Review: Dirt Rally 2.0

Dirt Rally 2.0 is de nieuwste game in de Dirt- serie en is anders dan zijn tegenhanger die simpelweg bekend staat als Dirt. De nieuwste game legt de gefocust op een meer simcade-gevoel als Codemasters ‘track-based motorsport-franchise Grid terwijl Dirt Rally 2.0 meer een simulatie is. In deze recensie lees je of dit goed heeft uitgepakt.

Dirt Rally 2.0 kent verschillende modi. De carrièremodus de game geeft een groot gevoel van progressie. Een nadeel is dat de credits die je verdient pas aan het einde van een ronde komen. Elke ronde in een kampioenschap bestaat meestal uit verschillende etappes, dus je moet een handvol races doen voordat je je beloningen ontvangt. De carrièremodus biedt geselecteerde reeksen waarmee de speler kan racen, omdat deze zich een weg banen door de rally- of rallycross-paden. Er zijn ook dagelijkse en wekelijkse community-evenementen voor extra beloningen. Een ding dat ik opmerkte nadat ik wat internetproblemen ondervind, is dat de hoofdcarrière-modus alleen toegankelijk is terwijl je verbonden bent met internet, omdat je moet worden aangemeld bij Codemasters ‘RaceNet-service om te spelen.

Voor elk kampioenschap krijg je een beloning voor elk evenement, plus het kampioenschap zelf. Zodra je voldoende credits hebt verzameld, kun je de garage na een ronde bezoeken en in een nieuw voertuig investeren. Je kunt ook credits gebruiken om je huidige voertuig te upgraden door de motor te versterken.

De Historic Rally-modus stelt spelers in staat om enkele van de meest succesvolle rallyauto’s van weleer over te nemen en is misschien wel de meest plezierige in het spel. Het gevoel van progressie is het meest logisch: begin met een aantal vintage rallywagens uit de jaren 60 en 70, werk je een weg door de door AWD gedomineerde jaren 80-periode, in de jaren 90, waar Groep A-auto’s de scène bepaalden, voordat je eindigde met het vroege begin van de WRC-modelvariaties in de jaren 2000. Een nadeel is dat de vroege stadia van beide competities erg op elkaar lijken en je in een vintage 60s rallyauto gooien, maar je hebt vooralsnog meer vrijheid in de Historic Rally-modus.

In een derde modus kunnen spelers een volledig seizoen doorbrengen van het officiële FIA ​​World Rallycross Championship, waardoor spelers de kick krijgen van zij-aan-zij actie tegen vier andere coureurs. In tegenstelling tot de standaard rally, die spelers tegen een onverharde weg oplegt, gaat rallycross in plaats daarvan meerdere keren om een ​​gecombineerde dirt en tarmac-track racen, terwijl hij rechtstreeks concurreert met andere tegenstanders.

Hoewel rallycross niet zo lonend is als de belangrijkste rally-etappes, is het een mooie verandering van tempo vanaf de traditionele etappes, en kan het zelfs als een apart carrièrepad worden voortgezet als je dat wilt. De verplichte jokerronde, waarbij je tijdens de korte race een langer deel van een circuit moet afleggen, zorgt voor een tactische strijd als wanneer je het uitvoert.

Niet geheel onbelangrijk: de gameplay. Terwijl je jezelf door de verschillende gebeurtenissen werkt, zullen de onderdelen van je auto onvermijdelijk aan slijtage onderhevig zijn, wat het gevolg is van een combinatie van het afstemmen van je auto, het doorkruisen van het terrein en eventuele botsingen. Het is mogelijk om races in het holst van de nacht te laten plaatsvinden en als je koplampen worden beschadigd, zul je in de nabije duisternis moeten racen. Dit is een hele uitdaging, dus doe je best om grote frontale botsingen te voorkomen en het komt goed. Onthoud dat het mogelijk is om slechts een enkel licht te beschadigen, zodat je mogelijk één overblijvende koplamp achter kunt laten, voldoende om de weg voor je te verlichten. Zware ongevallen zullen de race voortijdig beëindigen, waardoor je alle toepasselijke races tot het volgende servicevenster mist. Het maakt het heel moeilijk, maar het is zeker de moeite waard als je een ronde voltooit.

Nieuw in de serie is de stage degration, waarbij de wegen waarop je rijdt nog steeds worden verpest door alle andere bestuurders. Degradatie is afhankelijk van je competitie-indeling. In de carrièremodus kun je potentieel concurreren met meer dan honderd andere coureurs waarvan de races de hele dag rijden. Op een bepaald moment in de loop van de dag zal je voertuig zijn koers volgen en zal de track dynamisch verschuiven op basis van uw plek op de grid-volgorde. Als je een van de koplopers op de grid bent, zal de baan voor je veel losse grind hebben, waar het moeilijk is voor je banden om grip te houden op de weg. Het tegenovergestelde gaat over in de richting van de achterkant, waarbij het spoor herhaaldelijk versleten is door alle andere bestuurders die passeren. Dit betekent dat vrijwel elke keer dat je op een bepaald circuit racet, het anders en uniek aanvoelt. Het is een ongelooflijk concept dat briljant werkt en de replaywaarde van het spel aanzienlijk verhoogt.

Codemasters flikt het weer! Dirt Rally 2.0 is een geweldige Rally-game. De studio weet zich keer op keer te bewijzen als de koning van dit soort games. Dirt Rally 2.0 is een aanrader voor fans van Rally en het racing genre.

8/10
8/10
    8/10