities Skylines aanschaft krijg je ook de expansion ‘After Dark’ er gratis bij. Deze expansion zorgt er voor dat er een dag- en nachtcyclus in je game komt. Maar als je na gaat denken over de gratis expansion, zou je eigenlijk verwachten dat je alle beschikbare DLC’s in deze versie mag verwachten, dit omdat de PC-versie van de game al een aantal jaren verkrijgbaar is. Helaas is dit niet het geval. Of de rest van de expansions nog toegevoegd gaan worden is nog niet bekend.

Grafisch ziet de game er prima uit. Naar mijn mening ziet de PC-versie er toch beter uit. Maar aangezien dit een port is, heb ik verder niks te klagen. De gebouwen zien er zelf schitterend uit. En als je eenmaal je stad helemaal hebt uitgebreid, zie je pas echt het resultaat. Cities Skylines is zo’n game die een hele sterke grafische kaart nodig heeft en hierdoor soms lage frames krijgt tijdens het spelen op de PC. De PlayStation 4 heeft hier gelukkig geen problemen mee, wat bekend dat de game dus goed is geoptimaliseerd.

Het succes van de PC-versie van de game was mede dankzij het feit dat de game ook mods ondersteund. Dit heeft er voor gezorgd dat de game nu een aantal jaren na de release nog steeds vol op gespeeld wordt door de community. Echter is het zo dat deze functie helaas ontbreekt in de PlayStation 4-versie van de game.

Al met al is de PlayStation 4-versie van Cities Skylines een pareltje. Grafisch ziet de game er top uit en de besturing is voor de PC-port goed, alhoewel deze wel wat gefinetuned kan worden. De diepgang in de game is fantastisch en zorgt er voor dat je vele uren in de game door zult gaan brengen. Echter is het wel zo dat er een aantal dingen ontbreken, zo mist bijvoorbeeld de mod-functie die de PC-versie heeft en missen er een aantal expansions. Cities Skylines is een game die de bouwfanaten onder ons niet mogen missen.

8.5/10
8.5/10
    8/10