Review: Fate/EXTELLA LINK

Fate/EXTELLA Link is veel dingen. Het is het derde deel in een bizarre trilogie met veel externe context. Het is een Musou-game dat eigenlijk geen Musou-game is. In de loop van de trilogie hebben we de serie ontwikkelaars en uitgevers zien wisselen en zelfs op Netflix laten zien met een anime-adaptions. Technisch gezien is het niet eens echt een trilogie. Het is te vroeg om te zeggen of dit het einde is, maar voorlopig is Fate/EXTELLA LINK een interessant nieuw hoofdstuk in de saga, een die het wat meer plezier met zichzelf geeft. In deze recensie lees je of de game een succes is.

De titels van EXTELLA zijn ontwikkeld door Marvelous De eerste games deden het best goed. De visuals en de vijandelijke variëteit waren allemaal hetzelfde in hun fantasie/digitale stijl en de mechanics waren een beetje barebones in vergelijking met moderne Musou-titels. Maar waar het uitblonk, was de snelheid van de gevechten, waardoor de speler wilde dingen deed.

Fate/EXTELLA Link is een vervolg op de vorige titel. Terwijl de eerste game twee van de afspeelbare opties in Fate/Extra zag vechten om controle over een digitale maan, ziet dit vervolg iedereen die samenkomt om het op zich te nemen een krachtige, nieuwe bedreiging. Het interne conflict is voor het grootste deel opgelost met alle dienaren die onder de Master werken en nu is een strijd om territorium een ​​strijd om de vrije wil en al die jazz geworden.

Alle zestien speelbare Servants uit de laatste game zijn terug en er komen meer personages bij. De primaire focus van het spel is verdubbeld ten opzichte van de Servants, omdat het beheer van de onderlinge band tussen hen en de Meester een grotere deal is geworden. Het is gemakkelijker en meer een deel van het hoofdverhaal om te wisselen tussen wie je op dit moment speelt en er zijn meer voordelen als je tijd met ze doorbrengt en ervoor zorgt dat je je obligaties nivelleert. Er is zelfs een nieuwe kleine hubruimte waarmee je als de meester kunt rondrennen en met mensen kunt praten, hoewel je nog steeds gewoon kunt doorlopen waar je wilt zijn via een menu. De ervaring is over het algemeen soepeler en sneller en de progressie wordt beter uitgelegd.

Wat mij het meest opviel bij Fate/EXTELLA Link is dat als een bijkomend effect van deze hernieuwde focus op de speelbare selectie, de toon over het algemeen iets luchtiger lijkt in vergelijking met de vorige games. Er waren veel komische momenten, vooral in de eerste Extella, maar ze hadden nog steeds een primaire focus op het serieuze Holy Grail War-drama en de vertellingen van Kinoko Nasu. Dat spul is er nog steeds, maar wordt veel meer gebagatelliseerd ten gunste van een personele dialoog. Ik vroeg me af of Nasu’s betrokkenheid meer is afgenomen, maar die informatie is niet echt beschikbaar.

Wat de gevechten betreft, speelt Fate/EXTELLA Link de inhaalslag naar de Omega Force-competitie. Er zijn meer variaties in combo’s en zetten, die wordt aangevuld met een speciaal verplaatsingssysteem dat lijkt op wat werd geïntroduceerd in de Dragon Quest Heroes- serie. Als je een trigger ingedrukt houdt, wordt een bewegingenset met speciale bewegingen geopend, maar in plaats van MP of iets dergelijks, heeft elke trigger een korte afkoelperiode. Dit resulteert in het verhogen van mogelijkheden en aangezien personages al oneindig rond kunnen vliegen op de grond en in de lucht, is er een hoop opwindend combo-potentieel hier als je het zoekt. Natuurlijk zijn de ruimteverruimende Noble Phantasm-moves terug en de kleine tussenfilmpjes die bij elk daarvan horen, zijn een explosie om te zien, vooral in combinatie met dramatische momenten op het slagveld.

Over dramatische momenten gesproken, Fate/EXTELLA Link introduceert ook Musou-style zijmissies, die de loop van een etappe kunnen veranderen, afhankelijk van de speler die voorbijgaat of faalt. Het is in het algemeen een klein ding, maar hoewel deze dingen soms vervelend kunnen zijn, waar ze ook opduiken, veranderen ze het tempo en de stroom van dit genre in de praktijk aanzienlijk en helemaal niet hebben in de vorige game was bewijs genoeg. Het is een welkome toevoeging hier en zorgt ervoor dat de kern van de gameplay behouden blijft.

Daarnaast introduceert Fate/EXTELLA Link een multiplayer-modus. Het is moeilijk om wedstrijden te vullen tijdens de beoordelingsperioden, maar ik heb er wel wat tijd mee doorgemaakt. Het is een 4v4-gameplay-modus waarin teams van spelers, AI-fill-ins en natuurlijk gegromde eenheden samenkomen om te vechten voor capture-punten. De punten verschuiven na verloop van tijd en wie de eerste meter vult, wint. Het is een snelle en vuile multiplayer-actie van Musou en hoewel het verwarrend en slordig kan zijn, kan het ook leuk zijn om met de zijkant rond te gaan. Het is totaal onnodig, maar doet geen afbreuk aan de hoofdervaring om het daar te hebben.

Fate/EXTELLA Link is het bewijs dat een idee in de loop van de tijd kan slagen, zelfs als het in het begin niet echt aanslaat. Het is helemaal goed om hier te springen en plezier te hebben met alle interessante personages, maar het is ook een flinke klus om te proberen de hele context in je op te nemen. Hoewel de eerste game verdeeldheid zaait, kun je Fate/Extra Last Encore als alternatief ook bekijken op Netflix, dan je voeten nat maken met de eerste Extella en dan echt duiken in Extella Link . Er is heel veel content, veel leuke personages, veel diepte in de strijd en zelfs goede multiplayer-modus. Het is niet de meest goed geschreven game in de serie, maar als een actie game met een hoog gehalte aan actie, bevat het genoeg.

7.5/10
7.5/10
    8/10