Review: Dark Souls Remastered

In 2011 kwam de originele Dark Souls uit. De game was erg moeilijk en was daarom ook een groot succes. Het was destijds een meesterwerk van het hedendaagse gamen en dit jaar hebben FromSoftware en Bandai Namco besloten deze te remasteren en voor de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en PC. Is de remaster net zo goed of beter? Je leest het in deze recensie.

De eerste indruk is ijzersterk. Hoe je het ook wendt of keert: Dark Souls kon destijds technisch niet mee met de ambities van FromSoftware, met als dieptepunt de legendarisch slechte framerate van het origineel. Op de PlayStation 4 en Xbox One is deze remaster dan ook een echte vooruitgang. De omgeving is nu prachtig gedetailleerd en bloedmooi, bovenal verken je de wereld nu met een vloeiende 60 frames per seconde. Waar de game vroeger soms op een diavoorstelling leek en je het loodje legde door traag reagerende controls, is dat hier niet het geval. De hogere en consistente framerate is dan ook het allergrootste pluspunt van Dark Souls Remastered.

Dark Souls Remastered beschikt nu tevens over een online multiplayer. Zo is er nu een zogehete Password Matchmaking beschikbaar voor summons, zoals dat ook bij Bloodborne en Dark Souls 3 het geval is. Op die manier speel je snel en vlot met vrienden samen. Ook de hardcore fanbase krijgt enkele vette kluiven toegeworpen. Zo vind je de Dried Finger hier al in Undead Burg in plaats van in de Painted World of Aramis. Liefhebbers van invasions kunnen dus al vanaf het begin hun hart ophalen.

Bandai Namco en From Software laat met Dark Souls Remastered de oorspronkelijke game ongemoeid, met alle positieve en negatieve gevolgen van dien. Het leveldesign van de game staat na al die jaren nog steeds als een huis. Nieuwe gebieden verkennen, verrast worden door creatieve en dodelijke vijanden, zweethandjes krijgen omdat je in geen tijden een bonfire hebt gezien, en dan plots een shortcut ontdekken die je terug in veiligheid brengt. De manier waarop de gebieden in Lordran op een verrassende en vloeiende manier met elkaar verbonden zijn, blijft een indrukwekkend.

Daarnaast is het nu ook mogelijk om de controls aanpassen en meerdere consumeerbare items tegelijkertijd gebruiken. Het zijn kleine ingrepen die niet aan de ziel van de game raken en de ervaring net aangenamer maken.

De remaster bevat tevens de Artorias of the Abyss DLC. Die extra content biedt enkele van de meest memorabele omgevingen en uitdagende baasgevechten uit de hele Souls-reeks, en verdient je onverdeelde aandacht. Let wel op dat je de base game niet eerst per ongeluk uitspeelt, of je moet helemaal opnieuw beginnen om in Oolacile te raken. Nog een structureel minpunt dat deze remaster dus niet verholpen heeft.

Al met al is de remaster van Dark Souls een succes. Het is natuurlijk de allereerste Dark Souls een veel gamers hebben deze game wellicht niet in zijn volle glorie mogen ervaren. De hogere framerate, resolutie en graphics zorgen ervoor dat Dark Souls Remastered veel beter te spelen is dan het origineel. Het spel voelt door de verschillende aanpassingen ook moderner aan, alsof je een nieuwe Dark Souls aan het spleen bent. Dark Souls Remastered is een echte aanrader voor iedereen fan is van Dark Souls.