Review: Far Cry 5

Iedere gamer kent de Far Cry-reeks wel. De gamereeks kwam pas echt van de grond toen Far Cry 3 werd gelanceerd. Daarna kwamen de ontwikkelaars nog met Far Cry 4 en Primal, die ook aardig succes met zich mee brachten maar het net niet waren. Nu komt de ontwikkelaar met Far Cry 5. Weet Ubisoft het succes van Far Cry 3 weer op te pakken? Je leest het in deze recensie.

Far Cry 5 neemt je mee naar het fictieve Hope County, dat zich in de Amerikaanse staat Montana bevindt. In dit gebied heeft een sekte onder de leiding van ene Joseph Seed de macht in handen. Het gebied is afgesloten van de rest van de wereld, alle communicatie naar buiten toe is beperkt. Op die manier weet de buitenwereld niet wat er gaande is en komt er ook niemand helpen nu de bevolking onderdrukt wordt. De enige hoop die men heeft is gevestigd op jou, de hulpsheriff. Het is aan jou om de handlangers van Joseph Seed uit te schakelen en uiteindelijk de complete sekte te verslaan.

Het is iets dat Ubisoft altijd wel voor elkaar krijgt: Far Cry koppelen aan een badguy die boeit. Deze keer neem je het op tegen Joseph Seed. Hij heeft voor elkaar gekregen om op het platteland van Hope County in de Amerikaanse staat Montanna om met zijn sekte de macht te pakken. Als een zelf uitgeroepen Messiah heeft hij veel volgers, die niet terugdeinzen om geweld te gebruiken. Het is aan jou om zijn handlangers uit te schakelen en hem uiteindelijk ook te verslaan. Voordat je echter hem echt kunt uitschakelen, kom je hem meerdere keren tegen en stijgt je haat tegen hem met het uur.

Ten op zichte van de voorgaande games kent Far Cry 5 veel meer vrijheid. De grote wereld van Hope County is in drie gebieden verdeeld. In elk gebied heeft een discipel van Joseph het voor het zeggen. Het is aan jou om in elk gebied genoeg aandacht naar je toe te trekken en uiteindelijk de leider van dat gebied voor eens en altijd te verslaan. Aandacht trek je door hooggeplaatste soldaten uit te schakelen, missies te voltooien, voertuigen van de sekte te slopen, basissen te veroveren en nog veel meer.

In Hope County heb je genoeg vijanden om af te knallen. Dit doe je aan de hand van een arsenaal aan wapens. De pleuris breekt dan ook gigantisch uit als je een basis aanvalt en je zult meerdere keren ingesloten worden en het loodje leggen als je niet oppast. Gelukkig heeft Ubisoft daar een oplossing op bedacht. Je kunt namelijk beroep doen op een co-op-modus die zowel on- als offline te spelen is. In de offline-modus kun je een negental vaste karakters vrijspelen met elk hun eigen specialiteit. Zo is de bekende hond uit de Far Cry 5 trailers genaamd Boomer een perfecte speurhond die vijanden voor je zoekt, maar ook wapens naar je komt brengen. Ook kun je bijvoorbeeld een sniper aan je vriendengroep toevoegen of een beer genaamd Cheeseburger die je vijanden een tijdje kan bezighouden terwijl jij ze een voor een neerknalt. Bij elk van deze negen karakters moet je een soort introductiemissie doen voordat je met hem/haar aan de slag kunt. Een van mijn favoriete missies was die van Sharky met zijn vlammenwerper.

De keuze om in dit vijfde deel – na meerdere sprekende hoofdpersonen – een stille protagonist te hebben komt waarschijnlijk voort uit het feit dat het gehele spel nu ook samen is te spelen in co-op. Outposts veroveren of zelfs de verhaalmissies met zijn tweeën doorlopen is nu mogelijk, maar er zit een behoorlijk addertje onder het gras. Alleen bij de host wordt de voortgang opgeslagen, waardoor de andere speler helemaal niet verder komt in het verhaal. Dat is behoorlijk zuur, want op die manier moet je alle missies die je samen hebt gedaan alsnog een keertje in je eentje doen.

Wie daar geen zin in heeft kan er voor kiezen om de hulp in te roepen van een van de AI-partners die je kunt rekruteren. Met simpele commando’s is het mogelijk deze personages op strategische posities te plaatsen en ze te laten aanvallen. Ieder personage heeft bovendien zo zijn eigen speciale vaardigheden. Zo kan Boomer de hond alle vijanden in een gebied voor je taggen en brengt hij je extra kogels. Dat is ideaal voor wie liever geruisloos de sekte uitschakelt. Nick Frye doet het daarentegen weer op een compleet andere manier door vanuit zijn watervliegtuig bombardementen uit te voeren.

Al met al is Far Cry 5 een ijzersterke game. De game weet zich door zijn sterke setting en verhaal te onderscheiden van zijn voorgangers. De wereld voelt uniek aan en ziet er grafisch fantastisch uit. De nieuwe co-op-modus werkt verrassend goed en geeft je veel mogelijkheden. Je kunt aan deze game uren speelplezier beleven.

Far Cry 5 is verkrijgbaar op de PlayStation 4, Xbox One en PC.

• 8/10
    Gameplay - 8/10