Review: Fire Emblem Warriors

De Nintendo Switch is al geruime tijd op de markt en er zijn ook veel toffe titels voor de hybride console verschenen. Op 20 oktober verscheen Fire Emblem Warriors voor de Nintendo Switch en 3DS. De game verscheen in Japan een maandje eerder. De Fire Emblem-games zijn altijd al een groot succes geweest op de verschillende consoles van Nintendo. Met Warriors wordt de gameplay flink op de schop gegooid en veranderd de welbekende turn-based combat in hack en slash. Weet Nintendo het succes van de voorgaande Fire Emblem-games na te leven? Je leest het in de recensie van Fire Emblem: Warriors.

Fire Emblem Warriors is uitgebracht door Nintendo in samenwerking met Koei Tecmo. Er zijn in het verleden al verschillende Warrior-games verschenen, waaronder Dynasty Warriors maar ook Hyrule Warriors. De nieuwe Fire Emblem-game steekt daarom ongeveer ook precies hetzelfde in elkaar als de eerdere Warrior-games. De formule van de games is nooit veranderd, soms is de game wat pittiger dan de andere of wordt de feel van de game net wat anders gemaakt waardoor het alsnog uniek aanvoelt.

In de nieuwe Fire Emblem-game maak je kennis met grote groepen monsters en vijanden. Deze grote groepen moet je neermaaien om zo bij je objective te komen. Eenmaal gearriveerd bij je objective zal je op moeten nemen tegen een sterkere vijand. De vijanden komen dan wel in grote groepen maar je zal snel merken dat je niet echt veel moeite hoeft te doen om de grote groepen neer te halen.

In de game maak je kennis met vele verschillende personages. Ieder personage heeft namelijk een uniek wapen met unieke aanvallen. Een snelle aanval, een krachtige aanval en een super aanval die je kunt gebruiken zodra een balkje zich vult. Het is van belang om tijdens het spelen van de game te switchen tussen de verschillende personages, dit omdat je anders aan de ene kant van de map een hele grote voorsprong oploopt terwijl je aan de andere kant van de map wordt bedolven door vijanden.

Het is namelijk ook uiterst belangrijk dat je je squad voortdurend in de gaten houd. Vele Fire Emblems-veteranen zullen wellicht bekend zijn met het dood gaan in de games. Als je de game op een moeilijker niveau speelt betekend het dat als je personage dood, hij of zij ook echt dood is en geen manier is om hem/haar weer tot leven te wekken. Dit geld gelukkig wel voor die missie die je op dat moment aan het spelen bent, het dode personage kan de volgende missie gewoon weer mee doen. Het welbekende ‘perma-death’ systeem van de voorgaande Fire Emblems is dan wel niet helemaal aanwezig in Warriors, maar je zal snel merken dat de game hier dus wel een bepaalde draai aan geeft.

Grafisch ziet de game er prima uit. Niet dat hij op kan boksen tegen games zoals The Legend of Zelda: Breath of the Wild of Super Mario Odyssey. Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat de game er slecht uit ziet. De speelbare personages zien er fantastisch gedetailleerd uit, de vijanden daarentegen kunnen hier en daar nog wel een likje verf gebruiken.

Al met al is dit een hele toffe game. Als Fire Emblem fan is deze game een verfrissende blik op de franchise. De game speelt lekker soepel en grafisch ziet het er allemaal prima uit. De soundtrack van de game zorgt voor een fijne sfeer die erg goed past bij de snelle manier van combat en je oplettendheid om op tijd in te grijpen. Het verhaal in het spel is echter wel erg minimalistisch en het draait echt volledig om de gameplay. De gameplay is overigens fantastisch uitgewerkt.

• 9/10
    Gameplay - 9/10
  • 7/10