Review: FIFA 19

Het is weer de tijd van de sportgames. Er zijn al verschillende sportgames uitgebracht waaronder ook de succesvolle Pro Evolution Soccer. Electronic Arts komt dit jaar met FIFA 19, en ook dit jaar is de game weer een groot succes. Veel mensen zijn de game aan het streamen of zijn volop aan het verhandelen op de FUT-markt. Hoe  komt het dat de nieuwe FIFA ook dit jaar weer een succes is? Je leest het in deze recensie.

FIFA 19 brengt meerdere grote veranderingen met zich mee. De grootste verandering is toch wel de implementatie van de Champions League en dit laat Electronic Arts met trots zien. Deze zit namelijk elke mode van FIFA, van FUT tot in The Journey. Er is zelfs een nieuwe gamemode geïntroduceerd die je puur de Champions League laat beleven. Ze hebben het zelf gezegd: “Welke mode je ook speelt, je kan genieten van de grootste voetbal club competitie in de wereld.”

Naast de toevoeging van de Champions League zijn er ook een paar verbeteringen gemaakt op het gebied van gameplay. Electronic Arts heeft dit jaar vooral veel verbeterd aan het aanvallen, zo hebben ze bijvoorbeeld het ‘actief aanrakingssysteem’ toegevoegd. Dit systeem zorgt ervoor dat je de bal vloeiender kan aannemen en schieten hierdoor krijg je meer controle over je aanval. Ook kan je een balletje omhoog schoppen voor bijvoorbeeld een volley of om zo je tegenspeler weg te spelen. Een ander systeem is het getimed afmaken, hiermee geef je je shot extra kracht en precisie door een tweede keer op de schiet knop te drukken. Als je een tweede keer op de schiet knop drukt op het moment dat je spelers voet de bal raakt zal dit in je voordeel werken, maar hoe slechter je timed, des te slechter het resultaat en daarnaast kan je hiermee ook je hele schot verpesten.

En ik denk dat de verandering die ik nu ga noemen wel een van de grootste veranderingen zullen zijn en al helemaal voor de e-sport, ik heb het namelijk over het nieuwe tactieken systeem. Voorheen kon je tijdens het spelen kiezen voor tactieken zoals ultra-defensief en ultra-aanvallend. Nu kan je deze tactieken aanpassen waardoor niet alleen de speelwijze veranderd maar je kan ook je formatie veranderen door van een 4-3-3 naar een 5-3-2 opstelling te gaan. Daarnaast kan je dus ook nogsteeds defensieve of aanvallende speelstijlen toevoegen, dit zorgt voor veel meer spanning en strategie wat voor wat meer casual spelers iets onbelangrijker zal zijn maar voor de mensen die op hoger niveau spelen is dit zeker een aangename verbetering.

Zoals elk jaar is  FIFA Ultimate Team de populairste gamemode van de game en ook deze keer zijn er weer dingen toegevoegd. Een van de voornaamste vind ik de skill rating. Dit systeem zorgt ervoor dat je gematched wordt met een speler die ongeveer hetzelfde niveau heeft als jij, hierdoor wordt voorkomen dat je vaak tegen een tegenstander moet spelen die veel beter of slechter is en zo krijg je altijd een uitdaging. Natuurlijk krijg je wel grotere beloningen op een hogere divisie dus je moet zeer zeker je best blijven doen. Daarnaast is zijn ook dit jaar de SBC’s weer erg handig om een beginteam te kunnen financieren, wel kan je hier makkelijk misbruik van maken door nieuwe accounts te maken om zo meer SBC’s te kunnen maken om zo geld en spelers naar je main account over te zetten.

Nog een andere leuke gamemode is kick-off, hier kun je door middel van house rules de regels iets aanpassen waardoor je erg veel lol kunt beleven (en al helemaal met je vrienden). Zo kun je bij elke goal die je maakt een speler verliezen of kun je instellen dat er helemaal geen regels zijn zodat je mensen op de meest smerige manieren kan tackelen.

Toch heeft elke game zijn nadelen en zo had ook FIFA 19 een paar dingen waar ik zelf minder gelukkig van werd. Laten we beginnen bij de Carrière modus. Persoonlijk houd ik net zoveel van Carrière als van FUT maar toch ga ik FUT meer spelen dit jaar. Mijn grote ergernis aan Carrière is dat je nu een soort cutscene krijgt als je een speler gaat verhandelen. Dit is erg leuk om een keer te doen en om zo te zien hoe 2 coaches met elkaar handelen, maar het haalt wel de snelheid uit het spel wat erg storend is als meerdere nieuwe spelers wilt kopen of nodig hebt.

En het andere nadeel is dat spelers soms te spectaculair willen doen, erg veel spelers maken bijvoorbeeld een omhaal wat in echt voetbal helemaal niet zo vaak voorkomt als in deze game. Natuurlijk is het erg spectaculair en voelt het heel goed als je zo scored maar het haalt ook de echtheid en de geloofwaardigheid uit het spel wat ik erg jammer vind want als ik een onrealistisch voetbalspel wil spelen denk ik niet aan FIFA.

• 9/10
    Gameplay - 9/10
  • 8/10
    Graphics - 8/10
  • 8/10
    Geluid - 8/10
  • 9/10
    Replay Value - 9/10
8.5/10

Als je alle punten bij elkaar op en af trekt kan ik wel tot de conclusie komen dat FIFA 19 een ontzettend leuke game is met goede gameplay die erg goed verbeterd is, daarnaast is de game nog leuker geworden voor casual players om gewoon met een paar vrienden op de bank dit spel te spelen. Ook dit jaar heeft EA ons verast met een pracht game en ik kan niet wachten op volgend jaar.