Review: Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy XII: The Zodiac Age voor de PlayStation 4 is een HD-remaster van Final Fantasy XII. De game verscheen oorspronkelijk voor de PlayStation 2 in 2006 en heeft vergeleken met de andere games in de Final Fantasy-reeks een meer donker tintje. Weet Square Enix het succes van Final Fantasy XII weer op te pakken met deze HD-remaster? Je leest het in de review van Final Fanatasy XII: The Zodiac Age.

Final Fantasy XII speelt zich af in Ivalice, een wereld die gevuld is met magie en luchtschepen. Er is een oorlog gaande tussen de Archadian en Rozarian koninkrijken. Tijdens het avontuur kom je veel meer te weten over de geschiedenis van Ivalice.

Na een lange introductie waarin je de basistechnieken van de game leert kennen en kennis maakt met verschillende personages in het spel, kruip je in de huid van Vaan. Hij wil graag verzet bieden en doet dat dus ook.

Je kunt naast de hoofdlijnen van het verhaal ook veel side-quests doen. Zo word je in het begin al vrij snel verteld dat je kunt jagen op verschillende vijanden. Op een bord staan de gezochte vijanden. Je kunt de adverteerder aanspreken en de uitdaging aan gaan om het gezochte beest te verslaan en zo een leuk zakcentje verdienen. Die je vervolgens weer kan spenderen aan nieuwe gear en wapens.

Het verhaal is meeslepend en zeer uitgebreid. Dalmasca is een koninkrijk dat midden tussen twee aartsvijanden ligt: Archadia en Rozarria. Archadia vindt het op een gegeven moment nodig om Dalmasca binnen te vallen, waarna er een groot verzet ontstaat. Dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot en er zijn grote belangen bij de verschillende partijen. Je moet af en toe wel goed opletten om de vele plotwendingen te volgen.

Het verhaal wordt zo nu en dan weergegeven in prachtige cutscenes. Het detail, het licht, het zit allemaal top in elkaar. Het sluit erg goed aan op het verhaal en er zijn genoeg filmpjes om te zien. Soms zijn er ook cutscenes, waarbij je de ‘in game’-graphics weer voor je hebt. Dan is de overgang soms even schrikken, maar niet heel storend.

De grootste verandering in het spel is het nieuwe vechtsysteem: Active Dimension Battle, dit is een vrij grote verandering van het Active Time Battle-systeem van eerdere Final Fantay’s of zelfs turn-based combat in traditionele RPG’s. Het Active Dimension Battle-systeem is een soort MMORPG strijd systeem, als is het meer het gevoel dan dat je echt vrij bent. Aangezien je met een aantal verschillende karakters onderweg bent en het vechtsysteem nu half ‘real time’ is, wordt er gebruik gemaakt van zogeheten Gambits. Met deze gambits kun je je personages voorprogrammeren om een bepaalde actie te ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld al je karakters de vijand laten aanvallen die jij op dat moment kiest.

Grafisch ziet de game er goed uit. Het is qua textures een grote verandering ten opzichte van de PlayStation 2-versie van de game. De omgeving is daarnaast ook fantastisch vormgegeven en past helemaal binnen de stijl van de game. Je ziet dat over de omgeving is nagedacht en de aankleding is tot in detail erg verzorgd. Alhoewel kon de kracht van de PlayStation 4 beter worden benut, laat dat duidelijk zijn.

Al met al is Final Fantasy XII: The Zodiac Age een geweldige remake. De game ziet er fantastisch uit en de gameplay is lekker vloeiend. Alhoewel de game er fantastisch uit ziet kon de kracht van de PlayStation 4 zo nu en dan beter worden benut. Toch mag dit de pret niet drukken want het verhaal, design en gameplay voelt net zo fris als jaren terug. The Zodiac Age is leuk voor mensen die het nog Final Fantasy XII nog nooit eerder hebben gespeeld maar is zeker ook een geweldig avontuur om te herbeleven. Een echte musthave voor elke RPG-fan.

• 9/10
    Gameplay - 9/10
  • 8/10