Review: Death end re;Quest

Idea Factory heeft in het verleden al verschillende succesvolle JRPG’s op de markt gebracht. Eerder deze week verscheen de nieuwste JRPG van de uitgever: Death end re;Quest. Of deze nieuwe JRPG ook een succes is, lees je in deze recensie.

Death end re; Quest biedt een zowel een complex als eenvoudig verhaal. Arata Mizunashi en Shina Ninomiya zijn spelprogrammeurs die een virtueel rijk hebben gecreëerd dat bekend staat als World’s Odyssey. Op een dag ontvangt Arata een bericht van Shina, die nu vastzit in hun incomplete en (letterlijk) door bugs geteisterde videogamewereld. De twee leren dat de enige manier waarop ze kan ontsnappen, is of ze de game voltooit met het beste einde. Tijdens haar reis ontmoet ze veel personages die vermoedelijk gewoon AI zijn, hoewel ze op mysterieuze wijze realistisch blijven, zodat de scheidslijnen tussen realiteit en fictie vervagen. Shina heeft kenmerken van een spin in deze virtuele wereld en ze zal later meer dames leren kennen die ook op insecten lijken zoals de bij-achtige Lily en Celica die op een vlinder lijkt.

Elk personage heeft een sterke persoonlijkheid en de meeste van hen passen in een soort stereotype, dus als je ooit een JRPG hebt gespeeld, zal de cast zeker vertrouwd aanvoelen, maar op een goede manier. De Engelse voice-cast doet fantastisch werk door de persoonlijkheid van elk personage uit te drukken, naast de Engelse stemmen ook de keuze hebt om de Japanse stemmen te horen. Hoe dan ook, de structuur van de campaign is uniek omdat je kerkers onderzoekt en vijanden bevecht als Shina, maar je kunt ook overschakelen naar Arata die alleen met mensen kan praten en locaties kan onderzoeken via menu’s. Je moet met beiden op pad om vooruitgang te boeken.

Het vechtsysteem van Death end re; Quest is anders dan die van games die ik eerder heb gespeeld. Om te beginnen zijn er tal van mechanics om van te profiteren. Voor nu zal ik alleen de basis beschrijven. De gevechten zijn turn-based en wanneer je aan de beurt bent, kun je je personage vrij bewegen rond het slagveld en als je er klaar voor bent, selecteer je maximaal drie vaardigheden die je kunt gebruiken, welke verschillende aanvallen of ondersteunende magie kan zijn. Na het afronden van je vaardigheden, probeer je je personage op de best mogelijke manier te positioneren en te richten. Het doel is natuurlijk om de vijanden uit te schakelen. Des te meer teamgenoten je hebt, des te meer aanvallen je kunt uitvoeren en dus de vijand makkelijker kan verslaan.

Het grootste deel van de Death end re;Quest wordt doorgebracht met het verkennen van kerkers, terwijl ze uitvinden hoe ze doorheen kunnen gaan. Aan het begin van de campaign merkte ik dat ik erg in de war raakte omdat de kerker-indelingen erg complex en moeilijk waren. Dit geldt vooral als je bedenkt dat veel kerkers voortdurend key items en switches moeten vinden. Ik raakte zo nu en dan gefrustreerd als ik een key item of switch niet kon vinden. Naarmate ik verder kwam in de campaign, werd het iets gemakkelijker. Terwijl je verkent, vind je schatkisten en volbreng je basisopdrachten die je verrassend krachtige gear kunnen geven die een deel van de frustratie helpt verlichten.

De character development is soms wat saai. Naast het uitrusten van betere gear, kun je ook nieuwe vaardigheden leren. Je moet van alles uitproberen terwijl je vaardigheden leert door specifieke combinaties van andere vaardigheden uit te voeren. Het uitproberen van allerlei combinaties in de hoop iets nieuws te leren voelt erg monotoon aan. Aan de positieve kant kun je je eigen vooraf ingestelde vaardigheidslijsten maken en je standaard aanvalstrio van vaardigheden instellen die een gevoel van maatwerk biedt. Dat gezegd hebbende, het is nog steeds te simpel.

Het is misschien ‘weer’ een JRPG, maar Death end re; Quest is indrukwekkend innovatief in zowel het verhaal en het vechtsysteem. Als je zelfs maar enigszins nieuwsgierig bent naar dit soort spellen, raad ik je aan het eens te proberen.

8/10
8/10
    8/10