Home » Review: EA Sports FC 25

Review: EA Sports FC 25

EA Sports FC 25 bevat tactische diepgang en dynamische verbeteringen voor een betere voetbalervaring.

Na de overstap van FIFA naar EA Sports FC 24 vorig jaar, zet de iconische voetbalsimulator zijn innovaties voort met FC 25, waarbij meer controle over de tactische aspecten van het spel wordt geboden. Deze nieuwe release belooft een authentiekere ervaring van het mooie spel. Maar bieden deze nieuwe systemen en modi een perfecte afwerking, of schieten ze mis?

Sinds de introductie van HyperMotion in FIFA 22 heeft EA Sports real-life data uit wedstrijden gebruikt om meer realisme op het virtuele veld te brengen. Dit jaar zet FC 25 die lijn voort, maar met extra focus op de vernieuwde tactische systemen. De grootste vernieuwing is de introductie van FC IQ, een systeem waarmee je nog meer controle krijgt over de tactische opstelling en het gedrag van je team op het veld.

Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de nieuwe Player Roles, waarmee spelers specifieke rollen kunnen aannemen die hun spelstijl drastisch beïnvloeden. Of je nu kiest voor een traditionele targetman of een valse 9, elke speler krijgt nu een Role+ bonus als ze in hun ideale positie worden geplaatst. Hierdoor wordt teamopbouw strategischer, en draait het minder om de speler met de hoogste rating, maar om de best passende speler voor jouw tactiek.

Football Ultimate Team blijft de populairste modus van de EA Sports FC-serie, en dit jaar maakt FC IQ ook hier zijn intrede. Managerkaarten zijn nu gebaseerd op echte data, wat betekent dat als je bijvoorbeeld Guardiola als manager kiest, je team automatisch het tiki-taka-spel kan toepassen. Dit zorgt voor een diepere strategische laag binnen de modus. Daarnaast zijn er nieuwe cosmetische evoluties voor kaarten, waarmee je je team verder kunt personaliseren.

Hoewel het systeem van microtransacties blijft bestaan, zorgt EA voor voldoende content om spelers gedurende het jaar te blijven betrekken. Dit maakt Ultimate Team wederom een boeiende en dynamische spelmodus.

Dit jaar heeft EA Volta vervangen door Rush, een nieuwe 5-tegen-5-modus die de kernmechanieken van de basisgame behoudt, maar met spannende aanpassingen voor snellere, actievolle wedstrijden. In Rush speel je met drie andere spelers op een kleiner veld, en de spelregels zijn aangepast om de intensiteit te verhogen. Offside regels gelden nu vanaf het laatste derde deel van het veld, en bij twee gele kaarten volgt een blauwe kaart, waarbij je tijdelijk naar de “sin bin” wordt gestuurd. Deze veranderingen geven de modus een frisse draai en maken het een potentiële favoriet binnen de franchise.

Wat Rush uniek maakt, is hoe het is geïntegreerd in verschillende modi. In Ultimate Team kun je je favoriete speler kiezen en meedoen met anderen om seizoenspunten te verdienen, terwijl je in Clubs je eigen speler kunt verbeteren in deze kortere, snellere wedstrijden. Zelfs in de Carrière-modus kun je nu jongere spelers trainen via Rush-competities, wat EA’s visie benadrukt om alle spelmodi met elkaar te verbinden.

Fans hebben jarenlang gevraagd om een grote herziening van de Carrière-modus, en hoewel FC 25 niet de ingrijpende veranderingen biedt die sommigen hoopten, zijn er toch enkele sterke toevoegingen. De beste hiervan is Live Start Points, waarmee je kunt beginnen met het huidige seizoen van je favoriete team, inclusief echte blessure- en schorsingsproblemen. Dit maakt de Carrière-modus dynamischer en realistischer. Daarnaast kunnen spelers zich storten op grote gebeurtenissen in de voetbalwereld, zoals het overnemen van een club nadat de manager is ontslagen.

Hoewel er nieuwe elementen zijn zoals de vrouwencompetitie en een realistische simulatiemodus, voelt de Carrière-modus nog steeds als een gebied dat verdere aandacht nodig heeft.

Player Career krijgt een aantal noemenswaardige verbeteringen die het een meer persoonlijke ervaring maken. Spelers kunnen nu kiezen uit verschillende Origin Stories voor hun avatar, zoals een wonderkind uit een voetbalfamilie of een speler die een comeback maakt na een bijna-carrière beëindigende blessure. Dit biedt extra diepgang en helpt je eigen reis in de game unieker te maken.

EA Sports FC 25 introduceert subtiele, maar belangrijke verbeteringen die de gameplay naar een hoger niveau tillen. Met de nieuwe tactische laag van FC IQ, de geüpgradede PlayStyles, en verbeterde HyperMotion-technologie biedt het spel een authentieke representatie van het voetbal. Hoewel de veranderingen in de Carrière-modus minimaal zijn, zorgen toevoegingen zoals Live Start Points en Rush voor verfrissende nieuwe ervaringen. Hoewel FC 25 niet de volledige vernieuwing van de serie is, levert het een strakke, strategische en meeslepende voetbalervaring die zowel veteranen als nieuwe fans van de franchise zal aanspreken.
8

0 0